باقری کنی: آمریکا باید تضمین دهد دوباره از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود

معاون وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با گاردین بر لزوم تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش مشرق، معاون وزیر خارجه کشورمان در سخنانی بر لزوم تضمین آمریکا بر عدم خروج دوباره از برجام تأکید کرد.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه انگلیسی گاردین گفت ایران نیازمند این تعهد است که آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ را ترک نخواهد کرد.

او همچنین در این مصاحبه گفت مذاکرات وین بین ایران و دیگر امضا کنندگان برجام بر سر دو مسأله برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و نیز آثار عملی آن بر تجارت با ایران به توافقی منجر نشده است. او گفت: ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این مسأله حل نشده باقی مانده است. این (راستی آزمایی) یکی از مسائلی است که هنوز نهایی نشده و همین مسأله برای این که توافقی امضا نشود، کافی است.

گاردین البته نوشت معاون وزیر خارجه کشورمان احتمال اینکه یک هیئتی مستقل مسئول راستی آزمایی باشد را رد نکرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین در دفاع از لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای به گاردین گفت: این مسأله به یک توافق مربوط می‌شود و نه یک سیاست. در صورتی که توافق صلحی میان دو کشور وجود داشته باشد، بر روی یک معاهده تأثیر دارد. این، حقوق بین الملل است. قرار نیست قوانین داخلی آمریکا مسلط بر یک توافق بین المللی باشد. این خلاف حقوق بین الملل است.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود که از قدرت‌های اروپایی خواسته تا آن‌ها نیز تضمین دهند تا بدون توجه به موضع آمریکا، با ایران تجارت خواهند کرد؛ اقدامی که به نوشته گاردین احتمالا با استفاده از قانونی که تأثیر تحریم‌های آمریکا را بر شرکت‌های اروپایی که در تجارت با ایران هستند، خنثی می‌کند.

علی باقری کنی همچنین با رد این ادعا که ایران به منظور توسعه برنامه هسته‌ای خود، در ازسرگیری مذاکرات تعلل می‌ورزد، گفت: طبیعی است یک دولت جدید برای آماده کردن موضع مذاکره‌ای خود و برای اجرای گفتگوهای دو جانبه با طرف‌های دیگر، نیازمند زمان باشد.
او همچنین مذاکره در خصوص برنامه موشکی و امنیتی ایران را رد کرد و گفت: برجام چارچوب مشخصی دارد و مسائل دیگر (با آن) مرتبط نیستند. ما قصد نداریم در خصوص توانایی دفاعی و یا امنیتی خود مذاکره کنیم.

به نوشته گاردین، معاون وزیر خارجه ایران این مسأله را که موضع ایران آنچنان سفت و سخت است که دستیابی به یک توافق را در وین غیر ممکن می‌سازد را رد کرد و گفت: ما تنها می‌گوییم مطابق با برجام، تحریم‌ها بایستی برداشته شود. ما یک توافق کرده ایم و دیدگاه ما این است که این (توافق) بایستی اجرایی شود.

باقری کنی در پاسخ به این پرسش نشریه گاردین که آیا درخواست وی این است که مذاکرات به نقطه آغازین خود بازگردد نیز گفت: آنچه مهم است، این مسأله نیست که از کجا ما آغاز کرده ایم، بلکه آنچه که مهم است، آن است که ما به توافقی برسیم که نتایج عملی برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما این است که تحریم‌های غیر قانومی که آن‌ها در نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بر ملت ایران اعمال کرده اند، حذف شود. هر تحریم اعمال شده از وی ترامپ و اوباما که ناقض برجام است، بایستی برداشته شود. این توافقی است که برجام آن را ترسیم می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    5 4
    به شیطان در صورت دادن تضمین هم نباید اعتماد کرد گول نخورید و سرمایه های مملکت را از بین ببرید
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 8
      جناب سیاست خارجی جای شعار دادن نیست. آمریکا کنگره داره و قانون داره لذا تضمین خواستن فقط مذاکرات را پیچیده تر میکنه. ما باید از مواهب رفع تحریم بهره مند شویم و خود را قوی کنیم تا دوباره فردی مثل ترامپ دیوانه هوس تحریم حداکثری به سر ش نزنه. قوی شدن در طول این دوسالی که بایدن هست سبب میشه در آینده تحریم نشیم لذا باید فوري توافق کنیم
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      این ناشیان تا الان چند بار انجام دادن!
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 2
      بتن ریزی در قلب دانش و صنعت آن هم به خاطر گدایی یک تکه نان راه به جایی نمی برد لطفا منتشر کنید
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    9 2
    آمريكا بايد تمام تحريم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زماني كه وضع كرده است، براي هميشه و به طور يك جا و در عمل لغو كرده و هزينه ي خسارت هايي را كه در اين شش سال به دليل عمل نكردن به تعهداتش وارد كرده، بپردازد و منتظر راستي آزمايي ايران براي انجام اين موارد بماند تا ادب شود. هيچ تضميني به جز اجراي عملي موارد فوق حتي اگر در سطح كنگره و سنا باشد پذيرفته نيست. كل مطالبات ما كه به دليل تحريم بلوكه شده يا به هر دليل ديگر توسط غربي ها پرداخت نشده است، در هر كشوري كه باشد بايد وصول گردد. تا زماني كه راستي آزمايي كامل صورت نگرفته است، نبايد هيچ محدوديتي را بپذيريم.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 2
      یواشتر بگو جا انداختم!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    5 2
    هرگونه(مذاکره،تله برجام،توافق،بتن کردن،پلمپ،تعلیق،توافق گام به گام وقراردادآشکار وپنهان...)با ابرقدرتها،استکبارشرق وغرب،اشغالگران،غارتگران،ظالمان،گاوهای شیرده فاسد وتروریست...)حرامست-چون یعنی فروختن،کشتار ونابودی(اسلام،حزب الله،سربازان گمنام ومردم حق طلب دراقصی دنیا)
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    آمریکا تضمینش اینه که هرکاری وچیزی که به ایران میگوید باید ایران گوش بده وانجام بده والا چه مکتوب وچه نانوشته تصمینی درکارنیست و تحریمها برقرار میشود
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 1
    یه جوری تضمین بگیرد که زیبا کلام ناراحت نشه
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    تضمین دادنامریکا مساویست با عادی شدن ایران وعملا یعنی غلام حلقه به گوش وگاوشیرده استکبار شدن
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 2
    چه تضمینی میخواهید شما باید تضمین بدید که حقوق بشر را رعایت بکنید
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 0
      یعنی ما باید تضمین بدیم که پلیس ایران مثل پلیس وحشی آمریکا پاشو بگذاره روی گلوی مردم و باید مثل آمریکا بمب های 10 تنی رو از هوا روی سر مردم عراق و افغانستان بندازیم و تروریست هایی تربیت کنیم تا مردم سوریه رو ذبح کنن تا مثل آمریکا حقوق بشرمون میزون بشه؟!! لابد باید با 2تا بمب اتمی حقوق بشر اونارو مثل مردم هیروشیما و ناکازاکی میزون کنیم؟!! آدم از امثال شماها تعجب میکنه. همه سلاخی های رژیم کثافت آمریکارو میدونین ولی آمریکا و غرب رو مدافع حقوق بشر و ایران رو ضد حقوق بشر میدونین. من نمیدونم با این مخ کجکی که شماها دارین چجوری دیپلم گرفتین؟ چجوری جبرو مثلثات حل میکردین؟
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    از این مرحله غنی سازی کوتاه نیایید میشه تضمین.چرا حرص میخورید
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    اصراعیل عاشق منزوی شدن ایران است
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 1
    همچین میگی مثل اینکه آمریکا مولوک الطوایفیه یه نفر همه کارست رییس جمهور فقط اختیار دوره خودشو داره
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    آقای مشرق چرا نظر من را چاپ نمیکنی بابا این برجام را بندازید دور خسته شدیم وقت و پول و هزینه برو و بیا ول کنید بچسبید از داخل مملکت را آباد کنید چطور موشک ساختیم یعنی ما که موشک ساختیم عرضه نداریم ماشین خوب بسازیم عرضه نداریم آب بیاریم تو مرکز ایران ایران را آباد کنیم چرا داریم نمی‌خواهیم انجام بدیم تا کی عقب ماندگی تا کی کالای اساسی از خارج وارد کنیم خوب دست بجنبانید کشاورزی رونق بگیرد همه چیز درست میشود اول کشاورزان نان گوشت خوراک بعد مسکن ازدواج رونق این است شرط استقلال این شرط عدم وابستگی است
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    آمریکا در مورد عدم خروج از برجام و انجام تعهدات خود و رفع همه تحریم ها تضمینی نداد تحت هیچ شرایطی ایران به دنبال احیای برجام و توافق هسته ای نباشد بهترین زمان و بهترین فرصت است که ایران قانونی و از موضع حق به جانب توافق هسته ای را به زباله دان بیندازد
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    کی باید تظمین بده ؟ رییس جمهور زوال عقل آمریکا مجلس سنا که مخالف ایرانند مجلس نمایندگان که ضد ایرانند مردم امریکا؟؟ مثل اینکه دوباره 8 سال سرکاریم مگه قرار نبود اول تحریم ها برداشته شود بعد صحبت از مذاکره شود ؟؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    اگه امریکا میخواست تضمین بده که عواملش اقتصاد ایران رو تسخیر نمیکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس