بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نقطه نظرات نمایندگان دولت و مجلس درباره تصمیم جدید درباره تأمین کالاهای اساسی با ارز ترجیحی را شنیدند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه امروز با تأکید بر لزوم اطلاع اعضای مجمع از تصمیمات دولت و مجلس در موضوعات مهم اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... به منظور ارائه مشورت و همچنین ضرورت روشن ساختن ابعاد مختلف موضوعات برای هیأت عالی نظارت مجمع به منظور بررسی از حیث انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی نظام، این رویه را مسبوق به سابقه دانست و از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواست که گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و همچنین نظرات خود درباره تصمیم ارزی جدید ارائه کنند.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، محور اصلی لایحه دولت را حفظ ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی عنوان کرد.

در ادامه، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، گفت: تخصیص کل منابع ارزی کشور برای تأمین کالاهای اساسی، امری منطقی نیست و به همین دلیل دولت در صدد اصلاح آن و مصرف بهینه منابع ارزی است.

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه، به ارائه آماری از تأمین ارز کالاهای اساسی طی سال جاری پرداخت و بر اصلاح نحوه تخصیص منابع ارزی تأکید نمود.

در ادامه، پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بر توافق مجلس با پیشنهاد دولت تأکید کرد و یادآور شد: مجلس در حال بررسی لایحه دولت و رایزنی برای اجرای مؤثر آن است.

پس از اظهارات نمایندگان دولت و مجلس، برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

پرویز داوودی با تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر دولت به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش قدرت پول ملی، راهکار حل مشکلات ناشی از کمبود منابع ارزی و تفاوت نرخ ارز را تشدید و تقویت رصدها و نظارت‌ها، توجه به پیمان ارزی، پیش بینی مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین هدایت منابع پولی بانک‌ها به سمت تولید عنوان کرد.

داوود دانش جعفری نیز وضعیت فعلی را به دلیل وجود اختلاف در نرخ ارز، مستعد افزایش رانت و فساد دانست و با تأکید بر لزوم تثبیت نرخ ارز راه حل اصلی را جبران کسری بودجه دانست.

همچنین سعید جلیلی با اشاره به نبود شفافیت در خصوص تخصیص ۵۷ میلیارد دلار ارز ترجیحی طی سال‌های اخیر خواستار پیگیری‌های قضائی در این زمینه شد.

وی همچنین راه حل اساسی مشکلات اقتصادی را در کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش درآمدها به شکل واقعی دانست.

احمد توکلی نیز بر ضرورت تثبیت نرخ ارز توسط دولت تأکید کرد.

همچنین واعظ‌زاده با بیان اینکه تصمیمات فوری و موقتی باید مقدمه تصمیمات اساسی باشد، گفت: حذف حمایت ارزی از کالاهای اساسی و افزایش یارانه نقدی، تورم را افزایش خواهد داد.

حجت‌الاسلام مجید انصاری نیز با تأکید بر ضرورت کنترل منابع زاینده کسری بودجه، از افزایش بی‌رویه حقوق‌ها انتقاد کرد و خواستار حذف یارانه نقدی اقشار برخوردار و همچنین توجه جدی به پیمان ارزی شد.

همچنین آقای میرسلیم با بیان اینکه نرخ ارز به صورت دستوری تثبیت نمی‌شود، بر لزوم جلوگیری از طرح‌هایی نظیر واردات خودرو که منابع ارزی کشور را تهدید می‌کند، تأکید کرد.

با اعلام آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه مباحث و بیان نقطه نظرات به جلسه بعد موکول شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 1
    اون اقایی که با افزایش حقوق ها مخالفه میتونه با ماهی ۵ تومن زندگی کنه؟ یا میرسیلم که با واردات خودرو مخالفه چرا در مورد جنایت خودروسازا لال شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس