بلاروس -لهستان؛ مرزی نا امن در کمین پناهجویان بی‌سرپناه

مرز بلاروس و لهستان، مرزی ناامن برای پناهجویانی که به امید فردایی بهتر، با وطن خداحافظی کردند تا شاید زندگی اندک بهتری را اختیار کنند، غافل از آنکه، مرز ناامن است و مرزبانان در کمین.

به گزارش مشرق، این روزها خبر از بحران انسانی در مرز بلاروس - لهستان به گوش می رسد، بحرانی که هشداری است برای مدافعان حقوق بشر که بر رنج پناهجویان چشم نپوشند.

هزاران نفر در مرزی تجمع کرده اند که سیم های خاردار و مرزبانان لهستانی انتظارشان را می کشیدند و بارها از ورودشان به لهستان جلوگیری کردند.

پلیس لهستان بیش از ۵۰ پناهجو را که از بلاروس وارد خاک لهستان شده اند، بازداشت کرده است.

لهستان اعلام کرده است مرز مشترک خود با بلاروس را می بندد، زیرا گروه های بزرگی از پناهجویان کوشیده اند به این مرز راه یابند.

بلاروس -لهستان؛ مرزی نا امن در کمین پناهجویان بی‌سرپناه

مقام های لهستان، بلاروس را به تلاش برای دامن زدن به فاجعه ای بزرگ متهم کرده و هشدار داده اند که نیروهای بیشتری را برای جلوگیری از پیشروی پناهجویان بسیج می کنند.

بلاروس نیز بیکار ننشسته و به اتهام های مطرح شده علیه خود، به شیوه خودش پاسخ داده و مرزبانان لهستانی را به ضرب و جرح پناهجویان متهم کرده است.

«ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به سازمان دهی موج پناهجویان متهم کرده، حال آنکه کرملین نکوهش کردن مسکو را در ارتباط با این مساله، غیرمسئولانه خوانده است.

درحالی که ورشو نظامیان بیشتر، گارد مرزی و پلیس را در مرز لهستان مستقر کرده، لیتوانی در همسایگی این کشور اعلام کرده است که در مرز خود با بلاروس وضعیت فوق العاده اعلام می کند.

بلاروس -لهستان؛ مرزی نا امن در کمین پناهجویان بی‌سرپناه

در همین حال، اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم هایی علیه بلاروس به خاطر این بحران آماده شده است.

نمایندگان این بلوک ۲۷ نفره قرار است روز چهارشنبه در این مورد توافق کنند که شمار فزاینده پناهجویانی که از طریق بلاروس به مرز اتحادیه اروپا پای می نهند، به مثابه «جنگ هیبریدی» الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس است تا مبنایی قانونی برای تحریم های جدید به دست اتحادیه اروپا دهد.

اتحادیه اروپا، بلاروس را به ترغیب پناهجویانی که از خاورمیانه، افغانستان و آفریقا هستند، به عبور غیرقانونی از مرز به نشانه اقدام تلافی جویانه علیه تحریم های ضد مینسک متهم می کند. بلاروس پیشتر به دلیل نقض حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.  

لوکاشنکو ادعای استفاده از پناهجویان به عنوان سلاح را رد کرده و از حمایت روسیه برخوردار شده است که اتحادیه اروپا را مسئول این بحران می داند و دو فروند بمب افکن نیز برای گشت زنی در حریم هوایی بلاروس اعزام کرده است.

بلاروس -لهستان؛ مرزی نا امن در کمین پناهجویان بی‌سرپناه

آن سوتر، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با پوتین تماس تلفنی برقرار کرده و از مسکو خواسته است بلاروس را به خاطر اوضاع مرزی تحت فشار قرار دهد.

اما دفتر پوتین اعلام کرده که رئیس جمهوری روسیه به مرکل پیشنهاد داده است که اعضای اتحادیه اروپا این بحران را مستقیما با مینسک به بحث گذارند.

باید دید که این پناهجویان سرانجام به چه سرنوشتی دچار می شوند و شعله های آتش بحران جاری در مرز بلاروس – لهستان چگونه خاموش می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس