کد خبر 1297623
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
نورآبی دستگاه‌های دیجیتال به سلامت پوست آسیب می‌رساند

مطالعات نشان می‌دهند که نور آبی ساطع شده از تلفن‌های همراه و صفحه‌نمایش کامپیوترها می‌تواند باعث خستگی چشم شود، اما مشخص نیست که چه مدت استفاده از این فناوری ها بر پوست تأثیر می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از اوری دی هلث، در گذشته، بیشتر نگرانی‌ها در مورد پیری زودرس و سرطان پوست ناشی از اشعه‌های مضر UVA و UVB ساطع شده از خورشید بود. اما در دهه گذشته، دانشمندان دریافته‌اند که این تنها پرتوهای نور مرئی نیستند که مردم باید نگران آن باشند. نور آبی که هم از خورشید و هم از دستگاه‌های دیجیتال ساطع می‌شود، می‌تواند سلامت پوست را به خطر اندازد.

بیشتر بخوانید

کرونا چه مشکلاتی برای پوست ایجاد می‌کند؟

«نازنین ساعدی»، رئیس بخش لیزر در پنسیلوانیا، می‌گوید: «روند توقف نور آبی در مراقبت از پوست و به طور کلی سلامتی رو به افزایش است زیرا همه ما اکنون با استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بیشتر در معرض نور آبی هستیم.»

«جیسون بلوم»، عضو تیم تحقیق، می‌گوید: «نور آبی بخشی از طیف نور مرئی (۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر) است که در نور خورشید وجود دارد، اما از طریق نورپردازی داخلی و دستگاه‌های الکترونیکی رایج مانند صفحه‌نمایش کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند نیز منتشر می‌شود.»

به گفته محققان، نور آبی عمیق‌تر از نور UV به داخل پوست نفوذ می‌کند، اما خوشبختانه با ایجاد سرطان پوست مرتبط نیست.

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، بیشتر نور آبی که افراد در معرض آن قرار می‌گیرند، از نور خورشید ناشی می‌شود. اما دکتر بلوم توضیح می‌دهد که میزان نور آبی ساطع شده توسط دستگاه‌ها تنها کسری از نوری است که توسط خورشید منتشر می‌شود، «اما مشکل این است که ما دائماً با این دستگاه‌ها وقت می‌گذرانیم و آن‌ها را حمل می‌کنیم و نزدیک سر و صورت خود نگه می‌داریم.»

محققان می‌گویند تغییرات پوستی مانند ایجاد رنگدانه، تورم، چروک شدن زودرس و قرمزی همگی می‌توانند نشانه آسیب نور آبی باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس