کد خبر 1297503
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
مانورهای اخیر رژیم صهیونیستی؛ سناریوهای احتمالی

مانورهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و دیگر نقاط فلسطین، گزاره های متعددی را در رسانه‌های منطقه ای مطرح ساخته است. آنچه مسلم است این است که این مانورها حکایت از اقدامات آینده رژیم صهیونیستی دارند.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی از صبح دوشنبه مانور نظامی گسترده‌ای را در کرانه باختری آغاز کرده است. این مانور در تمامی کرانه باختری در حال برگزاری است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این مانور با هدف حفظ آمادگی ارتش برای مقابله با هرگونه غافلگیری در کرانه باختری در حال برگزاری است. پیش از این نیز رژیم صهیونیستی مانورهایی را در مرزهای شمالی و منطقه الجلیل، در نوار مرزی غزه و مانور هوایی بین‌المللی را برگزار کرده است. این به معنای آن است که در پس این مانورها احتمالات و پیش بینی‌هایی خفته است و آنها خود را برای سناریوهایی در آینده آماده می‌کنند.

هرج و مرج پس از ابومازن

روزنامه منطقه‌ای «الشرق الاوسط» وابسته به دربار سعودی در گزارشی مدعی شد مانور نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری برای آمادگی به منظور مقابله با هرج و مرج احتمالی پس از ابومازن در حال انجام است. اما سؤال مهم این است که مگر چه اتفاقی برای ابومازن قرار است رخ دهد که هرج و مرج پس از آن رخ خواهد داد.

احتمال اول فوت ابومازن است. این گزینه از حدود یک دهه پیش تا کنون مطرح است چرا که ابومازن در دهه نهم زندگی خود قرار دارد و هر لحظه ممکن است دارفانی را وداع گوید. چنین احتمالی با وجود بیماریهایی که وی طی دو سال گذشته داشته محتمل‌تر از گذشته است. با وجود این، طی یک دهه گذشته این امر محقق نشده است. مگر آنکه رژیم صهیونیستی برای ابومازن نیز سرنوشتی چون «یاسر عرفات» را در نظر داشته باشند.

سناریوی دوم ممکن است کنار گذاشتن ابومازن باشد. این سناریو می‌تواند با انحلال حکومت خودگردان همراه باشد و یا آنکه آنها بخواهند خودشان کسی را جایگزین او کنند.

به هر جهت اگر دلیل این مانورها، آمادگی برای مقابله با هرج و مرج بعد از ابومازن باشد به نظر می رسد سناریویی در دست رژیم صهیونیستی قرار دارد که قرار است از آن در کرانه باختری رونمایی کنند که یکی از نتایج آن سناریو کنار رفتن ابومازن است.

جنگ جدید در فلسطین

سناریوی دوم این است که صهیونیست‌ها خود را برای جنگی جدید در فلسطین آماده می‌کنند. طی دو سال گذشته صهیونیست‌ها همواره برای احتمال درگیری جدید در مرزهای شمالی (مرزهای لبنان) خود را آماده کرده‌اند و از این گزینه یاد کرده‌اند. این گزینه و آمادگی آنها برای جنگ با لبنان با وجود مانورهایی که در شمال فلسطین برگزار  شده، تقویت می‌شود.

علاوه بر این ممکن است صهیونیست‌ها در حال آماده شدن برای حمله‌ای جدید به نوار غزه باشند. این حمله می‌تواند برای آزادی اسیران رژیم صهیونیستی باشد که طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند مبادله آنها هیچ پیشرفتی نداشته است. می‌تواند مربوط به ترور یکی از فرماندهان مقاومت یا وارد کردن ضربه به مقاومت در این منطقه باشد. در حال حاضر نزدیک ترین گزینه‌ای که صهیونیست‌ها طی ماه‌های اخیر برای ترور به آن توجه داشته‌اند، «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان و «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس بوده‌اند. ضمن اینکه احتمال ترور دانشمندان جدیدی در محور مقاومت دور از ذهن نیست.

در هرجهت احتمال وقوع یک درگیری جدید در فلسطین چه در شمال، چه در جنوب مربوط به اقدامی است که صهیونیست‌ها قصد انجام آن را دارند و کمتر محتمل است که اقدامی واکنشی باشد.

اقدام نظامی در منطقه

صهیونیست‌ها طی دو ماه گذشته همواره در منطقه فعال بوده‌اند و اقدامات نظامی گوناگونی را در منطقه انجام داده‌اند. حملات هوایی متعدد به سوریه، لبنان و حتی در مرزهای عراق نمونه این اقدامات است که تعداد آنها از ده مورد عبور کرده است. در کنار این گزینه صهیونیست‌ها تهدیدهایی مختلفی را در خصوص ضربه نظامی به جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند. این تهدیدات از تأسیسات هسته‌ای ایران گرفته تا مواضعی که صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند ایران در کشورهای منطقه دارد را شامل می‌شود.

با وجود تغییری که در موازنه منطقه به وجود آمده است و طی دو سال گذشته تقریباً هیچ اقدام رژیم صهیونیستی در منطقه علیه مقاومت بدون پاسخ مقاومت نبوده است این گزاره را برای صهیونیست ها یقینی کرده است که هرگونه اقدام در منطقه با پاسخ جدی مقاومت روبرو خواهد بود. لذا آمادگی ارتش آنها به معنای آن است که آنها می دانند در صورت هرگونه اقدام باید با مقاوت روبرو شوند و به همین دلیل ارتش خود را آماده این درگیری می کنند.

جنگ روانی و ایجاد رعب و وحشت

یکی از اهدافی که صهیونیست‌ها همیشه آن را دنبال کرده‌اند ایجاد رعب و وحشت در منطقه است. صهیونیست‌ها همواره خود را بالاتر از آنچه که بوده‌اند نشان داده‌اند و از این طریق تلاش می‌کنند با ایجاد تصویری نادرست از خود در طرفی که با آن می‌جنگد، تبعات حمله رو در رو را بکاهند. مانورهای اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین قطعاً به این نکته توجه دارد و از این طریق تلاش می‌کند با ایجاد رعب و وحشت از هم اکنون برای خود پیروزی‌های خیالی را رقم بزند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    ایران تانکها تو مثل اسراییل قدرتمند کن این تانکهای عهد قجری زیبنده تو نیست. آفرین سوخو سی هم خوب داری میخری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس