ابتلا به کرونا ممکن است باعث عود مجدد بیماری ام‌.اس شود

نتایج یک مطالعه اولیه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند باعث عود ام‌اس شود؛ ولی مطالعات بیشتری برای روشن شدن رابطه احتمالی بین کووید-۱۹ و ام‌اس نیاز است.

به گزارش مشرق، بیماری «مالتیپل اسکلروزیس» (MS)؛ یکی از اختلالات شایع نورولوژیک حال حاضر جهان است. طی روند درمان، این بیماران داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند، به همین دلیل، آن‌ها در برابر بیماری کووید-۱۹ آسیب‌پذیرتر هستند.

با توجه به این‌که در مورد تأثیر این عفونت بر سیر بیماری ام‌اس اطلاعات کافی وجود ندارد؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام یک مطالعه پیامد بیماری کووید-۱۹ را در بیماران مبتلا به ام‌اس را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید

چه کسانی به کار درمانی نیاز دارند؟

این مطالعه در کلینیک سرپایی بیمارستان کاشانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد و تمام بیماران مبتلا به ام‌اس (عودکننده-فروکش‌کننده) که تست PCR مبنی کووید-۱۹ تایید شده داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد عود ام‌اس و تغییرات آن  در دو سال گذشته مقایسه شد.

بررسی‌ها نشان داد که در مجموع ۴۱ بیمار در این مدت دچار کووید-۱۹ شده بودند. از بین آن‌ها، پنج نفر به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شدند؛ ولی هیچ‌یک از آن‌ها نیاز به پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه نداشتند.

طی دو سال بررسی‌شده در این مطالعه، در مجموع ۳۲ حمله در ۲۲ بیمار (۵۳.۶ درصد) گزارش شده بود. از ۳۲ عود، پنج مورد (۱۵.۶ درصد) در طول دوره، در معرض خطر  بودند. این عودها در پنج بیمار رخ داده بود و طبق برررسی، همه عودها با میانگین ۳.۲ هفته پس از شروع کووید-۱۹، شروع شده بود. دو بیمار دیگر پس از شروع کووید-۱۹ بدتر شدن عصبی را گزارش کردند، اما هیچ‌کدام با تعریف عود بالینی مطابقت نداشتند. 

در این تحقیق مشخص شد که پس از تعدیل سایر عوامل موثر؛ خطر عود نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است. این مطالعه اولیه حاکی از آن است که کووید-۱۹ می‌تواند باعث عود ام‌اس شود و عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند کرونا ویروس می‌تواند ۱۰ تا ۳۰ درصد احتمال حمله را در بیماران ام اس افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، این مطالعه دارای محدودیت‌هایی مانند تعداد کم ِ بیماران است و همچنین گذشته‌نگر بودن این مطالعه نیز محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. در این مطالعه تعداد کمی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید شده‌اند و اطلاعات در مورد شدت عود و ... از دیگر محدودیت‌های این مطالعه بوده است.

پژوهشگران این تحقیق بر اساس نتایج به‌دست آمده می‌گویند که ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند باعث عود ام اس شود؛ ولی مطالعات بیشتری برای روشن شدن رابطه احتمالی بین کووید-۱۹ و ام‌اس نیاز است.

در انجام این پژوهش سعید واهب، وحید شایگان نژاد، امید میرمسیب، مهدی برزگر اسکندرکلایی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه تیرماه سال جاری (ژوئیه ۲۰۲۱) به صورت مقاله علمی با عنوان « آیا بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید-۱۹) می‌تواند باعث تشدید مالتیپل اسکلروزیس شود؟ مطالعه گذشته‌نگر» در نشریه «Multiple Sclerosis and Related Disorders» منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس