کد خبر 1297284
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
گلاسکو و صدای بلند معترضان زیست محیطی

درحالی‌که تب‌وتاب وعده‌های زیست محیطی در روزهای پایانی اجلاس گلاسکو فروکش کرده اما صدای معترضانی که خواهان رسیدگی به بحران اقلیمی هستند همچنان در سطح این شهر طنین انداز است.

به گزارش مشرق، تنها سه روز دیگر تا پایان بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو باقی مانده و کشورها هنوز درباره نحوه مقابله فوری با بحران اقلیمی به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند.

گلاسکو آن طور که از ظاهرش پیداست و مردم می‌گویند به حالت عادی خود برگشته و دیگر از ترافیک های سنگین روزهای نخست خبری نیست. البته حضور گسترده پلیس و کندی اینترنت در سطح شهر ملموس است اما به گفته یک راننده اتوبوس که در محدوده نزدیک اجلاس فعالیت می‌کند، ازدحام روزهای اولیه فروکش کرده است.

گزارش‌ها حاکیست که بالغ بر ۱۰ هزار افسر پلیس از سراسر انگلیس در گلاسکو بسیج شده‌اند تا حفاظت از این اجلاس بین‌المللی را تامین کنند. عملیات پلیس نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند خرج برای دولت انگلیس تراشیده و گفته می‌شود بزرگترین عملیات حفاظتی در این کشور به شمار می‌رود.

اجلاس در منطقه‌ای واقع در مرکز شهر جریان دارد و تردد با خودرو از شعاع یک کیلومتری به داخل، غیر از خودروهای  مجاز امکان پذیر نیست. یکی از اقدامات قابل توجه دوچرخه‌هایی است که برای شرکت کنندگان اجلاس و تردد در این محدوده به صورت رایگان در نظر گرفته شده است.البته  ورود به داخل اجلاس فقط برای هیات ها و افرادی مجاز است که از قبل ثبت نام کرده‌اند.

اما در این محدوده گروه‌های زیست محیطی طی ده روز گذشته تجمع کرده و با سردادن شعارهایی خواستار توجه فوری به بحران اقلیمی هستند.

گلاسکو و صدای بلند معترضان زیست محیطی

گلاسکو و صدای بلند معترضان زیست محیطی

عصر سه‌شنبه، معترضان مقابل گیت‌وهای ورودی اجلاس کارناوال موسیقی به راه انداخته و در منطقه‌ای که استعمارزدایی نام‌گذاری کرده‌ بودند شعارهایی را در حمایت از محیط زیست سر می‌دادند. دنیل یکی از افرادی که در این کارناوال طبل می‌زد به خبرنگار ایرنا گفت: موسیقی ابزاری است که انسان‌ها را فارغ از اختلافاتشان به یکدیگر نزدیک می‌کند و یک راه‌کار طبیعی است که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی گردهم آییم. وی تصریح کرد تغییرات آب و هوایی آنچنان که از نامش پیداست یک بحران جهانی است.

«کلر» از دیگر معترضانی بود که از شهر شپشد واقع در ۵۰۰ کیلومتری گلاسکو، به این تجمع ملحق شده بود و شعارنوشته‌ای در دست داشت که روی آن نوشته بود به اجلاس ‌اب و هوایی نیازی نیست.  او به خبرنگار ایرنا گفت: من چند روزی است به گلاسکو آمده‌ام تا مراتب اعتراضم را به آنهایی که در این اجلاس تصمیم‌گیری می‌کنند اعلام کنم. وی افزود که شرکت کنندگان دغدغه‌مند نیستند درحالی که باید سریعا اقدام کنند. این فعال زیست محیطی افزود که پس از پایان اجلاس آب و هوایی، اعتراضات مردمی ادامه خواهد داشت.

این درحالیست که با گشایش اجلاس امسال، سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد دمای هفت سال گذشته زمین، گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ این سیاره بوده و در سال ۲۰۲۱ سطح آب دریاها تا ارتفاع بی سابقه ای بالا آمده و آسیب ها و زیان های آب و هوای نابود کننده مرتبط با اقلیم، بیشتر از گذشته بوده است

گلاسکو و صدای بلند معترضان زیست محیطی

از دیگر نکات قابل توجه در سطح شهر، شعارنوشته‌ها و پوسترهایی بود که در حمایت از محیط زیست به چشم می‌خورد. به طور مثال فروشگاهی که صاحبش مسلمان بود آیه‌ای از قرآن را پشت ویترینش چسبانده که نوشته بود:  زمین را گسترانیدیم و در آن کوههای استوار افکندیم و از هر چیز سنجیده‏ ای در آن رویانیدیم (سوره ۱۵ آیه ۱۹) در معابر عمومی هم شعار «با آلودگی هوا ما را به کشتن ندهید» به وفور به چشم می‌خورد.

در جریان اجلاس آب و هوایی امسال برخی توافقات اولیه در خصوص کاهش روند گرم شدن زمین صورت گرفت که اجرای آن عمدتا به دهه‌های آینده حواله شد و با خاستگاه بحران کنونی ‌منطق نیست. این درحالیست که حدود ۷۲ ساعت دیگر هیات های بین‌المللی به مذاکرات پایان داده و اجلاس دور بعد هم پنج سال دیگر برگزار می‌شود. اما آنچه از این اجلاس به جا می‌ماند صدای اعتراضات مردمی است که حالا بلندتر از قبل نسبت به فوری ترین بحران بشری به گوش می‌رسد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس