رادار اسراییلی - ساحلی

پهپاد جدید "امید" که در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ نیروی دریای ارتش مورد آزمایش قرار گرفته، توانایی اخلال و سرکوب سامانه‌های راداری دشمن در مناطق ساحلی را به این نیرو اعطاء می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بحث اخلال و سرکوب سیستم های راداری دشمن را می توان یکی از بزرگترین چالش های ارتش های جهان از دوره جنگ ویتنام به این طرف به حساب آورد؛ سیستم های راداری که هر روز نیز در حال پیشرفته تر شدن هستند و در زمین، هوا و دریا توانایی کشف و رهگیری اهداف مختلفی را دارند. در عین حال اگر یک طرف قابلیت شناسایی متقابل و سرکوب توانایی راداری سمت مقابل درگیری را داشته باشد برتری خاص و قابل توجهی به نسبت دشمن خواهد داشت.

به صورت سنتی در ارتش های جهان بحث کشف، اخلال و نابودی فیزیکی رادارهای دشمن عمدتا بر عهده یگان های پروازی سنگین است که به موشک های ضد رادار یا تسلیحات هدایت شونده خاص مجهز هستند، اما این مدل، تمام تصویر نیست.

بیشتر بخوانید:

بازوی موشکی ایران در دریا با «پهپاد OTH» بلندتر شد/ افزایش دقت توپخانه نداجا با «پلیکان» +عکس

به صورت استاندارد پرنده های بدون سرنشین همانند نمونه های سرنشین دار نیازمند یک باند پروازی هستند و در بحث عملیات پروازی نیز پلتفرم های بسیار محدودی در حال حاضر در دنیا به شکل معمول از ناوهای هواپیمابر توان پرواز پیدا کرده اند. در شناورهای سبک بحث استفاده از پرنده های بدون سرنشین، یا به شکل پرتاب به وسیله ریل های مخصوص شبیه به مدل اسکن ایگل و یا نمونه های عمود پرواز است. پرنده های بدون سرنشین در رزم دریایی می توانند اطلاعات بسیار حیاتی را برای کشتی مادر و سایر نیروهای ناوگان فراهم کنند چراکه در نبرد دریایی به دلیل خاصیت کروی زمین، رادارها و حسگرهای شناورها دارای محدودیت های متعددی هستند.

وسایل پرنده با حضور پیدا کردن در ارتفاعی بالاتر، بحث شناسایی برای یافتن اهداف، ایجاد نوعی پوشش و اخطار اولیه مبنی بر نزدیک شدن تهدیدات، بحث رله ارتباطی و ... را به عهده می گیرند. به صورت سنتی بخشی از این وظایف توسط بالگردها صورت گرفته و در مواردی حتی این پرنده ها در مدل های سنگین تر، با حمل غلاف های شناسایی و جنگال یا حتی نصب رادارها، تبدیل شدن به نوعی مینی آواکس را در عمل تداعی می کنند.

دستیابی نیروی دریایی ارتش به پهپادهای «ضد تشعشع» و «جمع‌آوری سیگنال» / غافلگیری و نابودی سریع رادارهای ساحلی و پدافندی با «امید» ایران +جزئیات

بالگرد مرلین نیروی دریایی انگلیس مجهز به رادار برای نقش هشدار زودهنگام هوابرد

دستیابی نیروی دریایی ارتش به پهپادهای «ضد تشعشع» و «جمع‌آوری سیگنال» / غافلگیری و نابودی سریع رادارهای ساحلی و پدافندی با «امید» ایران +جزئیات

تصویری از پاد جنگال AN/ALQ-۲۴۸ که قرار است روی بالگردهای سی هاوک آمریکا نصب شود

البته پرنده های بدون سرنشین جدید با توجه به افزایش توانایی هاف امکان انجام برخی از ماموریت هایی که پیش از این توسط بالگردها به انجام می رسید را پیدا کرده اند؛ از بحث های شناسایی و هدف یابی تا هدایت آتش و حتی امکان نصب پرتابگرهای مربوط به پهپادهای انتحاری و مهمات سرگردان روی شناورهای سبک و سنگین جدید مطرح یا عملیاتی شده است. در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر و با توجه به توانایی های موجود در کشور، در حوزه پرنده های بدون سرنشین بحث استفاده از آنها در رزم دریایی به میان آمده است. که در نداجا یکی از طرح های مورد استفاده، پلیکان نام دارد. این پرنده بدون سرنشین در سال ۱۳۹۸ رونمایی شد.

دستیابی نیروی دریایی ارتش به پهپادهای «ضد تشعشع» و «جمع‌آوری سیگنال» / غافلگیری و نابودی سریع رادارهای ساحلی و پدافندی با «امید» ایران +جزئیات

رونمایی از پهپاد پلیکان در آذر ماه سال ۱۳۹۸

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمودپرواز و یک موتور پیشران پرقدرت، توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد. مولتی روتورها که معروف ترین شاخه آنها یعنی کوآدروتورها یا کوآدکوپترها هستند همانند بالگردها به صورت عمودی توانایی نشست و برخاست دارند و ترکیب آنها با پیکربندی هواپیما هم نیاز به باند پرواز را از میان برداشته و هم امکان بهره بردن از قابلیت های پروازی هواپیما را در فاز پیمایشی یا کروز از مراحل پرواز ایجاد می کند. این راهکار منتخب نیروی دریایی ارتش برای رسیدن به یک پهپاد شناسایی از نوع هیبریدی (ترکیبی) قابل به کارگیری بدون دردسرهای سازوکارهای مکانیکی و نیوماتیکی و ... روی عرشه شناورهای این نیرو بوده است.

طبق تصاویر و اطلاعات منتشر شده، این پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان‌شده خود که به‌صورت عمود پرواز است، از شناور جدا و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی‌شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه‌شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می‌شود. این فرآیند به‌هنگام برگشت پرواز از مأموریت شناسایی خود و نشستن به‌روی کشتی بالعکس اجرا می‌شود.

بر اساس تصاویر منتشر شده از این پهپاد، توانایی پلیکان بیشتر در همان بحث شناسایی و هدایت آتش برای ناوهای نیروی دریایی بوده است. اما به نظر می رسد یک پرنده جدید بدون سرنشین نیز وارد سازمان رزم نداجا شده است.

نداجا با امید به جنگ رادارها می رود

در جریان رزمایش اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام ذوالفقار ۱۴۰۰، خبری در خصوص آزمایش یک پرنده بدون سرنشین توسط نیروی دریایی ارتش مطرح شد. سخنگوی رزمایش در خصوص این پهپاد این گونه توضیح داده است: "یگان‌های نیروی دریایی ارتش با استفاده از پهپاد جنگ الکترونیک و ضد تشعشع راداری «امید»، از مبدأ یگان‌های سطحی در دریا موفق به مختل‌سازی رادارهای دشمن در ساحل شدند. "

هنوز تصویری از پرنده بدون سرنشین نداجا منتشر نشده اما با توجهات به توضیحات امیر موسوی سخنگوی رزمایش، می توان به برخی از ویژگی های پهپاد مورد نظر پی برد. در خصوص ماموریت این پرنده بدون سرنشین جدید به دو نکته "جنگ الکترونیک و عملیات ضد تشعشع" اشاره شده است. بحث جنگال مشخصا با حمل یک محموله شامل غلاف جنگ الکترونیک انجام می شود و در بحث ضد تشعشع نیز معمولا منظور قابلیت شناسایی، تهاجم و آسیب رساندن یا انهدام کامل سیستم راداری مورد نظر است.

دستیابی نیروی دریایی ارتش به پهپادهای «ضد تشعشع» و «جمع‌آوری سیگنال» / غافلگیری و نابودی سریع رادارهای ساحلی و پدافندی با «امید» ایران +جزئیات

بالگرد بدون سرنشین مدل VSR۷۰۰ ساخت شرکت ایرباس

مسئله بعدی این است که بر اساس اعلام ارتش، پهپاد مورد نظر از مبدا یگان های سطحی در دریا به پرواز در آمده و سپس عملیات اخلال را انجام داده است. با توجه به این مسئله مشخصا با یک پرنده بدون سرنشین با توان نشست و برخاست عمودی، طرف هستیم که یا مثل سری پلیکان در وضعیت پرواز عادی مثل پهپادهای معمولی عمل کرده یا به صورت کلی یک کواد کوپتر یا یک بالگرد بدون سرنشین است. در بحث توانایی جنگال و از کار انداختن سیستم راداری دشمن، مشخصا این پهپاد باید دارای حداقل یک غلاف یا جایگاه حمل سامانه جنگال باشد و مشخصا این قابلیت به همراه تامین توان لازم برای فعال کردن سیستم جنگال، نیازمند یک سامانه پیشران قوی است که در نتیجه باعث می شود با پرنده بدون سرنشینی بزرگتر از نمونه های دیده شده تا به امروز در نداجا رو به رو باشیم.

دستیابی نیروی دریایی ارتش به پهپادهای «ضد تشعشع» و «جمع‌آوری سیگنال» / غافلگیری و نابودی سریع رادارهای ساحلی و پدافندی با «امید» ایران +جزئیات

پهپاد FVR-۹۰ ساخت شرکت L۳ Technologies با وضعیت پروازی شبیه به نمونه به کار رفته در پلیکان

در بحث توانایی ضد رادار و سرکوب فیزیکی این سامانه ها نیز، شاید گزینه ممکن با توجه به طراحی و شرایط کلی پهپاد حمل مواد منفجره و عمل کردن به صورت انتحاری باشد چون مشخصا حمل تسلیحات تخصصی ضد رادار برای یک کواد یا پرنده بدون سرنشین عمود پرواز با توجه به توانایی های فعلی این کلاس از پهپاد، اگر نگوییم غیر ممکن ولی بسیار سخت است. در عین حال، سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰، در یکی از مصاحبه های جدید خود خبر از تست پهپاد جمع آوری سیگنال متعلق به نیروی دریایی ارتش نیز در این رزمایش داده است که چنین اقدامی، کامل کننده نیازهای مهم نداجا در عرصه دریا خواهد بود و کمتر نیروی دریایی در جهان، اکنون تمامی انواع این پهپادها را در اختیار دارد.

طراحی و ساخت پهپادهای بزرگ با قابلیت عمود پروازی و در عین حال توانایی حمل محموله های نسبتا سنگین، موضوعی است که در سالهای اخیر مورد توجه هم بخش نظامی و هم تجاری در جهان بوده  و این نکته که پهپاد "امید" دقیقا از چه سیستم هایی بهره برده و از چه مشخصات پروازی و توانایی حملی برخوردار است، مسئله ای است که مشخصا با انتشار تصاویر و اطلاعات بیشتر در خصوص آن، قابلیت بحث و مشخص کردن را پیدا می کند ولی به صورت کلی با توجه به توضیحات مطرح شده در خصوص این پرنده بدون سرنشین می توان گفت که ارتش گام بعدی پس از پلیکان در حوزه پهپادهای ناو پایه را به درستی و با قدرت برداشته است و به زودی، پهپادهای دریایی ایران نیز شهرتی همچون پهپادهای زمین پایه کشورمان پیدا خواهند کرد؛ انشاء الله

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    26 18
    آواکس.آوکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      12 11
      پخمه بعد این خبر دیگه باید میفهمیدی اواکس دیگه منقرض شده
    • منتظر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      19 12
      پس چه موقع صنعت موشکی را در اتومبیل سرازیر میکنید. تا پراید ها به لامبورگینی تبدیل شوند
    • US ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      12 0
      چند وقت نبودی دلمون برات تنگ شده بود.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      5 4
      شهید مجید رشیدی برادران و خواهران عزیز تابع دستورات حیات بخش الهی و مدافع راستین ولایت فقیه و پیرو اسلام فقاهتی و سیاسی انقلاب اسلامی و بیانات پیامبرگونه رهبر كبیر انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و ادامه دهنده راه مقدس شهدا و حافظ حدود الهی باشید تا به كمال انسانیت و لقای خداوند برسید. *** شهید محمد حسن رضایی ای ملت دلاور و مسلمان بدانید كه تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان بر جای گذارد، اطاعت مطلق شما از ولایت فقیه است. *** شهید محمود رفیعی میاندشتی ای امت بیدار بدانید كه تنها در سایه ولایت است كه انسان به ارزش های الهی و انسانی خواهد رسید. *** شهید محمدرضا زارع پور ایمان جز از طریق پیروی از رهبر و جز در سایه ولایت به دست نمی آید.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      9 1
      تو هنوز زنده‌ای؟! (:
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 3
      شهید سعید چهارده چریك ای امت اسلام بدانید كه عزت و شرف و پایندگی اسلام و شما مسلمانان در زمان غیبت آقا امام زمان (عج) در گروه پیروی و پشتیبانی كامل و سرسپردگی محض به اصل اصیل اسلام یعنی ولایت فقیه می باشد. *** شهید منصور خادم صادق پیرو ولایت باشید تا سرافراز گردید. *** شهید موسی خارا امت دلاور و مسلمان بدانید كه تنها راهی كه می تواند برایتان افتخار جاویدان به جا گذارد، اطاعت مطلق شما از ولایت فقیه است. *** شهید محمد خالدی تنها راهی كه می تواند افتخار جاویدان به جای گذارد اطاعت مطلق از ولایت فقیه است.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 1
    مرحبا . واقعا جای بسی خوشحالی و مسرت و شکر داره که دو نیروی پرتوان ارتش و سپاه . هر دم از دستاوردهای بدیع خود که حاصل تلاش و ممارست نخبگان و مجاهدان توانای کشورمون است . به مجموعه دفاعی کشور اضافه مینمایند و موجب میشوند ضمن تولید فناورانه روز دنیا . دشمن را مایوس و مبهوت نمایند . آن هم در شرایط تحریم . که بر ارزش آنها میافزاید .
  • سجادجون مانند الماس کمیاب IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 1
    خداقوت دلاوران
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 25
    برادران مسلمان، آگاه باشید دست از دامن قرآن و ولایت فقیه برندارید که رسول(ص) فرمودند من دوشیء گرانبها را درمیان شما می گذارم. یکی قرآن که منظور احکام آن است و یکی هم اهل بیت که همین رهبر عالیقدر که از تبار اهل بیت است، خدا را شکر کنید و نگذارید منافقین از پشت به اسلام و مسلمین خنجر بزنند. شهید غلامرضا یاقوتی توصيه ‏اى كه به امت حزب الله و شهيدپرور دارم، اين است كه مبادا از روحانيت، جدا شويم كه انقلاب را اگر بخواهيم اسلامى بماند، بايد پشت سر رهبرى، حركت كرده و در اين امر خطير، از هرگونه خودمحورى، پرهيز نمائيم. از وصيت نامه شهيد احمد استيلا
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    34 2
    این ها خبرهای خوبیه اما ما باید به نقاط ضعف خود در سایر بخش ها هم توجه کنیم مثال می زنم اگر ما درگیر جنگ شویم و دشمن بخواهد دنبال هلیکوپترهای ما بگردد و سیکورسکی سی اچ 53 سی استالیون ، سیکورسکی اس اچ 3 سی و بل های ما را شکار کند خودتان ببینید ما در چند بعد و طرح عملیاتی آن هم در دریا که تجهیزات محور است عملا فلج می شویم مثل ردیابی زیردریایی های متخاصم ، هلی برن ، حمله به ساحل ، ترابری ، شناسایی و ... نمی دانم چند فروند از این هلیکوپترها داریم اما اگر عددش بین 10 تا 20 فروند باشد حتما دشمن به چنین چیزی فکر خواهد کرد کیفیت این هلیکوپترها مشخصا بسیار بالاست اما بحث تعداد اینجا می شود نقطه ضعف پس ما یا باید برنامه ساخت هلیکوپترهای بومی را با سرعت بیشتری جلو ببریم یا دنبال بنحوی خریدن باشیم یا دنبال مدل هایی از همکاری با بعضی کشورها که فناوری هایی در این زمینه بگیریم و چیز معقولی بهشون بدیم هر جنگ افزاری خاصیت و طراحی های عملیاتی خود را دارد در همین ماجرای اخیر آیا پهبادها می توانستند نیروهای ما را بروی نفتکش ببرند ؟ و چنین عملیاتی کار میل هم نیست . این پهبادها بسیار باعث افتخاره اما جای امثال هلیکوپترهای با سرنشین را نمی گیرد و ما برای نیروی دریایی (جنوب و شمال) حداقل به 100 فروند هلیکوپتر مدرن و نو با کاربری های مختلف نیازمندیم فقط هم بحث نظامی نیست ما در ایران پهناور به حداقل 50 هلیکوپتر امداد (و نه هلیکوپترهای بزرگ جابه جایی مثل میل) و حداقل 20 هلیکوپتر برای نیروهای آتش نشانی در چند کلاس مختلف نیاز داریم .
    • افشین IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      اینکه واداد با بالگرد تفاودارد رو همه ميدونند.اما اینکه میل ۱۷ نمیتونه از عهده این کارها بر بیاد غلط هست.میل ۱۷ نسخه دریایی بهترین گزینه هست و ضمنا بالگردهای در زمان جنگ بدون پشتیبانی هوایی عملیات انجام نمیدن.البته پشتیبانی زمینی پدافند پایه هم دارند.خیلی از پهپادهاي نیمه سنگین و سنگین در کشور توانایی اینگونه عملياتها رو دارند.تعداد هما هم که در حال تستهای آخر هست هم میتونه به اینگونه تجهييزات مجهز بشه و کلا اگر احساس نیازی باشه تعبیه این کلاس بالگرد خیلی سخت نیست. میتوانند از نمونه های کاموف استفاده کنند. حتما در نیروی عظیم و طویلی مثل نیروهای مسلح از من و شما آدمهای پایداری هستند.
  • انوشیروان عاشق ایرانم IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    17 1
    زنده باد نیروهای مسلح دلیر و جان بر کف ایران زمین...درود بر مهندسین و دانشمندان صنایع نظامی و آفرین بر غیرت و همت ایرانی همینجوری پیش برید به سوی آینده قلب و روح تمام وطن پرستان و عاشقانه ایران از روزگاران کهن تا به امروز صمیمانه باشماست باید ایستاده شماهارو دقیقه ها تشویق کرد آفرین برشما درود برشما...پاینده ایران جاویدان ایران عشق ایران جان ایران جانان ایران
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 0
    برای اینکه بتوانیم موثر تر بحث جنگال و الینت وهمچنین رادار سار را پیش ببریم احتیاج است از یک پلتفرم بزرگ استفاده شود . مثل پهپاد غزه .چرا ؟ چون توان خروجی بالای الکترونیکی احتیاج است و بالطبع تجهیزات سنگین تر و بزرگتر است . آمریکایی ها هم از ار کیو ۴ برای اینکار استفاده کرده اند . البته یک نکته خیلی مهم در توسعه پهپادی مهم است و توجه شود بحث هوش مصنوعی و خلبان اتوماتیک است و اینکه در شرایط سخت اگر ارتباط پهپاد با پایگاه قطع شد ، پهپاد بتواند ادامه عملیات را انجام داده و به پایگاه برگردد .
  • US ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    27 12
    چه خبر از جنگنده قاهر؟!
    • BE ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      7 3
      انشالله تا چند وقت دیگر میشود ظاهر
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 3
      سلام داره خدمتون ......پریدنش که پریده ....ولی هنوز در پرواز مافوق صوت مشکل داره ...هم در جنس بدنه کامپوزیتی هم پایداری پرواز....به نظرم باید از خلبان مجازی و کنترل از راه دور برای تستها استفاده کنن....
    • . IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      5 6
      چه خبر از اقا رضا قصد نداره تهران رو فتح کنه؟
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 1
      ان شاءالله اصله
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 3
    *** شهید علی آثاری همه مردم بدانند اگر می خواهند در دنیا و آخرت پیش خدا و خلق خدا سرافراز باشند، راه پیروزی از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی را در پیش گیرند كه این تنها راه سعادت و نجات است. *** شهید مهر علی آزرده ولایت فقیه ناجی انسان در اسلام تا زمان ظهور مهدی (عج) می باشد. *** شهید حسن آندی پاسداری، قبول فرهنگ شهادت، تحت لوای ولایت فقیه است. وقتی این فرهنگ را قبول كردی، داخل سپاه بیا. اگر بر ولایت فقیه تكیه كنید، به خدا قسم باور كنید طعمه گرگ و كفتار نخواهید شد.
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    17 11
    قاهر چی شد؟ یادمه میگفتید لیبرال ها جلوشو گرفتن الان که جهادیا در راس امورن چرا پس تولیدش نمیکنن؟
    • صبا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      14 5
      سلام دولت جناب رئیسی فقط چند ماه است که مستقر شده است. انشاالله پس از احاطه کامل دولت انقلابی دکتر رئیسی بر امور و به کوری چشم لیبرال ها، جنگنده های شفق و قاهر هم تولید و عملیاتی خواهد شد.
    • علی US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 1
      سلام دوست عزیز قاهر یک نمونه پیش نمونه بود . ببین اگه قرار باشه هر پیش نمونه ای تولید انبوه بشه دنیا پر از تولیدات بدرد نخور میشه . ببین شمام برای پوشوندن خراب کاری حزب خودتون به هر چیزی دست میندازین یکیش همین تبلیغات اشتباه احمدی نژاد بود
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 8
    الانه که سر و کله اش پیدا شه و بگه: «آواکس، آواکس، آواکس، آواکس از اوجب واجبات است» کجایی دلمون برات تنگ شده D;
    • امین IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 0
      گفتش راحت باش
  • صبا IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 5
    سلام آینده برای جوانان مسلمان ایرانی است.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 12
    شما از سلاحی که هنوز نه دیده شده ونه مشخصاتی داره مقاله میزاری
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 1
      اینم بگین که دشمناتونم پیشرفته ترش رو دارن که سایتهای رادار و پرتاب موشکتون رو تهدید جدی میکنه
    • افشین IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      جنگ یعنی همین. زدن و خوردن. این مقاومت یک ملت هستکه نتیجه رو مشخص میکنه. شما مثل اینکه فکر کردی یک بازی یکطرفه هست. الان عربستان فول تجهييرات هست اما شکست پشت شکست. صدام هم قبلا همینجوری فکر میکرد که میخواست یکماهه در میدان آزادی سان ببینه.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 33
    قیمت دلار چه زمانی کاهش پیدا می کند تا مردم دوباره بتوانند زندگی کنند ؟
    • افشین IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      وقتیکه تولید کشور برا بالا و کيفييت صادرات داشته باشه و میزان صادرات از واردات بیشتر بشه و در ضمن آن اقتصاد نفتی کنار گذاشته بشه و همه مالیات بدن . درست مثل همون کشورهای غربی که عاشقش هستند خيليها؟ اما اینجا با رعایت عدالت نه به شیوه لیبرالی.
  • ج د ا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 3
    آفرین خداقوت . امپراتوری ایران قوی در حال شکل گیری است.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 2
    [۱۱/۱۳،‏ ۱۰:۰۶] فاطمی ثارالله امام خامنه: . امیر مؤمنان (علیه السلام) در اوصاف پرهیزگاران مى فرماید: «و ان بُغى علیه صبَر، حتّى یکونَ اللّهُ هو الذى ینتقم له»[۱]: اگر بر او ستم کنند، بردبارى نشان مى دهد تا خدا انتقام او را از ظالم بگیرد. در این جا انتقام و کیفر عمل با خود عمل فاصله زمانى دارد. و باز در مورد دیگر مى فرماید: «ولئن أمهل اللّه الظالم فلن یفوت أخذُه، و هو له بالمرصاد على مجاز طریقه»[۲] اگر خدا به ستمگر مهلت دهد هرگز از چنگ او بیرون نمى رود، و او در کمین راه او است. [۱۱/۱۳،‏ ۱۰:۰۶] فاطمی ثارالله امام خامنه: «...وَ ما نَقَمُوا إِلاّ أَنْ أَغْناهُمُ اللّهُ وَ رسولُهُ مِنْ فَضْلِهِ...».(توبه/۷۴) «به آنان ایراد نگرفتند جز این که خدا و رسولش آنها را از فضل خود بى نیاز کرد». و باز مى فرماید: «وَ ما نَقَمُوا مِنْهمْ إِلاّ أَنْ یؤْمِنُوا بِاللّهِ العَزِیز الحَمید».(بروج/۸) «از آنها ایراد نگرفتند، جز این که به خداى قدرتمند و ستوده ایمان آوردند». و نیز مى فرماید: «وَ ما تَنْقِم مِنّا إِلاّ أَنْ آمَنّا بآیاتِ رَبّنا...».(اعراف/۱۲۶) «ایرادى از ما نمى گیرى جز این که ما به دلایل پروردگار خود ایمان آوردیم». [۱۱/۱۳،‏ ۱۰:۰۶] فاطمی ثارالله امام خامنه: لفظ «ذو انتقام» در قرآن چهار بار آمده و در هر چهار مورد به عنوان وصف خدا به کار رفته است. چنان که مى فرماید: «وَمَنْ عادَ فَینْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزیزٌ ذُو انِتقام».(مائده/۹۵) «هرکس به آن (شکار صید در حال احرام) باز گردد خدا از او انتقام خواهد گرفت. و خدا قدرتمند و انتقام گیرنده است». و نیز مى فرماید: «لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ اللّهُ عَزِیزٌ ذو انْتِقام».(آل عمران/۴) «براى آنها عذابى سخت است، و خدا قدرتمند و انتقام گیرنده است». و نیز مى فرماید: «فَلا تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزیزٌ ذو انتِقام».(ابراهیم/۴۷) «گمان مبر که خدا تخلف کننده از وعده خود به رسولانش مى باشد،خدا قدرتمند و انتقام گیرنده است». و در آیه چهارم مى فرماید: «وَمَنْ یهْدِ اللّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلّ أَلَیسَ اللّهُ بِعَزیز ذِى انْتِقام».(زمر/۳۷) «آن کس را که خدا هدایت کند گمراه کننده اى براى او نیست، آیا خدا قدرتمند و انتقام گیر نیست».
  • حسين DE ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 0
    در روزگارى نه چندان دور يه نفر ميگفت : دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 5
      عزيزم همين الان هم اگه گفتمان نكني سقوط اقتصادي و ورشكستگي مالي كشور رو به چشم مي بيني!
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 3
      دنیای گفتمان و موشک، همسطح با هم و بدون برتری دادن یکی به دیگری‌
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      رفقا اون مرحوم مغروق هدف و منظورش بُلد کردن گفتمان برای زدن موشک بود که در دولت شیخ فریدون کامل شده و تبدیل شد به میدان و دیپلماسی که بازهم هدف ایجاد یک دو گانه برای زدن میدان از طریق قرار دادن میدان در مقابل دیپلماسی و معیشت عموم مردم بود و هردو مورد عامدانه غلط بود، در واقع میدان و دیپلماسی مکمل و در ترکیب باهم هستند و هیچیک نافی دیگری نیست و تنها در اینصورت است که تاثیر گذار میباشند ولا غیر،همانگونه که میبینید در این دولت بطور ویژه و هوشمندانه ازین ترکیب استفاده میشود نه جدای ازهم و توجه به یک مورد این همیشه سیاست نظام بوده منتها باید با شناخت واقعی از ضعفها و قوتهای خود و موجودیت دشمن و هدف دشمنی اش ونگاه واقع بینانه از شرایط روز کشور و منطقه و جهان و بر مدار تدبیر و اصول واقعی عمل کرد صرف گرفتن نتیجه از دیپلماسی(بخش مذاکره) به هر قیمتی نه تدبیر است نه عقلانی و منطقی و نه مطابق منافع ملی چنانکه همه دیدید، گویا هنوز تاثیرات آن دوگانه فیک و دروغین هنوز در ذهن برخی مانده است
    • رحمت عیدی IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      و نکته مهم اینست که قرار نیست تحت تاثیر آن دوگانه سازی دو دسته شویم و یک عده طرفدار میدان و یک عده طرفدار دیپلماسی آنهم بطور مطلق و علیه یکدیگر جبهه بگیریم چرا که این یکی از اهداف همان دوگانه سازی بوده و هست و از بیخ و بن غلط،همیشه هردو مورد بطور فعال جریان دارد و بسته به شرایط و اتفاقات گاهی استفاده و توجه به یک مورد (مثلا میدان) بیشتر است و لازم ولی نه به معنی قفل و تعطیلی ان مورد دیگر (دیپلماسی) میشود بلکه همچنان برقرار و بالقوه یا بلفعل است و بالعکس یادتان نرود کاربرد و تاثیر واقعی ترکیب فعال این دو مولفه است
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 4
    به امید روزی که این تجهیزات به امام عصر ع تحویل داده شوند اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    جناب مشرق ما ایرانی ها مثل غربی ها عادت به‌ لاف زدن نداریم چیزهایی را که در اين دوران می‌سازیم باید فقط ایرانی ها بدانند تا خدایی نکرده اگر دشمنان قسم خورده بخواهند علیه کشور ما کاری بکنند یکباره بر سر شان خراب شویم چه لزومي دارد در اين دوران اين ترسوها را وادار کنیم از ترس جلو اقتصاد ما را بیشتر بگیرند وتحریم را زیادتر کنند
  • معین کسرایی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    امروز تنها اقرار کردی به چیزی که معما نیست و روشن است . واما معما این است که فوندانسیون محتوایی منطقی ارسطو که بر کتب مقدس حاکم است مقتبس از هندسه است ،ایجاب ضرورت علیم بودن جهان شمول و حکیم بودن جهانشمول. از پس از دکارت با این انحراف بزرگ که البته روزگاری انحراف نبودو کاملا برحق بود مقابله شد زیرا علیم بودن ممکن نبود این دعوا در نهایت با استیلای فلاسفه تجربی انگلستان بر هندسه اقلیدس و هندسه منطق و هندسه ادیان از انها امپراطور ساخت و تحولهای ترکیبی افتاد گردن امربکایی از انجا به بعد کثرتگرایی باب ساخت قدرت شد زیرا ضرورت روح علم و محتوا ها ایجاب روش را ابقا کرد ایجاب روش ادیان چون ماندگار و بر حق بودند در محتوا و نه لفظ . یعنی کلام را به محض بردند و با سایر ضرورتها در زمانه ها سنجیدند دو باره به محضها رفتند و از ان روش بهره جستند و محتوا ها ی ضروری ساختند حالا ت برو طویله و سگدانی بساز ! چطور می توان روش را فهمید پیش شرطش غور در مکاتب روانشناسی غور در ادیان در ریاضیات محض و سایر علوم و فلسفه هاست . ادم محقق متعادل می خواهد نه خری فاشیست و احمق چون تو. هیچ چیزش هم نقد نیست گاهی عمر با باد دادن است به ادم احمق عقده ای هم نمی رسد باید عرق بریزی . ادراک ازش هم نسبی است مطلق نیست و قادر مطلق و سلیمان نمی سازد شعور دموکراتیک می خواهد. کد امنیتت را هم خودت درست کن بیشعور نظرت را نتواستم
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    البته من نظرت را نخواستم . اینجا جای نظر دادن مخاطب مجازیست انهم محترمانه و بی فحاشی . فحش به خاطر ددربینت می خوری به خاطر تفتیش عقیده که منشائش اید ئو لوژیک بودنت است زیرا در ازاد اندیشی عقیده اهمیت ندارد تو حقیری عقیده را با اهمیت ارزیابی می کنی چون توان قضاوت متکثر نداری پس جایت انجا نیست ! انجا جای افکار سنجیست و ادم با ظرفیت متکثر می خواهد نه یک خر ایدیو لوژیک! البته لیبرالها کنترل راه دورتان می کنند چه ایرانی چه غربی . درک از چگونگی مسئله مبهم بود که روشن شد!
  • جانم فدای وطن IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    در محبث پهباد ب جای ارزشمندی رسیدیم و باید بهتر ادامه یابد... در حوزه ارتقا سامانه 15خرداد یا خرید سامانه اس 500 باید سریع عمل کنیم... در محبث جنگ های زیر سطحی و ساخت زیردریایی ها اطلاع چندانی نداریم اما امید دارم ک نخبگان کشورم در این زمینه کاری انجام داده باشن.. امروز زیر دریایی ها می‌توانند ب انواع موشک ها مجهز و بدون دیده شدن در دورترین نقاط ب انجام ماموریت بپردازن
    • SE ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 1
      مبحث درسته نه محبت!
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    ۳۳ نظر پخش کردی ۲۳ حذف کردی معلوم چی زدی
  • . IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    برید انقد ضعیفید که پراید داره به دویست میلیون میرسه باید الان روی مریخ تحقیق کنید الان باید از لحاظ علمی تو هر زمینه ای قوی باشید نه فقط نظامی وگرنه میخورنتون همه علم ها به هم ربط دارن این که فقط رو قدرت نظامی تمرکز کردید هنر نیست
  • محمد رسول IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 2
    فعلا دو مبحث موشک وپهپهاد مهم اند ودر راس جنگ اند نسبت به بقیه
  • کارگر عسلویه IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    افوض امری الی الله.هر چه کنیم تلاش مظلومان عالم در امانند...قدرت برتر ایران عزیز...ارتش ولایی.
  • هادی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    خداقوت به همه ی جوانانی که در صنعت نظامی زحمات زیادی در عین حالی که با انواع کمبودها روبرو هستند متحممل وشوند...دم همتون گرم فقط هرموقع صلاح دونستین به صنعت خاک برسر خودرو هم یه نگاهی بندازین به خدا این ملت گناه دارن
  • رهام حسامی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    موشک ضد تششع که به اصطلاحا به آن موشک ضد رادار نیز گفته می‌شود نام یک سلاح هوا به سطح است با استفاده از آن هر منبع نشر امواج اعم از رادار، اخلالگر، آنتن مخابراتی و… را می‌توان هدف قرار داد.د گاها در جنگ های مدرن منطقه ای استفاده می شوند با این توصیف نتیجه می گیریم شبکه های دفاع هوایی بیشتر کشورها در تهدید موشک های ارم قرار دارند این تهدیدات عبارتند از 1)تخریب آنتن رادار و یا تجهیزات اطراف آن به گونه ای که در کوتاه مدت مدت زمان کم قابل بازیابی نباشد 2)اجبار رادار به خاموش شدن به جهت جلوگیری از ذدگیری آن توسط موشک آرم 3)از بین بردن سایتهای موشکهای زمین به هوا SAM در هنگام حمله 4)ایجاد استرس و تاثیر منفی بر عملکرد اپراتور رادارسرعت موشک نیز به لطف موتور جدید راکتی – رم‌جت از 2 ماخ به بیش از 4 ماخ افزایش یافته و آن را به سریع‌ترین موشک ضد رادار تبدیل می‌کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس