کد خبر 1296936
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
ایرانی‌ها برای درمان کرونا چقدر خرج کردند؟

اگر هزینه هر مورد بستری را ۴۰ میلیون تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت ‌وزارت بهداشت و درمان در دوسال گذشته حدود ۱۱۰هزارمیلیارد تومان فقط برای ارائه خدمات به بیماران بستری هزینه کرده‌است.

به گزارش مشرق، در گزارشی به هزینه‌هایی که کرونا تاکنون روی دست ایرانی‌ها گذاشته است پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

۱۱۰هزارمیلیارد تومان هزینه بیماران بستری

حدود دو سال است که ویروس کرونا وارد کشور شده‌است. در این مدت زمان هزینه‏‌های زیادی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و بستری در بیمارستان هم به خانواده‌‏ها و هم به وزارت بهداشت و درمان تحمیل شده‌است. تا به حال اما وزارت بهداشت و درمان از هزینه‎‌هایی که در این مدت پرداخت کرده، آماری ارائه نداده است.

به گفته وزیر بهداشت و درمان برای هر فرد مبتلایی که در بیمارستان بستری می‌‏شود، وزارت بهداشت حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‏‌کند. عین‌اللهی هزینه‌های بستری در بخش‌‎های عادی و ویژه را یکسان دانست اما از حدود دو سال پیش تا به حال چند نفر در بیمارستان‌‎های کشور بستری شده‌‎اند؟ علی شریفی زارچی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و درمان در این باره به جام‌جم گفت: «تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۵۰ هزار مورد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.»

نکته اینجاست که برخی از افراد مبتلا ممکن است چند بار بستری شده باشند. به این ترتیب اگر هزینه هر مورد بستری را ۴۰ میلیون تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت ‌وزارت بهداشت و درمان در دوسال گذشته حدود ۱۱۰هزارمیلیارد تومان فقط برای ارائه خدمات به بیماران بستری هزینه کرده‌است.

بیشتر بخوانید

پیگیری تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال تهران

درمان‌گران سرپایی

براساس آماری که وزارت بهداشت ارائه کرده است تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند این درحالی است که براساس آماری که رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در اختیار جام‌جم قرار داده می‌توان گفت بیش از نیمی از این افراد در مراکز درمانی بستری نشده‌اند اما کرونا هزینه‌های سنگینی نیز به این افراد تحمیل کرده‌است.‌

علی جمالیان، رئیس بیمارستان لواسانی در این باره به ما گفت درمان‌های سرپایی هم برای مردم هزینه دارد. به گفته وی هر فرد مبتلایی که سرپایی درمان می‌شود و نیاز به تزریق رمدسیویر پیدا می‌کند حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای مواردی مانند رمدسیویر و تزریق آن‌، داروهای تقویتی و درمان‏‌های پس از کرونا هزینه می‌‎کند.

ایرانی‌ها برای درمان کرونا چقدر خرج کردند؟

۱۰۹۱۷ میلیارد تومان هزینه آزمایش

 یکی از معتبرترین‌ راه‌های تشخیص کرونا انجام آزمایش پی‌‏سی‌‎آر است. وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا دیروز ۳۶ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۷۸ تست کرونا در کشور انجام گرفته است و این یعنی که اگر برای هر آزمایش ۳۰۰ هزار تومان هزینه شده باشد در مجموع بیش از ۱۰۹۱۷ میلیارد تومان فقط برای انجام تست کرونا هزینه شده‌است.

۳۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه واکسن

آن‌طور که عین‏‌اللهی توضیح داد حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده‌است. بخشی از این واکسن‌‏ها، واکسن‌های اهدایی کشورها یا نهادهای بین‌‎المللی و بخش دیگری هم از طرف سازمان هلال‌‎احمر، وزارت بهداشت و درمان و نیز توسط شرکت‌های خصوصی خریداری شده‌است. هرچند که هزینه واکسن‌های وارداتی با هم متفاوت است و هزینه واکسن سینوفارم و واکسن آسترازنکا یکسان نیست با این وجود اگر بهای هر دوز واکسن را حدود ۹ دلار در نظر بگیریم می‌توان گفت تاکنون حدود ۳۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برای واردات واکسن هزینه شده‌است.

ذخیره ارزی وزارت بهداشت آب رفت

روز ۱۳ فرودین‌ماه سال ۹۹ بود که رهبری با درخواست رئیس‌‎جمهور وقت مبنی بر برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا موافقت کردند. با وجود موافقت برای برداشت اما وزیر بهداشت و درمان وقت بارها از وصول نشدن این مبلغ گفت.

با این وجود اما دیروز بهرام عین‌‏اللهی، وزیر بهداشت و درمان درباره پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و وضعیت ذخایر ارزی وزات بهداشت و درمان نیز توضیح داد. او گفت بخش قابل‌توجهی از این اعتبار صرف خرید واکسن شده و ‌از این اعتبار حدود ۱۰۰ میلیون  یورو باقی مانده‌است‌.

ایرانی‌ها برای درمان کرونا چقدر خرج کردند؟

هزینه‏‌های نامرئی

مدتی قبل احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از میزان شیوع اختلالات روان در مبتلایان به بیماری کرونا گفت. از این که حدود ۳۹/۷ درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌‏اند دچار اختلالات روانی‌‏اند. با این حساب از حدود پنج میلیون و ۹۹۶ هزار و ۱۵۵ نفری که تا دیروز به بیماری کرونا مبتلا شدند، حدود ۳۹/۷ درصدشان اختلالات روانی را تجربه کرده‏‌اند، یعنی حدود دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر از افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌‎اند نیاز به خدمات درمانی دارند.

هزینه استفاده از خدمات مشاوره ارزان نیست تعرفه این خدمات برای ۴۵ دقیقه از سوی سازمان نظام مشاوره ۱۳۰ تا ۱۷۸هزار تومان عنوان شده اما کم نیستند کلینیک‌هایی که برای ۴۵دقیقه مشاوره بیش از ۶۰۰هزارتومان از بیماران طلب می‌کنند.

کمک‌های مردمی

به گفته کامل تقوی‌‎نژاد، معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین و مردم تا اردیبهشت‌ماه پارسال حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده‌است.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    من که خداروشکر بیمارستان نرفتم و نوع خفیف گرفتم 5 میلیون تومن خرجم شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس