افزایش تحرکات دیپلماتیک در آستانه مذاکرات هشتم‌آذر

مذاکرات برای رفع تحریمهای ایران در حالی از هشتم‌ آذرماه آغاز می‌شود که وزیر امور خارجه در گفت و گو با همتایان انگلیس، روسی و چینی خود از جدیت جمهوری اسلامی در این مذاکرات سخن گفته است.

به گزارش مشرق، طی هفته های اخیر و با اعلام زمان مذاکرات برای رفع تحریمهای ایران تحرکات دیپلماتیک افزایش یافته است. بعد از سفرها و دیدارهای انرکیه مورا هماهنگ کننده برجام، و علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان،  تماس‌ها و تبادل نظر کشورها و اعضای موثر برجام افزایش یافته است. در آخرین مورد از این گفت و گوها امروز حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با لیزتراس وزیر خارجه انگلیس گفت و گو کرد. این در حالی است که سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز از سفر علی باقری معاون وزیر امور خارجه به پایتخت‌های سه کشور فرانسه، انگلیس و روسیه در روزهای ‌آینده خبر داد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، گفت و گوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند. مسائل دوجانبه، گفت و گوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای محور رایزنی‌های امروز امیر عبداللهیان با لیزتراس بود

وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌اند، و ارتقا حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت و گو مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی برجام را متذکر شد و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند.

امیر عبداللهیان در عین حال موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقایل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود.

وزیر خارجه انگلیس هم در این گفت و گو ابراز خرسندی از اعلام تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام، سه کشور اروپایی را در دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، مشتاق و جدی خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌اند، و ارتقا حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

این هفته همچنین وانگ یی و سرگئی لاوروف وزیران خارجه چین و روسیه در تماس‌های تلفنی با وزیر امور خارجه ایران در مورد مذاکرات گفت و گو کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن تمجید از مواضع سازنده و مثبت روسیه در قبال موضوع هسته‌ای ایران، به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام در خصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴ اشاره و تاکید کرد که "پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند. "

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، به لاوروف گفت: ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد و به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت.

مهمترین خواسته‌ها و مطالباتی که جمهوری اسلامی در خصوص مذاکرات تاکنون مطرح کرده است در درجه اول رفع تمامی تحریم‌های ضد برجامی علیه کشورمان است. علاوه بر این ایران خواستار ارائه تضمین از سوی دولت آمریکا شده مبنی بر اینکه سناریوی سال ۲۰۱۸ و خروج دوباره از برجام تکرار نخواهد شد. مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی یازدهمین گزارش دبیرکل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا برای خروج از برجام غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی بوده است، ارائه «تضمین» از سوی آمریکا را اصلی بدیهی و ضروری دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت و گو با لاوروف با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

 وی همچنین  بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس از اتخاذ مواضع سیاسی تاکید وخاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.

روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره سازنده بوده است برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی بازرسی شده‌ترین برنامه هسته‌ای در دنیا است و ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. حتی پس از کناره گیری آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی در برجام ماند و به همکاری خود با آژانس ادامه داد و ۱۵ گزارش آژانس موید تعهد ایران به تعهدات خود بوده است. اما مدیر کل آژانس تحت تا ثیر کشورهای غربی بر خلاف وظایف فنی خود در خصوص برنامه هسته ای ایران موضع گیری سیاسی اتخاذ کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه در این تماس با تأکید بر اهمیت احیای برجام، تصریح کرد که همه طرف‌ها و در وهله نخست ایالات متحده می‌بایست به تعهدات خود بازگردند. لاوروف یادآور شد که مسکو همواره بر لزوم توقف اقدامات مخرب آمریکا در قبال برجام تأکید داشته است.

 این هفته وزیر امور خارجه با وانگ یی وزیر خارجه هم در یک گفت و گوی تلفنی به تبادل نظر پرداخت. امیرعبداللهیان با ابراز امیدواری نسبت به واقع بینی طرف‌های غربی در مذاکرات‌ آتی تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را ادامه داده و همزمان مدعی مذاکره و توافق باشد.

ادامه تحریم و دعوت به مذاکره یکی از مهمترین تناقضات رفتاری دولت جوبایدن است، بایدن تحریم‌هایی را که میراث ترامپ است نقد کند اما از آن به عنوان اهرمی علیه ایران استفاده می‌کند. در حالی که  تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران که سال‌ها ادامه داشته است تفاوت چندانی با جنگ و درگیری نظامی و تداوم رویه ترامپ که بایدن منتقد آن بوده ندارد. تنها تفاوتی که تحریم اقتصادی با جنگ نظامی دارد، ‌این است که قدرت‌های تحریم کننده می‌توانند با بهره گیری از امپراطوری رسانه‌ای و تبلیغاتی جای ظالم و مظلوم را راحت‌تر عوض کنند. آمریکا سال هاست بدون توجه به تبعات و پیامدهای تحریم از این ابزار غیر انسانی به عنوان ابزار پیشبرد سیاست خارجی خود علیه کشورهای دیگر خصوصا ایران استفاده می‌کند.

وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه چین هم ضمن استقبال و اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای، آمریکا را عامل اصلی مشکلات به‌وجودآمده در راه اجرای برجام عنوان کرد و گفت: امیدوارم آنها این اشتباه خود را با رفع همه‌جانبه تحریم‌ها جبران کنند تا در پرتو رویکرد مثبت ایران، مذاکرات پیش رو به نتایج خوبی منجر شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 1
    مذاکرات تله است... هنوز شروع نشده دلار توسط بعضی ها به نشانی ....رفته بالا
    • ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 0
      خیلی عجیبه که هنوز در وزارتخارجه دولت جدید هم همه دارن حرص و جوش برجام میزنن….
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    8 0
    مذاکره برای چی؟!؟! آمریکا که برجام را پاره کرد و هرروز تحریم جدید تر...اروپا هم دست آموز آمریکاست... مذاکره برای چی؟!؟!
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    ساماندهی وساخت مسکن .ساماندهی و تولید خودرو و ساماندهی بازار ارزاق مردم..اشتغال جوانان...بورس بس هست مذاکره برای چی؟!!؟؟
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    در این مذاکرات هیچ منفعتی برای اقتصاد ایران نیست
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    بی نتیجه بودن مذاکرات مثل روز روشنه. برای خاطرخواهان غربگداست تا ازش برای کوبیدن دولت جدید استفاده کنن
  • امیر IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    تاریخ دویست سال اخیر بهترین مدرک برا لغو نشدن تحریمهاس غرب پرستای غزیز نگین طرف کاسب تحریم من گارگرم ولی به تاریخ خیلی علاقه دارم غرب به پادشاه دست نشوندش رحم نکرده مذاکره خیانت به ایران عزیز ه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    8 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس