ایراد عجیب شورای نگهبان به مصوبه ضد رانت مجلس: حذف «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت» تبعیض است!

در خصوص معافیت قضات و نمایندگان مجلس از شرکت در آزمون وکالت، تضادی واضح در برداشت مجلس و شورای نگهبان از مفهوم تبعیض وجود دارد.

به گزارش مشرق، ماه گذشته بود که پس از کش و قوس‌های فراوان «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

شاه بیت طرح مجلس که اعتراضات بسیاری از جانب وکلا، قضات و مسئولین قوه قضائیه را نیز به همراه داشت، ماده ۶ این طرح بود که علاوه بر جایگزینی صلاحیت علمی با ظرفیت عددی در پذیرش وکیل، رانت قضات و نمایندگان مجلس برای اخذ بدون آزمون پروانه وکالت را حذف کرده بود.

*مصوبه مجلس توهین به قضات است!

پس از تصویب این طرح، برخی از مسئولان قوه قضائیه با انتقاد از الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت، این اقدام را توهین به قضات و دون شأن دستگاه قضا دانستند.

حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در یک موضع‌گیری صریح علیه حذف رانت اخذ پروانه وکالت بدون آزمون قضات، اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده‌اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی‌باشد.

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه نیز در اظهاراتی مشابه رئیس دیوان عدالت اداری «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را غیرکارشناسی خواند و گفت: بخشی از کسانی که می‌توانستند به امر وکالت بپردازند اگر این طرح تصویب شود جامعه از خدمات آن‌ها محروم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه نیز با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار و برداشتن معافیت قضات و نمایندگان مجلس از آزمون وکالت دادگستری، گفت: با این مصوبه، قاضی در دیوان عالی کشور بعد از ٤٠ سال خدمت باید آزمون دهد، بعد که اگر در آزمون قبول شود باید دوره‌ای را به عنوان کارآموزی بگذراند، حال آیا این موضوع منطقی است؟! قضات ناراحت هستند که چرا به آن‌ها توهین شده است!

ایراد عجیب شورای نگهبان به مصوبه ضد رانت مجلس: حذف «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت» تبعیض است!

*مجلس در حذف رانت قضات و نمایندگان مصمم است

 پس از این اظهارات علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات مقامات قضایی به طرح مجلس گفت: رانت به وجود آمده برای قضات هم به عدالت ضربه می‌زد و هم سایر وکلا که سالم کار می‌کردند را تحت تاثیر قرار می‌داد. برای همین مجلس نسبت به حذف این رانت و امتیاز ویژه اقدام کرد. بر اساس طرح مجلس قضات همچنان می‌توانند وکیل شوند اما دیگر رانتی ندارند و باید مثل بقیه افراد در آزمون شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب کنند و دیگر از میان‌برهای قانونی خبری نیست.

خضریان تصریح کرد: برخی از حملاتی که علیه تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صورت می‌گیرد به دلیل منافعی است که به خطر افتاده در غیر این صورت دلیلی ندارد علیه طرحی که انحصار را از مشاغل و بازار خدمات حقوقی بر می‌دارد این همه حمله صورت گیرد. با این حال مجلس در مبارزه با انحصار و رانت با کسی از جمله خود نمایندگان تعارف ندارد و برای همین هم ضمن رفع انحصار بازار خدمات حقوقی، رانت خودش و قضات را حذف کرد.

ایراد عجیب شورای نگهبان به مصوبه ضد رانت مجلس: حذف «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت» تبعیض است!

*ایراد عجیب شورای نگهبان

با تمام انتقادات مطرح شده، این مصوبه که بنا به اذعان کارشناسان و تأکید نمایندگان مجلس گامی بلند در جهت رفع رانت و انحصار است، پس از تصویب برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد و پس از بررسی‌های این شورا، در انتهای هفته پیش ایرادات شورا به این مصوبه اعلام و طرح تسهیل به مجلس عودت داده شد.

در میان ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، ایراد این شورا به حذف رانت معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت در روزهای گذشته انتقادات بسیاری را از طرف حقوقدانان و افکار عمومی در پی داشته است.

روز گذشته هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در توضیح ایراد این شورا به ذیل ماده ۶ مصوبه مجلس اظهار کرد: قسمت اخیر تبصره یک ماده ۵، نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت دادگستری در خصوص عدم جایگزینی سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس برای آزمون وکالت بود که از نظر اعضای شورا، این امر نسبت به کسانی که صلاحیت آن‌ها مسلم است، تبعیض ناروا لذا مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

ایراد عجیب شورای نگهبان به مصوبه ضد رانت مجلس: حذف «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت» تبعیض است!

* حذف معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت تبعیض است!

بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی «رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی» را از وظایف جمهوری اسلامی برشمرده است و اعلام مغایرت «حذف معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت» با این اصل به این معنا است که شورای نگهبان، حذف رانت قضات برای اخذ بدون آزمون پروانه وکالت را تبعیض تلقی کرده است!

و بنابر اظهارات طحان نظیف، دلیل شورا برای تبعیض تلقی کردن این اقدام ضد رانت مجلس، مسلم دانستن صلاحیت قضات و نمایندگان مجلس برای دریافت پروانه وکالت است.

بنابراین به نظر می‌رسد در خصوص معافیت قضات و نمایندگان مجلس از شرکت در آزمون وکالت، تضادی واضح در برداشت مجلس و شورای نگهبان از مفهوم تبعیض وجود دارد. مجلس معتقد است حذف این معافیت به عنوان یک رانت، گامی در جهت رفع تبعیضات ناروا است در حالی که شورای نگهبان همین اقدام مجلس را تبعیض دانسته است!

حال باید دید آیا مجلس شورای اسلامی در مهلت ده روزه خود برای اصلاح طرح تسهیل، بر نظر خود درباره حذف معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت پافشاری خواهد کرد یا با عقب نشینی از موضع خود، نظر عجیب شورای نگهبان را خواهد پذیرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مجتبی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    مجلس حتما عقب خواهد نشست !!!
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 0
      مجلس باید فعلا عقب نشینی کنه چون این طرح خیلی مهمه این رو تصویب کنه بعدا توی یه طرح دیگه ممنوعیت وکالت برای قضات رو تصویب کنه . خدا آخر عاقبتمون رو با اینا ختم بخیر کنه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 12
    شورای نگهبان قطعا کارش درسته
  • ساربان IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    5 0
    من دیگه حرفی برای گفتن ندارم
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    24 1
    فکر نمی کنم هیچ جای دنیا به اندازه ایران تبعیض سیستماتیک وجود داشته باشه.
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    10 0
    حضور قضات در لباس وکالت باید ممنوع شود زیرا اینها در در دستگاه قضا نفوذ دارند و این نفوذ باعث فساد می شود
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 0
      تضاد منافع در اين امر كاملا واضح است ...
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 9
    احتمالا در متن قانون چیزی هست که به ما نگفتن و گرنه شورای نگهبان اشکال الکی نمیگیره
  • شماتت IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 1
    قابل توجه و باعث تعجب است
  • ترابیان IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    25 2
    اکثر قضات بخاطر بی سوادی اگر امتحان وکالت بدهند رفوزه می شوند بغیر از این اگر وجود اینها بر ای جامعه ارزشمند است در شغل شریف قضاوت به مردم خدمت کنند چرا دوست دارند زودتر بازنشسته شوند و وکیل بگذارند ب ای جوانها هم فرصت شغلی ایجاد شود
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      5 0
      اول انقلاب به خاطر کبود قاضی به صورت اضطراری عده ای با تجربه کمتر قاضی شدند الان بعد این همه سال همون قانون اضطراری برقراره و قضات حق بیشتر از دیگران برای خود قایل اند
  • DE ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    6 0
    درسته که شورای نگهبان از افراد خیلی مومن و متعهدی تشکیل شده ولی آنها هم انسان های غیر معصومی هستند
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    به به میبنم که بحث از عدالت که میشه.....آره
  • ناشناس IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    25 2
    بااین ایراد شورای نگهبان باید سرمونومحکم بزنیم به دیوار
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    7 0
    قاضی که 40 سال در شغل قضاوت خدمت کرده ،واقعا دیگه وقت استراحتش است.
  • محمدقاسم عزیزی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 0
    بی شک دریچه هر رانتی باید بسته شود .
  • تاجگردون IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    امیدوارم قبول کنند
  • شاپرک IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    عجیب اما واقعی
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 28
    عقلانی نیست یک قاضی پس از سی سال تجربه بره بشه شاگرد شاگرد خودش
    • احسان IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      5 0
      خب اگه نتونه امتحان رو پاس کنه پس نشون میده ان 30 سال الکی قاضی بوده و بیسواد ، همون بهتر که بره شاگرد شاگردش بشه
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      5 0
      عاقلانه نیست که یک قاضی بعداز چهل سال یه جای بازنشسته شدن،بره عین آب خوردن وکیل بشه و جای جوونهایی که هیچ‌حمایتی ندارن رو بگیره. درثانی آیا امکان این که یک وکیل به همین راحتی بره قاضی بشه هم هست؟
    • ZA ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 0
      این حرف ها مثل حرف شما در مکتب اسلام و اهل بیت کوچیکترین جایگاهی نداره. ما و حکومتمون مگر به کدام شیوه و منش هستیم که عده ای همچین " منطقی" مغایر با اسلام دارند؟
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      1 0
      سی سال اشتباه رفتند باید از یه جا اصلاح بشه
    • مهدی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      4 0
      باید از کارآموزی معاف بشن نه از آزمون
    • علي IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      3 0
      آيا عقلاني است که يک پزشک جراح بعد از بازنشستگي بره مطب روانپزشکي باز کنه؟!
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    4 0
    یه سنگم جلوی قانون واردات خودرو انداخت
  • محمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    13 6
    بایسنی کلا امتحان وکالت را حذف کنند وقتی کسی درس حقوق را خوانده است دیگر صلاحیت لازم را کسب کرده تست و باید اجازه کار داشته باشد مثل سایر رشته های دانشگاهی و اگر امتحانی هم لازم است باید در دانشگاه گرفته شود مثل پزشکی
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      0 0
      در پزشکی امتحان نظام پزشکی هست تا مطب بزند و در مهندسی امتحان نظام مهندسی تا دفتر مهندسی بزند در وکالت هم امتحان وکالت تا دفتر بزنند در یک شرکت مهندسی یا یک بیمارستان ممکن است همه مهندسی و نظام پزشکی نداشته باشند و مسولیت به عهده موسسین دفتر مهندسی یا بیمارستان است در وکالت هم همینطور هرکس میخواهد مسول دفتر وکالت شود باید امتحان دهد در ضمن در پزشکی و نظام مهندسی هیچکس به صورت تجربی مهر طبابت یا مهندسی نمیدن در وکالت هم همینجوره و همه پزشکان و مهندسین با به راحتی با آزمون مهر نظام مهندسی و نظام پزشکی را میگیرند به جز در وکالت که اکثر تحصیل کرده ها به راحتی موفق نمیشوند دفتر وکالت بزنند و در آخر چرا آنقدر دفتر وکالت کم و هزینه ها بالاست مردم عادی دسترسی به وکیل ندارند به خاطر هزینه بالا پس این طرح مجلس انحصار شکنه
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      0 0
      نه داداش هر وقت برای یه مهندس عمران مثه آدم پروانه کسب صادر کردند اون وقت شما هم بیا ادعا کن همه رشته بهشت ن الا حقوق . کلی درس میخونی بعد سه سال که کار کردی آزمونی میگیرن که نتونی توش قبول بشی . وقتی هم قبول شدی برای درآوردن پول و گرفتن حق خودت باید با چنگ و دندون بجنگی بعد اون ور هر کی یه مقدار پول جمع کرده حالا بقاله قصاب و طلا فروش و پزشک خیلی راحت بدون پروانه و جواز کسب ساختمان سازی میکنند . بروکراسی اداری و شرایط نامه نگاری فاسد ایران جوری هست که کسی که بخواد از دانشش بهره مادی ببره باید از این کشور بره
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    تو اون شورا کی تصمیم میگیره
  • عبدالرحمان آقائی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    باسلام یه بار در این 40 ساله انقلاب مجلس شورای اسلامی یک قانون سیار خور انهم حذف رانت تصویب کرده ، حالا شورای نگهبان ایراد گرفته استئ ........ امان........
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 1
    قضات احتیاجی به امتحان ندارند چون اونها در دوره قضاوت و شناختی که از همدیگر کسب کرده اند مطمعنا این شناخت در دوره وکالت صد در صد به کار اونها خواهد آمد و پرونده ها را در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام می‌رسانند طبق سلیقه شما موکل عزیز
  • مهدی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    اگرآزمون هست بایستی برای همه باشد اگر کسی هم سابقه ای درآن شغل دارد خوب آزمونش احتمال قبولیش بیشتر می شود
  • ZA ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    شورای نگهبان نباید حیثیت و صلاحیت خودش رو با طرح چنین مسائل تبعیض آمیزی که به وضوح مشخصه زیر سوال ببره.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    من که تعجب کردم واقعا
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    با سلام اینجاست که میگن یک بام و دو هوا خوب اگر کسی که سی سال و یا بیشتر در مسند قضاوت و یا مرتبط با قضاوت فعالیت داشته با شرکت در یک آزمون و یک دوره کارآموزی برای یادآوری مطالب کمتر تکرار شده دوره خدمت نه تنها چیزی از او کم نمیشود بلکه به قدر و منزلت او می افزاید.
  • ZA ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    3 0
    بحثی نیست شما میگید صلاحیتشون مسلمه قبول. در آزمون شرکت کنن ببینیم مسلمه یا نه
  • مجید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    قاضی چه نگرانی از امتحان وکالت داره؟ شما که قبول میشید دیگه. چرا اینقدر نگرانید؟! اما نماینده مجلس که اصلا قبول نمیشه
  • مجتبی ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    بهتره هر قانونی که میخواد تصویب بشه
  • سوسان IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    یعنی 60 میلیون تومان در ماه کافی نیست؟ باید برای هفت نسلشون پول جمع کنند ؟بازنشسته دوباره برگرده سر کار ؟پس چرا بازنشسته میشه؟ یعنی میخواند تا پای گور کار کنند؟ یعنی جوانها حق کار ندارند چون قضات باید پول جمع کنند؟ بازنشته نه شغل عوض کرده؟
  • محمد IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    قضاتی که پس از بازنشستگی ماهیانه کمتر از 30تا 40 میلیون حقوق نمیگیرن ایا حق دارن بدون امتحان وکالت بشن وکیل؟در صورتیکه ی جوان فارغ التحصیل بدون هیچگونه درامدی فقط به امید وکیل شدن میخواد زندگی بکنه.کسی که بازنشست میشه باید بره خونه بنشینه تا جوانها شغل داشته باشن.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    همه چیتون به همه چیتون میاد خدا رو شکر!
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    با وجود نظر اکثر منتخبان ملت؟؟
  • صبا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    1 0
    سلام برخی از قضات محترم از مقدمات حقوق و فقه هم ناآگاه هستند. به نظر بنده حقیر، آزمون برای همه بدون استثنا لازم و واجب است.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    از شورای نگهبان انتظار این نیست
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    وقتی می گوییم تعارض منافع ساختاری است یعنی همین.
  • امیر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    1. جالبه که آقای طحان صلاحیت قضات و نمایندگان مجلس برای دریافت پروانه وکالت رو مسلم می‌دونه خب اگر اینقدر موضوع مسلمه خب امتحان بدن خواستید لطف کنید دوره کارآموزی رو با تصویب یه آیین نامه حذف کنید 2. خود وجود این افراد با توجه به نفوذی که در مجموعه های قوه قضاییه دارن بعضا می‌تونه شبهاتی رو ایجاد کنه طبیعی هست که افراد زیادی بعضا بعد بازنشستگی یک قاضی نسبت به مافوق قبلی خود بخوان کرنشی رو انجام بدن 3. اینقدر بعضا جوون بیکار هستن که وقت گذاشتن برای یک بازنشسته واقعا جای سوال داره خب بزارید صرفا مشاوره بدن چرا باید یه عنوان وکیل دوباره بخوان وارد شن و ...
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    آیا شورای نگهبان تضاد منافع را در این ایراد که گرفته ، ندیده ؟؟؟؟!!!!!! قاضی اگه باسواد و کاردان باشد و ریگی به کفشش نباشد ، از آزمون و.... نمی هراسد .
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    سانسورچی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس