کد خبر 1296120
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
رئیسی نمایه

رئیس‌جمهور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد تصیماتی اتخاذ کرد که با عملی شدن آن‌ها محرومیت و دردمندی مردم به تدریج از این استان رخت بر می‌بندد.

به گزارش مشرق، در طول بیش از یک دهه اخیر روسای جمهور مختلف چندین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد داشته‌اند از سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد گرفته تا سفر حجت الاسلام حسن روحانی و در ادامه نخستین سفر استانی آیت الله رئیسی که در هر یک از سفرها تصمیماتی برای استان کهگیلویه و بویراحمد اتخاذ شده است.

سفر متفاوت یک رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد

در سفر محمود احمدی نژاد در دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد اعتباراتی به استان تخصیص داده شد و اقدامات خوبی نیز انجام گردید و البته پروژه‌هایی برای دولت بعدی یا به عبارتی دولت تدبیر و امید به ارث گذاشته شد که برخی از این پروژه ها تکمیل و بسیاری از آنها نیز همچنان راکد و زخمی باقی مانده‌اند که مهمترین پروژه های زخمی جاده پاتاوه به دهدشت و سد تنگ سرخ، مجتمع فرهنگی هنری یاسوج، هتل ورزش و ده‌ها پروژه دیگر به خصوص در حوزه راه بوده که همچنان مردم چشم انتظار تکمیل آنها هستند.

سفر متفاوت یک رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد

استارت اقدامات جهادی در کهگیلویه و بویراحمد در کسوت قاضی‌القضات کشور

علاوه بر پروژه های زخمی که از دولت قبل به جای مانده برخی از اقدامات همچون واگذاری‌های غیر قانونی و فرا قانونی نیز مزید بر علت شد تا مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد چندین و چند برابر شود واگذاری فراقانونی استان را در طول ۸ سال اخیر درگیر حاشیه کرد از جمله آنها واگذاری عجیب و غریب کارخانه قند یاسوج بود که با چنین اقدامی کهگیلویه و بویراحمد کاملا وارد حاشیه گردید و بسیاری از وقت مطالبه گران واقعی صرف چنین پروژه هایی شد.

دانلود

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی در دستگاه قضایی کشور فریاد کارگران کارخانه قند و مطالبه گران به خصوص دانشجویان بسیجی به خوبی شنیده شد کارخانه قند و برخی دیگر از پروژه ها که مستقیماً با دخل و تصرف همراه بود به بیت المال بازگشت و این از اولین اقدامات آیت الله رئیسی در کهگیلویه و بویراحمد البته قبل از نشستن بر کرسی ریاست قوه مجریه بود تا مقدمه ای برای کارهای بزرگ در استان باشد.

 هنوز دو ماه بیشتر از عمر دولت سیزدهم نگذشته بود که کهگیلویه و بویراحمد مقصد اولین سفر استانی هیئت دولت به استان و به عبارتی پنجمین سفر استانی رئیس جمهور در کشور بود رئیس جمهور و هیئت همراه که شامل تعدادی زیادی از وزیران و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بود به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند و هر یک از وزرا به مثابه سفیرانی از سوی هیئت دولت به نقاط مختلف استان تا دورترین نقطه پای حرف دل مردم نشستند.

برای مثال وزیر کار و تعاون یکسره به شهرستان محروم و تازه تاسیس مارگون و به روستاهای اطراف آن شهرستان رفت، مارگونی‌ها برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب در دولت سیزدهم وزیری را در میان خود مشاهده کردند وزیر تعاون در میان مردم روستاهای شهرستان مارگون حضور یافت و برای اشتغال زایی روستاییان دستوراتی صادر کرد و اعتباراتی در نظر گرفت که موجب ایجاد امید در دل مردم منطقه محروم منطقه‌ی مارگون شد.

سایر وزرا نیز به مناطقی از جمله بهمئی دیشموک و قلعه رئیسی در دورترین نقاط استان رفتند از مرکز نشینی در یاسوج و حضور در جلسات خودداری کردند تا نشان دهند که برای رفع مشکلات مردم کمربندها را سفت و محکم کرده و به صورت عملیاتی وارد میدان شده‌اند.

سفر متفاوت یک رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد

هر وزیر به فراخور مشکلات مناطق در آنجا حضور می‌یافت و مردم نیز مشکل خود را بی واسطه و بدون هرگونه تشریفات در میان گذاشتند.

یک پیش‌بینی مهم از سوی رئیس‌جمهور/وقتی بن‌بست یک سد شکسته می‌شود

اما رئیس جمهور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد از قبل با مشکلات عشایر استان آشنایی داشت که به نمایندگی از جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد منطقه گرگو را در دستور کار قرار داد تا در وقت کم سفر یک روزه با یک تیر دو نشان زده باشد اول اینکه رئیس‌جمهور با عشایر به دیدار کند حرف آنها را بشنود مشکلاتشان احصا شود و دوم اینکه چند کیلومتر آن طرف تر مهمترین پروژه راکد استان یعنی سد تنگ سرخ را از نزدیک مشاهده کرده و دستورات لازم را برای کمک به تسریع در ساخت این پروژه حیاتی آبرسانی صادر کند.

پروژه‌ای که از سال ۹۰ کار ساخت آن آغاز شد و به دلایل مختلف از جمله سیاسی‌کاری‌ها و شوهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس تا روز سفر آقای رئیسی تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که قرار شد با اعتبارات در نظر گرفته شده ریالی و ارزی تا پایان سال ۱۴۰۱ ساخته و مردم از آب شرب پشت سد تنگ سرخ استفاده کنند پروژه‌ای که علاوه بر نجات مردم شهر یاسوج از بی آبی و خشکسالی مردم شهر شیراز را نیز سیر آب می‌کند.

آنچه که به نظر می رسد کاهلی و تساهل یک دهه‌ای به خصوص در هشت سال اخیر بوده که تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه اتفاق می‌افتد و جالبتر اینکه بخش عمده‌ای از این پیشرفت مدیون و مرهون قرارگاه خاتم الانبیا است و دولت گذشته سهم ناچیزی در روند کاری سد تنگ سرخ داشته است.

رئیس‌جمهور پس از بازگشت از سد تنگ سرخ در میانه راه به مردمی بر می‌خورد که به شدت از وضعیت به وجود آمده برای خود گلایه‌مند هستند بی‌عدالتی را فریاد می زنند آیت الله رئیسی وقتی دغدغه این مردم را می‌بیند به راننده می‌گوید اگر از این پس در میان مردم توقف نکردی خودم مجبورم پشت فرمان بنشینم و اینجاست که رئیس جمهور مشکل تاریخی مردم روستای گنجگان را می‌شنود و دستور اورژانسی انقلابی و جهادی می دهد رئیس جمهور پس از شنیدن این گلایه مندی مردم و اجحافی که توسط عده ای در حق آنان شده و موضوع وارد فاز امنیتی گردیده به استاندار دستور می‌دهد که تنها تا فردا عصر فرصت دارند این قضیه را حل و فصل کند که در نوع خود یک دستور جهادی از سوی یک رئیس جمهور است.

مادر صنعت استان به دستور رئیس‌جمهور از بستر بیماری و رکود برمی‌خیزد

رئیسی در یاسوج باز هم مانند دوران تصدی ریاست قوه قضاییه کارخانه قند را از یاد نمی‌برد کارخانه ای که نماد و مادر صنعت استان است و این نماد به دلایلی از جمله اقدامات غیرقانونی و سهل انگاری و یا هر چیز دیگر که تصور کنیم به ثمن بخس از دامن بیت‌المال جدا می‌شود و علاوه بر رکود و سکون تولید عده‌ای کارگر بینوا در شهر یاسوج سرگردان و دربدر می‌شوند.

رئیس جمهور در این سفر با همراهی و همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که عملا وارد گود شده دستور بازسازی و نوسازی کارخانه قند را صادر می‌کند تا دود سفید از نماد صنعت استان در آینده نه چندان دور بلند شود.

اما این همه کار نیست و قرار است اعتبارات بسیار خوبی به بیمارستانهای در حال ساخت استان در نظر گرفته شود این مراکز درمانی تا سال ۱۴۰۱ وارد مدار خدمت خواهند شد تا کهگیلویه و بویراحمد از حیث مراکز درمانی و بیمارستانی استانی بی نیاز از سایر نقاط به خصوص شیراز اصفهان و تا حدودی خوزستان باشد.

 اختصاص اعتبار به واحدهای تولیدی و رفع موانع آنها از دیگر اقداماتی است که دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد مدنظر قرار می‌دهد استانی که تنها سهم نیم درصدی صنعت کشور را به خود اختصاص داده و همین موجب شده که تعداد بیکاران کهگیلویه و بویراحمد به نسبت سایر استان‌ها در آمارهای کشوری و در طول سالیان اخیر بیشتر باشد.

رئیس جمهور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبار بسیار بزرگ ۲۱ هزار میلیارد تومانی را برای استان در نظر می گیرند تا ۲۷۰ پروژه کهگیلویه و بویراحمد وارد مدار شده و استان از محرومیت مضاعف کنونی خارج شود.

توصیف نماینده ولی فقیه از تصمیم بزرگ رئیسی برای استان

اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان به گونه ای است که نماینده ولی فقیه آن را بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید قبلا مشکلات استان را احصا کرده بودم و چنین به نظر می‌رسید که با ۷ هزار میلیارد تومان کل مشکلات برطرف شود اما رقم در نظر گرفته شده از سوی دولت سیزدهم در استان بی‌سابقه است که کاملاً از رکود و سکون خارج خواهد شد.

بعد از سفر رئیس جمهوری سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند تا تصمیم مهم و بزرگ رئیس‌جمهور در کهگیلویه و بویراحمد به صورت رسمی عملی شود یعنی مدارس کپری و کانکسی برای همیشه از عرصه آموزش استان برچیده گردد.

شرح سفر و دستاوردهای بزرگ آن از زبان استاندار

سید علی احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و پیگیری‌های انجام شده اظهار کرد: در نهاد ریاست جمهوری نشستی برای مبادله موافقتنامه‌ها داشتیم بیشتر ۲۱۷ پروژه را آقای مخبر و وزرا امضا کرده بودند در بعضی موارد هم نظر به تغییراتی داشتیم اما تا پایان هفته مبادله موافقتنامه ها را ابلاغ و وارد عملیات اجرایی می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید مردم را از همه اقداماتی که انجام می‌شود با خبر کرد افزود: عزم عمومی از سوی مسئولان و مدیران و مردم نیاز داریم مردم باید پای کار باشند به مدیران، مجریان و پیمانکاران کمک کرده و حمایت لازم انجام شود تا پروژه ها در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۲۱۷ پروژه کلیدی جهش در استان ایجاد می‌کند یادآور شد: در بسیاری از نقاط استان مردم مشکلات فراوانی دارند که از جمله آنها گرفتاری در آب آشامیدنی است هر روزه از مناطق مختلف استان پیامک‌هایی روی گوشی تلفن همراه من آمده و یا تماس هایی وجود دارد که از نبود آب گلایه دارند و تکمیل این شبکه ها تا پایان ۱۴۰۱ برای آسایش مردم استان اثرگذاری فراوانی خواهد داشت.

وی گفت: اینجا هم مردم باید پای کار آمده و کمک کنند و موانع را بردارند و تعارضات مردمی کمتر شود تا زودتر عملیات اجرایی این پروژه آغاز گردد امیدوارم با این پروژه‌ها تحول بزرگی در استان ایجاد شود.

احمدزاده در خصوص اینکه برخی معتقدند رئیس جمهور و هیئت دولت در سفر استانی خود کهگیلویه و بویراحمد را بهتر و بیشتر از سایر استان ها دیده خاطر نشان کرد: رئیس جمهور عنایت ویژه‌ای به استان کهگیلویه و بویراحمد دارند در این شکی نیست آمار مقایسه‌ای را ندارم اما اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان ما نسبت به اعتباراتی که در سفرهای استانی روسای جمهور پیشین وجود داشته اختلاف فاحشی دارد و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی گفت: برخی پروژه ها به سرمایه گذار نیاز دارند از جمله پتروشیمی ها که ارز مناسب برای آنها دیده شده است بعضی پروژه‌ها هم تازه شروع می‌شوند که برای جوانان اشتغال خوبی ایجاد می‌کنند و امیدواری در جامعه ایجاد می‌شود اما باید نقش محوری را مردم ایفا کنند تا مشکلی پیش پای پروژه ها ایجاد نشود.

احمدزاده خاطرنشان کرد: مهمتر از همه تغییر نگرش وزرا به استان کهگیلویه و بویراحمد است که اعلام کردند برای استان ظرفیت های جدیدی ایجاد خواهند کرد.

نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد دستاوردهای بزرگی داشت که با همت مسئولان و البته همکاری مردم و رفع معارضات استان تا حدود زیادی از محرومیت خارج خواهد شد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    به ساختمان بورس هم سر بزنید جناب
    • محمدایوب IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 1
      پاسخ 17/13 برو .وایستا دم در داره میاد نگفته بودی زودتر میومد. تا بیاد با روحانی صفا کن
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 3
    اولش موافق این سفرها بودم اما الان که می بینم این سفرها فایده ای نداشته و از طرفی وضعیت اقتصادی کشور در این ماهها به همون روال سابق در حال سقوط هست به نظرم این سفرها بیشتر جنبه نمایشی داره تاسرپوشی بر ناکارآمدی ها باشه.
  • محمدایوب IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    با این همه ترک فعل در دولت روحانی ودزدی مدیران دولتی که هرروز دسته دسته از آنها میگیرند وتعطیلی کارخانه ها وبه غارت دادن اموال بیت المال به ثمن بخس به افراد قبیله خودشان نباید روحانی وجهانگیری بازخئاست شوند؟ حالا که یک رییس جمهور برای اولین بار دارد در میان مردم حضور پیدا میکند برای اولین بار هم بیایید رییس جمهور خلاف پرور را بازخواست کنید. اعتماد. از دست رفته مردم را بازگردانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس