کد خبر 1296106
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
فضانوردان چینی در تدارک نخستین پیاده‌روی فضایی

به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، خدمه ماموریت شنژو-۱۳ به زودی اولین پیاده روی فضایی خود را انجام خواهند داد.

به گزارش مشرق به نقل از چاینا دیلی، آژانس فضایی سرنشین دار چین در یک بیانیه خبری اعلام کرد که سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳( دو فضانورد مرد به نام‌های "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" و یک زن به نام "وانگ یاپینگ") در وضعیت خوبی قرار دارند و برای انجام نخستین پیاده روی خود آماده هستند.

بیشتر بخوانید

گوشه‌ای از قشنگی‌های خلیج فارس از فضا+عکس

فضانوردان این ماموریت تا بعد از ظهر روز گذشته به مدت ۲۱ روز در داخل ایستگاه فضایی تیانگونگ بوده‌اند. آنها برخی مواد مورد نیاز برای کار خود را از فضاپیماهای باری تیانژو ۲ و تیانژو ۳ به ماژول اصلی ایستگاه فضایی به نام تیانه منتقل کرده‌اند. لباس‌های پیاده‌روی فضایی خود را آزمایش کرده و تمارینی در مورد تخلیه اضطراری، کنترل بازوی رباتیک و کمک‌های پزشکی انجام داده‌اند.

فضاپیمای "شنژو-۱۳" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف" در ۱۵ اکتبر از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد. "شنژو-۱۳" هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه"(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماهه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند.

"لین شی چیانگ"(Lin Xiqiang) معاون آژانس فضایی سرنشین‌دار چین گفت: فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ می‌بایست طیف وسیعی از کارها مانند انجام دو تا سه پیاده روی فضایی برای نصب یک بازوی رباتیک کوچک روی بازوی بزرگتر، بررسی عناصر اصلی و فناوری‌های کلیدی مانند کنترل دستی بازوهای رباتیک و حرکت بازوی رباتیک ماژول‌های ایستگاه فضایی، بررسی عملکرد و قابلیت دستگاه‌های داخل ایستگاه و آزمایش ابزارهای پشتیبانی برای زندگی و کار فضانوردان در پروازهای طولانی مدت را انجام دهند.

این در حالی است که فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ در طول ماموریت سه ماهه خود تنها ۲ پیاده روی فضایی انجام دادند.

نی هایشنگ(Nie Haisheng)، لیو بومینگ(Liu Boming) و تانگ هونگبو(Tang Hongbo) خدمه ماموریت شنژو-۱۲ بودند. "لیو" و "تانگ" به همراه فرمانده این ماموریت به نام "نی هایشنگ" در تاریخ ۱۷ ژوئن برای یک ماموریت سه‌ماهه به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" رسیدند و ۱۷ سپتامبر نیز به زمین بازگشتند.

وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر ۵ ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمده است، به دلیل مصمم بودن در بین همکارانش معروف است. او پس از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. او پیشتر در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در ماموریت شنژو ایکس شرکت کرده است. در این ماموریت او به نخستین زن چینی که به ایستگاه فضایی چین رفته و پیاده‌روی فضایی انجام داده، تبدیل خواهد شد.

شنژو- ۱۳ آخرین ماموریت امسال برای ساخت ایستگاه فضایی است. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • BE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    بعد دورغ پردازی آمریکای ها روس ها حالا نوبت چینی هاست...سفر بخیر برادران چینی میرید پیاده روی فضای..جیبتون یه چندتا خرچنگ قورباقه بزارید یه آن گوشنه شدید جای آب نبات بخورید...همه جا رو به گند کشدید برید حالا فضا رو هم آباد کنید،. فقط اونجا مونده دور از دسترس
  • BE ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    چندتا کامیون خاک میریزن...دورش هم پرده سیاه با ستاره نور غیره نور افکن اشعه و غیره..بعد فضای مثلا طراحی می کنن...میگن...اینجا فضاست ما رفتیم...هالیود فضای آمریکای و روسی...و حالا هالیود فضای چینی...همه می خوان قدرت نمای کنن... رفتیم فضا...تکنولوژی های خاص و طراحی اونقدر پیشرفت کرده که همه باور می کنن...سریع گول می خورن....بیشتر جنبه قدرت نمای داره تا علمی...یک روزی میاد همه می خندن به این همه دورغ...حقیقت های علمی واقعی برملا میشه
  • BE ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    هیچ وقت هیچ فضانوردی به روی سیاره ها نرفته...فقط از جوع خارج شدن...و معلق روی هوا توی صفینه زندگی کردن داخل فضا پیمای فضای...بعد فرود آمدن زمین...وقتی سوخت صفینه تمام شده...کسی روی سیاره ها پا نگذاشته تمام فیلم های راه رفتن رو سیاره ها دورغ هست....همین زمین خاکی روی زمین هست طراحی کردن با نور نور افکن طراحی های خاص...شوروی سابق روسیه و آمریکا...بیشتر جنبه قدر نمای داره....اولین فضا نورد هم که روس بوده در آخرین سفر جسدش سوخته..یا به شکل های خاصی فوت کردن..بقیه فضانوردها.دور از مردم فوت کردن...بیشتر حالت های روحی روانی خاص داشتن آدم معمولی نبودن ولی باهوش بودن...ادم های معمولی نبودن.....فعلا هیچ کس هیچ انسانی رویه سیاره ها پا نگذاشته..دورغ هست...فقط برای قدرت نمای بزرگ نمای و ابرقدرت بودن استفاده میشه این تبلیغات...روزی برملا میشه این حقیقت های علمی واقعی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس