کد خبر 1295766
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
تولید ربات ویژه جمع‌آوری اطلاعات از عمق دریا

اگرچه عمق اقیانوس نقش مهمی در چرخه جهانی کربن ایفا می‌کند، اما اطلاعات عمومی در مورد آن اندک است. برای غلبه بر این مشکل یک ربات ویژه زیردریایی ابداع شده است.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، برای افزایش درک بشر در مورد ویژگی‌های عمق اقیانوس یک ربات خزنده جدید ابداع شده که امکانات منحصر به فردی دارد.

بیشتر بخوانید

ربات ایرانی که بازیکنان را تمرین می‌دهد

این ربات که بنتیک رور ۲ نام دارد، به طور خودران طراحی شده و سازنده آن مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) در آمریکا است. این مؤسسه در هفت سال گذشته از ابزار رباتیک مختلف برای تحقیق در مورد نحوه بازیافت ارگانیسم‌ها در بستر دریا و نیز بررسی چرخه بازیافت کربن در مواد آلی مانند گیاهان و حیوانات مرده و زباله‌های دفع شده استفاده کرده است.

ابعاد این ربات ۲.۶ در ۱.۷ در ۱.۵ متر بوده و بخش عمده بدنه آن از تیتانیوم ساخته شده است. ربات یادشده می‌تواند تا عمق ۶۰۰۰ متری اقیانوس به پیش برود و پس از فرود آمدن با بررسی محیط اطراف مسیر حرکت را در کف اقیانوس انتخاب می‌کند.

این ربات قادر به جمع‌آوری اطلاعاتی از مقدار فیتوپلانکتون های موجود و بقایای گیاهی است و همچنین دمای آب و غلظت اکسیژن و نیز میزان مصرف اکسیژن (و در نتیجه خروجی دی اکسید کربن) موجودات زنده را اندازه‌گیری می‌کند. ربات یادشده قادر به ده متر حرکت در محیط اطراف خود است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس