کد خبر 1294399
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴
سیستم ترمز خودرو چه دانستنی‌هایی دارد؟

سیستم ترمز خودروهای جدید، علاوه بر استفاده از فشار روغن ترمز، سیستم‌های الکترونیکی نیز دارند که باعث ارتقای کیفیت ترمزگیری می‌شوند.

به گزارش مشرق، ترمز از سیستم‌های بنیادی و اساسی یک خودرو در مباحث ایمنی به شمار می‌آید. آگاهی شما از روش عملکرد سیستم ترمز، قطعات تشکیل دهنده آن و نیز دلایل ضرورت تعویض قطعات این سیستم با قطعات اصلی توصیه شده از سوی سازنده خودرو، شما را در مراقبت از خودرو و انتخاب قطعات یدکی مناسب، یاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

دلایل کم شدن آب رادیاتور

هنگامی‌که پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید، سیلندر اصلی ترمز این حرکت را به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌کند. این فشار از طریق یک مایع تراکم ناپذیر به چهار چرخ منتقل می‌شود.

در چرخ‌هایی که ترمز دیسکی دارند، فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود در کالیپر را فعال می‌کند و لنت‌های ترمز را به دیسک ترمز می‌فشارد و در چرخ‌هایی که ترمزهای کاسه‌ای دارند، فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود در کالیپر را فعال می‌کند و لنت‌های ترمز را به کاسه ترمز می‌فشارد. با اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک، سرعت خودرو کاهش می‌یابد.

روغن ترمز

نظر به اهمیت سیستم ترمز، همه اجزا و قطعاتی که با این سیستم مرتبط هستند، باید با حداکثر دقت، تولید و دور از هرگونه ملاحظات اقتصادی مصرف شوند. با توجه به نقش حیاتی روغن ترمز در سیستم ترمز هیدرولیکی، اطلاع داشتن از نحوه عملکرد آن ضروری است. از آن‌جا که مایع ترمز به شدت جاذب رطوبت است، باید از تماس آن‌ها با آب و محیط‌های مرطوب جلوگیری کرد.

رطوبت موجود در روغن ترمز، هنگام ترمزگیری و داغ شدن چرخ‌ها و اجزای سیستم ترمز، به بخار تبدیل و باعث می‌شود سیستم ترمز به خوبی عمل نکند و پیستون‌های ترمز دچار زنگ‌زدگی شوند.

از آن‌جا که تعمیرگاه‌های مجاز به منظور آگاهی از میزان رطوبت موجود در مایع ترمز از ابزار خاص آزمایش روغن ترمز استفاده می‌کنند، از میزان رطوبت، آگاه می‌شوند و در صورت خارج بودن از حد استاندارد، نسبت به تعویض آن اقدام می‌کنند.

توصیه کارشناسان، تعویض روغن ترمز، حداقل هر دو سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر و استفاده از روغن ترمزهای توصیه شده شرکت خودروساز است.

ویژگی‌های روغن ترمزهای مناسب و مرغوب

ـ گرانروی مناسب داشتن در دمای پایین

ـ مقاومت در دمای بالا

ـ ایجاد نکردن حباب

ـ قابلیت روانکاری

ـ سازگاری با فلزات (دارای مواد ضد اکسیداسیون و خوردگی) و قطعات لاستیکی مختلفی که با آن‌ها در تماس است.

روغن ترمز بر اساس سطوح کارایی مورد نیاز و نوع خودرو از طرف شرکت سازنده خودرو در سطوح کارایی مختلف نظیر DOT۳ ,DOT۴ توصیه می‌شوند.

روغن ترمزهای DOT۴ از دمای جوش بالاتری نسبت به نوع DOT۳ برخوردار هستند.

لنت ترمز

یکی دیگر از اجزای مهم مصرفی و حساس سیستم ترمز، لنت و کفشک‌ها هستند که باید در بازدیدهای ادواری نسبت به کنترل و بررسی آن دقت لازم را به‌عمل آورد.

به محض روشن‌ شدن چراغ اخطار پایان لنت ترمز، باید نسبت به تعویض آن، اقدام لازم را انجام داد. در شرایط بارانی با توجه به خیس‌شدن سطح دیسک ترمز، کیفیت عملکرد سیستم ترمز کاهش می‌یابد. بنابر این، قبل از ترمز گرفتن ناگهانی، در چند مرحله پدال ترمز را فشار دهید تا سطح دیسک ترمز خشک شود.

بیشتر خودروهای مدرن امروز دارای سیستم ABS هستند که از آن به عنوان سیستم ترمز ضد قفل تعبیر می‌شود، به‌طوری‌که حتی بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از خودروهای بدون این سیستم را ممنوع کرده‌اند.

بررسی فنی سیستم ترمز ABS یا ضد قفل

سیستم ترمز ABS هنگام ترمز شدید یا ترمز بر روی جاده‌های لغزنده، مانع از قفل‌شدگی چرخ‌ها و موجب فرمان‌پذیری بهتر می‌شود. عملکرد سیستم ترمز ABS به‌گونه‌ای است که با استفاده از حسگرهای خود میزان لغزش مجاز لاستیک بر روی جاده‌های مختلف (خیس، یخی، آسفالت خشک و…) از قفل‌شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

سیستم ترمز ABS در بیان ساده، دستگاهی الکترونیکی است که هنگام ترمزگیری با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار ترمز) هیدرولیک در کسری از ثانیه، ارتباط لنت با دیسک و یا کاسه را برقرار و قطع می‌کند و تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از بین رفتن حالت بلوکه‌کردن یا قفل‌کردن ترمزها می‌شود.

فعال شدن ترمز ABS با تکرار ارتعاشات در زمان ترمز در زیر پدال ترمز، قابل تشخیص خواهد بود.

فرمان‌پذیری خودرو، هنگام ترمزگیری، به‌خصوص هنگام ترمزگیری شدید و در سطح لغزنده، مانند شرایط بارانی و برفی، از مزایای استفاده از این سیستم است.

تأمین سلامت رانندگان و سرنشینان یک خودرو به همراه تضمین سلامت وسیله نقلیه از مسیرهای گوناگونی قابل کنترل و پیگیری است. تصور کنید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید.

این سرعت معادل بیش از ۳۳ متر بر ثانیه است؛ ناگهان عطسه می‌کنید که در این حالت، چشم‌ها حداقل یک ثانیه بسته می‌ماند. خوب است بدانید که شما بیش از ۳۳ متر راه را با چشم بسته رانندگی کرده‌اید.

این واقعیت بیانگر این است که اگر در همان زمان مانعی بر سر راه پیدا شود، راننده بدون هیچ واکنشی بیش از ۳۳ متر به مانع نزدیک شده و این به معنی از دست‌دادن زمان طلایی واکنش است.

سیستم ترمز خودرو، یکی از سیستم‌های بسیار مهم و فوق ایمنی در تأمین امنیت جانی سرنشینان خودرو است که علاوه بر اهمیت خود آن، نحوه ترمز گرفتن هنگام رانندگی و جلوگیری از بروز تصادفات نیز اهمیت ویژه‌ دارد.

در این سیستم، قطعاتی مانند روغن ترمز، لنت ترمز و دیسک ترمز از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند.

سیستم ترمز خودرو چه دانستنی‌هایی دارد؟

موارد مهم جهت حصول اطمینان از عملکرد درست سیستم ترمز

ـ در زمان ترمز گرفتن، طول مسیر ایستادن به اندازه مجذور سرعت افزایش می‌یابد. به این معنی که با دو برابر شدن سرعت خودرو، مسافت لازم برای ترمز کردن چهار برابر می‌شود. پس هر قدر مسافت لازم برای انجام عمل ترمز کمتر باشد، به همان نسبت ترمز باید سریع‌تر عمل می‌کند. پس همیشه سعی کنید با سرعت مطمئن و حفظ فاصله ایمنی، رانندگی کنید.

ـ بازدید سطح روغن ترمز موجود در مخزن و سرریز روغن در صورت کمبود، با روغن سفارش شده و مورد تأیید سازنده خودرو

ـ با توجه به نفوذ بخار و تشکیل قطرات آب و کاهش عملکرد سیستم ترمز ضروری است بر اساس توصیه کارخانه سازنده خودرو پس از ۲ سال یا طی کردن ۴۰ هزار کیلومتر، نسبت به تعویض کامل روغن اقدام شود و هواگیری دقیق صورت پذیرد.

ـ مایع ترمز برای آن که بتواند به خوبی نقش خود در سیستم ترمز را ایفا کند، باید دارای این خواص باشد: نقطه جوش بالا، نقطه انجماد پایین، خاصیت روغن‌کاری حتی در فشارهای زیاد، تأثیر نداشتن بر قطعات فلزی و لاستیکی سیستم ترمز، حداقل انبساط در هنگام گرم شدن.

یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم ترمز که باید در بازدیدهای دوره‌ای مورد توجه قرار گیرد، لنت‌های ترمز هستند. سرعت مصرف این قطعه، بسته به نوع قطعه، نحوه رانندگی و شرایط استفاده از خودرو متفاوت است. از علائم نشان‌دهنده زمان مناسب تعویض لنت ترمز، روشن‌شدن چراغ اخطار پایان لنت در جلوی آمپر است.

در صورت عملکرد ضعیف سیستم ترمز یا همان پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز، احتمال نشتی روغن در مدار سیستم وجود دارد که در این صورت باید حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود.

خودروهای تولیدی جدید، مجهز به سیستم‌های پیشرفته ترمز ضد قفل (ABS) هستند که یکی از مزایای آن جلوگیری از قفل‌شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید بر روی سطوح لغزنده، مانند جاده‌های برفی و یخ‌زده است که این موضوع باعث کاهش احتمال تصادفات شدید و عملکرد درست سیستم فرمان و مانع از انحراف خودرو می‌شود.

در صورت بروز ایراد در سیستم ترمز، یک لامپ اخطار در جلوی آمپر روشن می‌شود که در این صورت، سیستم ترمز ضد قفل به شرایط ترمز معمولی برمی‌گردد. در صورت روشن ماندن لامپ اخطار به صورت دائم، برای رفع ایراد به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

سیستم ترمز خودرو به‌عنوان یکی از سیستم‌های ایمنی فعال، وظیفه توقف یا کم‌کردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار، این سیستم ارتقا می‌یابد و به راننده، اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد.

در سیستم ترمز خودروهای جدید، علاوه بر استفاده از فشار روغن ترمز، سیستم‌های الکترونیکی نیز به‌کار گرفته شده‌اند که باعث ارتقای کیفیت ترمزگیری می‌شود (ترمز ضد قفل). این در حالی است که در گذشته، سیستم ترمز خودرو تنها به لنت‌ها، کفشک‌ها و روغن ترمز خلاصه می‌شد.

نکته‌ای که درباره کم‌شدن قدرت ترمزگیری وجود دارد، این است که لنت‌ها فرسوده و با هر بار ترمزگیری از ضخامت آن‌ها کاسته می‌شود. از این رو، پس از مدتی، کارکرد، قدرت ترمزگیری مناسب را ندارند و ممکن است به دلیل استفاده روزمره از خودرو، متوجه ضعیف‌شدن ترمزها نشویم.

از این رو، می‌توان به مخزن روغن ترمز نگاهی انداخت و از میزان سطح روغن ترمز موجود در این مخزن کمک گرفت. بر روی این مخزن، حرف Max در بالا و حرف Min در پایین دیده می‌شود. اگر روغن از حد مجاز خود کمتر شود، ترمزگیری خودرو دچار اختلال می‌شود و در نتیجه، عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

برخی از افراد در صورت مشاهده کم‌شدن روغن ترمز، اقدام به اضافه‌کردن روغن می‌کنند تا سطح روغن به حد مجاز برسد. این کار درست نیست، زیرا پایین آمدن سطح روغن ترمز، نشانگر زمان تعویض لنت ترمز است و در صورت تعویض آن‌ها خواهید دید که سطح روغن دوباره بالا می‌آید.

البته در برخی از مواقع نیز نشتی شلنگ‌ها یا سیستم ترمز سبب می‌شود که سطح روغن پایین بیاید و باید سریع به تعمیرگاه مجاز جهت رفع نشتی سیستم ترمز، مراجعه کرد.

ترکیبات لنت ترمز

در گذشته، بیشتر لنت ترمزها از ماده‌ای به نام آزبست ساخته می‌شدند، اما امروز دیگر از آزبست به خاطر سرطان‌زا بودن، استفاده نمی‌شود. امروزه لنت ترمز خودروها از ترکیبات متنوعی ساخته می‌شوند. لنت‌ها از ماده‌ای با اصطکاک بالا ساخته شده‌اند که به صفحه‌ای فلزی در پشت آن وصل می‌شوند. این اتصال بسیار محکم و مقاوم است.

همچنین، جنس این صفحه آن‌قدر محکم است که در برابر فشارهای وارد شده، مقاومت بالایی دارد. هنگامی‌که پدال ترمز خودرو را می‌فشارید، سطح لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا می‌کند و سرعت خودرو کم می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده لنت ترمزهای امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می‌گیرند:

لنت‌های تولید شده با مواد سازگار محیط

این لنت‌ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند، زیرا میزان ساییده‌شدن آن‌ها قابل قبول است، صدای مزاحم و ناهنجار تولید نمی‌کنند، دیسک ترمز را نمی‌سایند و ذرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی‌کنند.

این لنت‌ها مناسب خودروهای شخصی هستند، زیرا هنگام سرد شدن نیز به خوبی ترمز می‌گیرند. البته این نوع لنت‌ها به دلیل کاهش قدرت ترمزگیری در زمان داغ‌شدن، مناسب مسابقات رانندگی نیستند.

سیستم ترمز خودرو چه دانستنی‌هایی دارد؟

لنت‌های تولید شده نیمه فلز / نیمه سینتر

این نوع لنت‌ها مناسب رانندگی در جاده‌های برون شهری و پیست‌های مسابقه‌ای هستند. عملکرد این نوع لنت‌ها وقتی که سرد هستند، به خوبی لنت‌های ارگانیک نیست. بنابراین، در نخستین ترمزها باید کمی احتیاط کنید تا لنت‌ها گرم شوند. این نوع لنت‌ها هنگامی که داغ هستند، کارایی بسیار خوبی دارند.

لنت‌های تولید شده فلزی

این نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهای مسابقه‌ای هستند و در رانندگی و شرایط سخت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به شدت ساییده می‌شوند و تولید دود، بوی نامطبوع و صوت می‌کنند. جنس آن‌ها سخت است و به مرور، از ضخامت دیسک ترمز می‌کاهند. این لنت‌ها وقتی که سرد هستند، به خوبی عمل نمی‌کنند.

لنت‌های سرامیکی

در لنت ترمزهای سرامیکی، فیبرهای فلزی وجود دارند، اما در آن‌ها به جای استفاده از فولاد، از مس استفاده شده است. استفاده از مس، باعث شده است که ساییدگی لنت، کمتر و گرما بهتر منتقل شود. این نوع لنت‌ها راحت‌تر خنک می‌شوند، عمر بیشتر دارند و بسیار کم صدا هستند، زیرا صدایی که تولید می‌کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است.

البته سگ‌ها از این صدا دیوانه می‌شوند. همچنین، گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه‌شدن چرخ‌ها نمی‌شود.

دیسک ترمز

عملکرد درست سیستم ترمز در همه شرایط رانندگی، در حفظ جان سرنشینان خودرو بسیار مهم و مؤثر است. سیستم ترمز از قطعات متعدد تشکیل شده که دیسک ترمز، یکی از مهم‌ترین این قطعات است. در صورت خرابی یا ایجاد هرگونه ایراد در این قطعه، عملکرد سیستم ترمز دچار اخلال می‌شود و ممکن است موجب بروز حوادث ناگوار شود.

نشانه‌های خرابی دیسک ترمز و علل آن

ـ لرزش زیاد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگیری در اثر تاب‌داشتن دیسک.

ـ ایجاد صدای ناهنجار که نشان‌دهنده خرابی سطح دیسک یا اتمام لنت ترمز است.

ـ کاهش قدرت ترمزگیری و داغ‌شدن دیسک در اثر استفاده از لنت غیر استاندارد و نازک‌شدن ضخامت دیسک.

ـ ترک‌خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به‌ دلیل استفاده از لنت‌های ترمز غیر استاندارد و با جنس سخت.

شاید زمانی‌که ترمز می‌گیرید، خودروی شما دچار لرزش‌های شدید شود. این حالت که ممکن است همراه با صدای زوزه باشد، بیشتر به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب داشتن دیسک چرخ و بیشتر در چرخ‌های جلوی خودرو است. این ایراد، هنگامی رخ می‌دهد که راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می‌کند و این گرم‌شدن تا حد سرخ‌شدن دیسک ادامه می‌یابد.

در این حالت، در صورت سرد شدن سریع دیسک ترمز، این قطعه تاب برمی‌دارد و ترمز، کارایی خود را از دست می‌دهد و علاوه بر سر و صدای زیاد، لرزش شدیدی هنگام ترمز گرفتن به‌وجود می‌آید.

نکات مهم و قابل توجه

ـ از ترمزگیری‌های شدید به مدت طولانی خودداری کنید و در صورت امکان با استفاده از دنده معکوس و کاهش دور موتور، از نیروی ترمز موتور برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید.

ـ در صورت داغ‌بودن سطح دیسک ترمز، از شستشوی خودرو خودداری کنید.

ـ هنگام رانندگی در شرایط بارانی و آب‌گرفتگی معابر، از رانندگی با سرعت زیاد خودداری کنید؛ زیرا در صورت خیس‌شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز، ترمزگیری با مشکل روبرو خواهد شد.

ـ در صورت ساییده‌ شدن بیش از حد دیسک و کاهش ضخامت آن، سریع نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

مشکلات متداول در سیستم ترمز و روش برطرف کردن آن‌ها

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد در زمان فشردن پدال ترمز

این حالت زمانی به‌وجود می‌آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد. علت وجود هوا در سیستم می‌تواند به علت پایین‌بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت، وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز باشد.

همچنین، متورم‌ شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز، هنگام ترمزگیری یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز نیز از جمله عوامل دیگری است که موجب این ایراد می‌شود.

برای برطرف‌ کردن این مشکل باید نسبت به هواگیری سیستم ترمز یا تعویض قطعات به‌دست افراد متخصص اقدام کرد که البته چگونگی آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگهداری هر خودرو آمده است. البته توصیه می‌شود به دلیل جذب رطوبت از سوی روغن ترمز و از دست‌ دادن خاصیت آن، هر۲ سال یک‌بار، روغن ترمز، تعویض و در نهایت، هواگیری سیستم انجام شود.

سیستم ترمز خودرو چه دانستنی‌هایی دارد؟

صدای ترمز

یکی از مسائل آزار دهنده در ترمزگیری، صدای ناهنجاری است که هنگام فشردن پدال ترمز به گوش می‌رسد. این صدا در بعضی اوقات به قدری بلند و گوش‌خراش است که نمی‌توان با آن کنار آمد، اما این صدا را می‌توان به پایین‌بودن کیفیت لنت‌ها مربوط دانست؛ این در حالی است که با نصب لنت‌های با کیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر، با این مشکل روبرو نمی‌شویم.

بوی بد لنت

شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشام شما رسیده باشد. بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنت‌ها بلند و موجب می‌شود تا ترمزهای شما کمی ضعیف شوند. دلیل این ضعف و تولید بوی نامطبوع، ترمزهای مکرر و شدید است.

در اثر ترمزهای مکرر و شدید، لنت‌ها در اثر سایش با دیسک، داغ می‌شوند و در نتیجه، چسبندگی خود را از دست می‌دهند. از این رو، عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی‌شود؛ حتی ممکن است خودرو متوقف نشود. بنابراین، در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمزهای مکرر نشوید.

سفت‌ شدن پدال ترمز (به اصطلاح، چوب شدن)

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می‌تواند ناشی از کم بودن مقدار خلاء موتور، خرابی بوستر ترمز یا نشتی شیلنگ مکش باشد. معمولا خرابی در سوپاپ خلاء باعث نشتی در مکش ایجاد شده از سوی موتور می‌شود و احساس سفت‌ شدن پدال ترمز که به آن اصطلاحا چوب‌ شدن گفته می‌شود، رخ می‌دهد.

برای بررسی عملکرد سوپاپ خلاء، باید موتور را روشن کنیم و بگذاریم چند دقیقه کار کند و مکش درون بوستر به‌وجود آید. سپس موتور را خاموش کنیم و پس از چند دقیقه، پدال را فشار دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده است یا خیر. اگر پدال از همان نخستین فشار، سفت باشد، یعنی باید نسبت به تعویض سوپاپ مکش اقدام کرد.

برای آزمایش بوستر ترمز نیز باید وقتی موتور را خاموش کرده‌ایم، چند بار پدال ترمز را فشار دهیم تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت شود. سپس در حالی که ترمز را فشار داده‌ایم، موتور را روشن کنیم و اگر بوستر سالم باشد، باید پدال ترمز نرم شود و پایین برود؛ اما اگر پدال همچنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر، باید بوستر تعویض شود.

کم‌ بودن سطح روغن ترمز در مخزن

در مرحله نخست، این حالت می‌تواند به دلیل کم‌ شدن ضخامت لنت ترمز باشد که با کم شدن سطح روغن درون مخزن نیز پایین‌تر می‌آید. ابتدا بهتر است لنت‌ها بررسی شوند؛ در صورتی‌که لنت‌ها دارای ضخامت کافی هستند، احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه بخش‌ها اعم از مجموعه نگهدارنده پیستون‌های ترمز روی دیسک، لوله‌ها و شیلنگ‌های ارتباطی و سیلندر اصلی ترمز بررسی شوند و قطعه معیوب، تعویض شود.

در صورت وجود نشتی در سیستم، از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید. کم‌ بودن سطح روغن ترمز معمولا به‌وسیله چراغی در پشت آمپر (عموما روشن‌ شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می‌شود. این چراغ، دستور خود را از سنسور کنترل کننده سطح روغن در مخزن می‌گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده‌ شدن از ترمزها

شنیدن چنین صدایی هنگام ترمزگیری، به معنای آن است که لنت‌های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به یکدیگر برخورد می‌کنند. بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام شود، زیرا در صورت تعویض نکردن، فواصل ترمزگیری طولانی‌تر می‌شوند.

همچنین، قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده است، روی سطح دیسک، خراش ایجاد می‌کند که باعث صدمه زدن به دیسک می‌شود و هزینه‌ اضافی به همراه دارد، زیرا دیسک معیوب باید تعویض شود.

پایین‌ بودن پدال ترمز

در خودروهایی که دارای سیستم ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب هستند، اگر کفشک‌های ترمز زنگ‌ زده یا به صورت نامنظم سایش داشته باشند، باعث این ایراد می‌شوند و ترمز در نقطه‌ای پایین‌تر از حالت معمول فعال می‌شود. تنظیم کفشک‌ها به صورت موقتی می‌تواند این مشکل را حل کند، اما برای رفع کامل مشکل، بهتر است کفشک‌ها تمیز یا تعویض شوند.

دلیل دوم نیز می‌تواند وجود نشتی در سیستم ترمز باشد که باید همه سیستم از نظر نشتی، بازبینی و در صورت لزوم، تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز هنگام ترمزگیری

صدای سوت در زمان ترمزگیری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به‌عنوان مثال، می‌تواند ناشی از لرزش بین لنت‌های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون‌ها یا تماس بین لنت‌ها با خود دیسک باشد. لنت‌های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی‌ها و سرامیکی‌ها صدای بیشتری تولید می‌کنند. البته معمولا با تعویض لنت‌های قدیمی با جدید، مشکل حل می‌شود.

لنت‌های سرامیکی از کم‌صداترین لنت‌ها در میان انواع لنت‌ ترمز هستند. بعضی اوقات نیز دیسک، کمی لبه‌دار و باعث ایجاد صدا هنگام ترمزگیری می‌شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمزگیری

این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ترمز تاب دارند و دیگر سطح آن‌ها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسک‌ها می‌توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن‌ها، ترمزهای پیاپی و همچنین، غیر یکنواخت‌ بودن سایش در سطح دیسک‌ها اشاره کرد.

منظور از سرد و گرم شدن دیسک‌ها این است که به‌عنوان مثال، به‌دلیل ترمزگیری، سطح دیسک، گرم و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح آن‌ها پاشیده و باعث تاب برداشتن سطح دیسک می‌شود که در صورت نیاز، باید اقدام به تعویض آن کرد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری

اگر چنین حالتی در خودرو دیده شود، نشان‌دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و این به آن معنا است که ترمز یکی از چرخ‌ها عملکرد درستی ندارد. در این حالت، خودرو به سمتی که ترمز قوی‌تر دارد، منحرف می‌شود.

این مشکل می‌تواند ناشی از چرب‌ بودن سطح لنت و دیسک ترمز به‌دلیل ریختن روغن ترمز، گریس و چیز دیگر روی آن، معیوب‌ بودن پیستون ترمز یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد.

اگر از لنت‌هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود، به‌دلیل متفاوت‌ بودن جنس لنت و توان ترمزگیری متفاوت هر کدام از لنت‌ها نیز این مشکل بروز می‌کند. بنابراین، باید لنت‌های استفاده شده در دو طرف، یکسان باشند.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز

اگر در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه‌ای، کفشک‌ها تنظیم نباشند یا لنت‌ها فرسوده باشند یا در سیستم، حباب وجود داشته باشد، این حالت رخ می‌دهد. وجود چنین حالتی در سیستم، خطرناک است، زیرا برای به‌کار بردن حداکثر نیروی ترمز، پدال باید کورس بیشتری طی کند. در نتیجه، هنگامی که ترمزگیری به میزان لازم برسد، تولید حباب‌ها افزایش می‌یابند و این می‌تواند موجب بروز حادثه شود.

درگیر بودن همیشگی لنت با سطح دیسک ترمز

اگر لنت‌ها به صورت همیشگی، مقداری با دیسک‌ها درگیر باشند، باعث رفتار نامناسب فرمان، داغ‌شدن لنت‌ها، افزایش مصرف سوخت، فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک‌ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می‌شود. اگر لوازم پیستون‌ ترمز، خراب یا در نوع کاسه‌ای، فنر کفشک‌ها شکسته شوند، لنت یا کفشک، بیش از حد به دیسک و کاسه چرخ، نزدیک و با آن درگیر می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    زیاده حالم نیومد بخوانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس