کد خبر 1292352
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴
دلایل کم شدن آب رادیاتور

یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که سیستم خنک کاری معیوب روی موتور می گذارد، خرابی واشر سرسیلندر یا بدتر از آن آسیب‌های حرارتی وارد شده به پیستون‌ها و سیلندر موتور است.

به گزارش مشرق، بخش مهمی از مراجعات مشتریان به تعمیرگاه به دلیل مشکل در سیستم خنک کاری موتور یا اثری بوده که سیستم خنک کاری معیوب موتور، گذاشته است. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که سیستم خنک کاری معیوب روی موتور می گذارد، خرابی واشر سرسیلندر یا بدتر از آن آسیب‌های حرارتی وارد شده به پیستون‌ها و سیلندر موتور است.

بیشتر بخوانید

چرا هنگام ترمز گرفتن صدای سوت می‌شنویم؟

همان‌طور که می‌دانید دمای داخل موتور در زمان کارکرد، بیش از پانصد درجه سانتی‌گراد بوده و این آب و فن خودرو است که دما را تا اطراف ۹۰ درجه سانتی‌گراد، پایین می‌آورد.

یکی از مهم‌ترین آثار خرابی در سیستم خنک کاری موتور، کم شدن آب مخزن رادیاتور است، یعنی هر از گاهی که شما کاپوت ماشین خود را باز می کنید و آن را بررسی می کنید، با کمبود آب در منبع آب مواجه می‌شوید.

باید بدانید مایع رادیاتور نباید به هیچ عنوان کم شود و اگر این اتفاق می‌افتد باید دنبال ایراد باشید. اول از همه باید چک کنید نشتی آب از زیر خودرو وجود دارد یا خیر؟ اگر شما آب نشت یافته از خودرو را مشاهده می کنید، باید رد آن را دنبال کنید، ممکن است یکی از شلنگ‌های آب رادیاتور یا بخاری یا درچه گاز نشتی داشته باشد که باید تعویض شود.

شلنگ‌های آب به مرور تحت گرمای موتور خشک می‌شوند و نشتی آب پیدا می کنند. در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که واتر پمپ موتور نشتی پیدا می کند که باید تعویض شود، خرابی درب رادیاتور سبب می‌شود آب از منبع انبساط خارج شود.

عامل مهم در کم کردن آب در خودروهای خارجی، نیم سوز شدن واشر سر سیلندر است، در این حالت شلنگ‌های آب رادیاتور اگر با دست فشار دهید، مشاهده می‌کنید متورم شده است و حس فشار داخل آن را احساس خواهید کرد.

اگر واشر سرسیلندر نیم سوز شود، کمپرس موتور وارد مدار آب شده و این فشار از یک ناحیه ممکن است بیرون بزند، باز شدن پرس رادیاتور، نشتی از زیر شلنگ‌های آب که تحت فشار هستند، قل قل زدن آب در منبع انبساط، همه نشان از معیوب شدن واشر سرسیلندر هستند.

باید توجه داشته باشید که در خودروهای وارداتی در زمان معیوب شدن واشر سرسیلندر، در اکثر موارد دود اگزوز اصلا تغییر نمی کند و شما آب بخار شده زیادی در اگزوز مشاهده نخواهید کرد و بیشتر مواقع فشار کمپرس موتور در محفظه آب رادیاتور خواهد بود.

با توجه به اهمیت موضوع آب و خنک کاری موتور، اگر خودروی خود را دوست دارید یا از هزینه‌های سنگین تعمیر موتور هراس دارید، حتما هر از چند گاه سطح آب رادیاتور را بررسی کنید. ۹۰ درصد خرابی‌های واشر سیلندر به این دلیل است که خودروی شما آب کم کرده است و شما متوجه نشدید و به دلیل حرارت زیاد، موتور واشر از بین می‌رود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس