کد خبر 1293318
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
ماکرون: نخست وزیر استرالیا دروغگو است

رئیس جمهور فرانسه در قضیه لغو قرارداد چند میلیارد دلاری ساخت زیردریایی برای دولت کانبرا، نخست وزیر استرالیا را به دروغگویی متهم کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در موضوع لغو قرارداد ساخت زیردریایی به او دروغ گفته است و اعتماد سازی میان آنها مستلزم تلاش بیشتری است.

بیشتر بخوانید:

جدال لفظی بین انگلیس و فرانسه بالا گرفت

او که برای نخستین بار بعد از رونمایی از پیمان آکوس در ماه میلادی سپتامبر، با موریسون در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رُم، مواجه شد؛ در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «آیا گمان می‌کنید موریسون به شما دروغ گفته است»، جواب داد: گمان نمی‌کنم، بلکه مطمئنم (که او چنین کاری را کرده است).

آکوس پیمانی امنیتی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک است که به ساخت دست کم ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا، از جانب انگلیس و آمریکا منجر می‌شود. این پیمان به قیمت لغو قرارداد چند میلیارد دلاری منجر شد که فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های متعارف با استرالیا منعقد کرده بود. نکته قابل تأمل آن است که چندی قبل از رونمایی از آکوس، ماکرون و موریسون با یکدیگر دیداری داشتند که طی آن، طرف استرالیایی کوچک‌ترین اشاره‌ای به احتمال لغو قرارداد با پاریس نکرده بود و همین مسئله، اتهام ریاکاری و دروغ را متوجه موریسون می‌کند.

البته، موریسون در پاسخ به اتهامی که ماکرون متوجه او کرد؛ مدعی شد که دروغگویی در میان نیست و او قبلاً هم به رئیس جمهور فرانسه گفته بود که زیردریایی‌های متعارف دیگر به کار کانبرا نمی‌آید.

رونمایی از پیمان آکوس به درگیری لفظی و دیپلماتیک بی سابقه‌ای میان پاریس و شرکای سنتی اش منجر شد تا جایی که فرانسه سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و انگلیس را هم به فرصت طلبی متهم کرد.

دو روز پیش، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان دیداری که با ماکرون در حاشیه جی ۲۰ داشت، برای دلجویی از او، مدعی شد که واشنگتن در قضیه زیردریایی‌ها «خام دستانه» عمل کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    اگر سیاستمدار راستگو در دنیا پیدا کردی جایز داری!!!!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    شما همه دروغگويی ،شاهد،همون برجامه، اروپایی ها گفتن که ما کار به آمریکا نداریم یک کانال ارزی بین اروپا و ‌ایران باز می‌کنیم پس کجاست ،این دروغ نیست مستر ماکرون،پس مردمی که به اروپا وآمریکا سفر می‌کند و وقتی از سفر بر می گردند واز دروغ نگفتن مردم آمریکایی‌ها واروپایها تعریف می‌کنند ‌میگم که عجب آدماهای با فرهنگ ومؤدب ‌فهمیده و از دروغ گفتن ناراحت میشن پس کجاهستند بفرمایید،شاهد برجامه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس