کد خبر 1294029
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
پاسخ به ۱۰ سوال درباره روابط فلسطین-آمریکا

از 6 دسامبر ۲۰۱۷ که ترامپ انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را اعلام کرد روابط فلسطین و واشنگتن به شکل رسمی قطع شدند، این روابط و رایزنی‌ها میان دو طرف با روی کار آمدن بایدن به شکل رسمی ازسرگرفته شد.

به گزارش مشرق به نقل از سایت العربی الجدید، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر در نشست اخیر رهبران این کشور از دولت آمریکا خواسته بود که به وعده‌های خود در خصوص بازگشایی کنسولگری این کشور در قدس شرقی که در واقع امتداد کنسولگری افتتاح شده در سال ۱۸۴۴ است و نیز بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و تعهدات این کشور درباره اتمام محاصره مالی اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور علیه فلسطینی‌ها عمل کند. محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح هفته گذشته اظهار کرد: دولت فعلی آمریکا هیچ ابتکار عملی برای صلح ندارد. عباس و حسین الشیخ، عضو کمیته مرکزی فتح نیز در نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در تاریخ ۱۹ اکتبر گذشته مقامات آمریکایی را دروغگو خواندند.

از ششم دسامبر ۲۰۱۷ که ترامپ انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را اعلام کرده و در ۲۰۱۸ آن را اجرایی کرد و همچنین کمک‌های مالی به تشکیلات را قطع کرد، روابط فلسطین و واشنگتن به شکل رسمی قطع شدند، این روابط و رایزنی‌ها میان دو طرف با روی کار آمدن بایدن به شکل رسمی ازسرگرفته شدند.

در ادامه به ۱۰ سوال درباره روابط فلسطین-آمریکا پاسخ داده می‌شود:

۱-چرا آمریکا دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را بست؟

کنگره آمریکا از سال ۱۹۸۷ سازمان آزادی‌بخش را در لیست تروریستی خود قرار داده، این دفتر که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد، با حکم‌های استثنایی و موقت و از طریق رویه‌ای موسوم به "بخشودگی" فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد که رئیس جمهوری آمریکا هر شش ماه یکبار برای غیرفعال کردن قانون مبارزه با تروریسم آن را تصویب می‌کند. در سپتامبر ۲۰۱۸ که ترامپ در پی اقدام تشکیلات خودگردان برای شکایت از اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌الملل و موضعگیری آن نسبت به طرح معامله قرن آمریکا، از استفاده از طرح "بخشودگی" در مورد این سازمان امتناع کرد، واشنگتن رسما تعطیلی دفتر این سازمان را اعلام کرد.

۲-آیا دولت بایدن می‌تواند دفتر سازمان آزادی‌بخش را بازگشایی کند؟

طبق بند ۱۰۰۵ قانون مبارزه با تروریسم، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند با اعلام این مساله به کنگره که "سازمان آزادی‌بخش دیگر هیچ فعالیت تروریستی در هیچ نقطه‌ای از جهان انجام نداده و یا حمایت نمی‌کند" ممنوعیت اعمال شده علیه سازمان آزادی‌بخش را به شکل دائمی لغو کند؛ اما کنگره و لابی صهیونیستی قدرتمند داخل آن، اینکه تشکیلات خودگردان به خانواده‌های اسرا و شهدا حقوق می‌پردازد، نوعی حمایت از تروریسم می‌داند و تشکیلات را چه در مطالب کتاب‌های آموزشی و چه در رسانه‌ها به تحریک متهم می‌کند.

۳-آیا دولت بایدن می‌تواند کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را بازگشایی کند؟

از نظر قانونی و تئوری قرار است قدس تحت حمایتی بین‌المللی باشد، کنسولگری آمریکا نیز از سال ۱۸۴۴ در این شهر قرار داشته و این وضعیت در تمامی مراحلی که قدس گذرانده، تغییری نداشته، به ویژه که طبق قطعنامه ۱۸۱ تقسیم قدس یک منطقه بین‌المللی محسوب می‌شود و در طول این مدت وضعیت هیئت‌های بین‌المللی در آنجا تغییری نکرده است. بنابراین کار بازگشایی کنسولگری، عزم سیاسی دولت آمریکا و فشار بر کابینه رژیم اسرائیلی را نیاز دارد و آنگونه که برخی مقامات آمریکایی به تازگی مدعی شدند، به اجازه رسمی اشغالگران نیازی ندارد. ترامپ کنسولگری آمریکا را در سال ۲۰۱۹ تعطیل کرده و آن را با سفارتی که از تل‌آویو به قدس منتقل کرد، ادغام کرد اما بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود تعهد داد آن را دوباره راه‌اندازی کند.

۴-چرا دولت بایدن نمی‌تواند حمایت مالی را که دولت ترامپ متوقف کرد، ازسربگیرد؟

زیرا حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین مربوط به قانون "تایلر فورس" در مارس ۲۰۱۸ تصویب شد، نام این قانون از افسری در ارتش آمریکا به همین نام گرفته شد که در سال ۲۰۱۶ در یافا به دست شهید بشار مصالحه با سلاح سرد به قتل رسید. این قانون اجازه انجام هیچ‌گونه حمایت مالی از تشکیلات خودگردان را نمی‌دهد زیرا این مبالغ برای اسرا و عوامل عملیات‌های مقاومت علیه اشغالگران هزینه می‌شوند.

۵-حمایت مالی سالانه آمریکا از تشکیلات خودگردان چقدر است؟

کمک‌های مالی سالانه‌ای که واشنگتن به تشکیلات خودگردان پرداخت می‌کرد، حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود که حدود ۳۰۰ میلیون دلار آن مستقیما به آژانس امداد و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا) پرداخت شده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر نیز مستقیما به بودجه تشکیلات خودگردان منتقل می‌شود و آنچه باقی می‌ماند برای اجرای پروژه‌هایی توسط آژانس آمریکایی توسعه بین‌المللی هزینه می‌شود. با وجود اینکه این کمک‌ها از سال ۲۰۱۸ متوقف شدند، دولت آمریکا همچنان مبالغ اختصاص یافته برای حمایت از دستگاه‌های امنیتی فلسطین در حدود ۸۰ میلیون دلار را پرداخت کرده و در چمدان‌هایی مستقیما به دست روسای این دستگاه‌ها می‌رساند.

۶-آیا بایدن قدرت لغو یا تعلیق قانون "تایلر فورس" (توقف حمایت مالی آمریکا از فلسطین) را دارد؟

از منظر سیاسی مقامات فلسطینی بر این باور هستند که بایدن پس از توجیه کردن کنگره و اجرای ماده‌ای در قانون اساسی آمریکا مبنی بر اینکه روابط خارجه در دایره اختیارات رئیس جمهوری است، می‌تواند این قانون را تعلیق کند. در مقابل کارشناسان حقوقی بر این باورند که این قانون توسط یک تیم حرفه‌ای در آمریکا تنظیم شد تا در اختیار دستگاه قضایی آمریکا قرار گیرد و مشخص نیست که رئیس جمهوری می‌تواند آن را تعلیق کند یا نه و برای تعلیق آن چه اقداماتی لازم هستند؟

۷-آیا هر یک از مسؤولان فلسطینی می‌توانند ویزای آمریکا را داشته باشند؟

مقامات فلسطینی از جمله عباس ویزایی دریافت می‌کنند که روی آن مهر "استثنا" خورده و یک کد از وزارت کشور آمریکا که نشان می‌دهد این مسؤول برای یک ماموریت رسمی به آمریکا آمده و با آن بازداشت نمی‌شود. از زمان تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس، مقامات فلسطینی برای ابراز مخالفت خود با این اقدام، برای دریافت ویزا از سفارت آمریکا در اردن و نه قدس اقدام می‌کنند؛ اما شهروندان فلسطینی برای دریافت ویزا به سفارت آمریکا در قدس اشغالی مراجعه می‌کنند.

۸-شروط واشنگتن برای تعلیق قانون تایلر فورس چه هستند؟

همانگونه که نمایندگان کنگره آمریکا در نشست ژوئیه گذشته خود با عباس و حسین الشیخ اعلام کردند، دولت آمریکا نیز شرط کرده مبالغ اختصاصی خانواده‌های اسرا و شهدا به یک مرکز اجتماعی که هیچ دغدغه‌ای درباره سال‌های بازداشت نداشته و تنها نیازها را بررسی می‌کند، تحویل داده شود و همینطور تمامی اقدامات تشکیلات در دادگاه کیفری بین‌الملل علیه اسرائیل متوقف شوند.

۹-آیا آمریکا می‌تواند با استناد به قانون تایلر فورس برخی مقامات فلسطینی‌ را بازداشت کند؟

قانون مبارزه با تروریسم در سال ۱۹۸۷ و قانون تایلر فورس این امکان را به دادگاه‌های آمریکایی می‌دهند که هر مسؤول فلسطینی را در صورت بازداشت در خاک این کشور محاکمه کنند و به همین علت هیچ هیئت فلسطینی حتی با ازسرگیری رایزنی‌ها میان واشنگتن و فلسطین، به آمریکا نمی‌رود و سفر هیئت فلسطینی به آمریکا در تابستان سال جاری لغو شد.

۱۰-روابط آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین در دو دوره بایدن و ترامپ چه تفاوت‌هایی دارند؟

در دوره بایدن که هنوز هم از دیدار با عباس خودداری می‌کند، یک کانال ارتباطی رسمی ایجاد شده که هادی عمرو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور فلسطین و اسرائیل نماینده آمریکا است. همچنین بایدن پس از نبرد "شمشیر قدس" با عباس تماس گرفت تا از او بابت اینکه کرانه باختری را به نبرد مقاومت در غزه برای دفاع از قدس نکشاند، تشکر کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس