کد خبر 1293860
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
تحقیق و تفحص از سازمان بورس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از موارد تخلف این بوده است که یک شرکت کاغذی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی ثبت و به قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شد.

به گزارش مشرق،‌ غلامرضا مرحبا در مورد طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس که امروز در مجلس به تصویب رسید، گفت: این طرح امروز در صحن اصلی مجلس تصویب شد و کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون شود ظرف یکی دو هفته آینده تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه شامل سازمان بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

تقاضای تفحص از سازمان بورس در دستور کار مجلس

وی در در پاسخ به این سوال که در مورد دستگاه‌های ماینر که در بورس تهران کشف شد، هم تحقیق می‌کنید، گفت: بحث رمزارزها به صورت جداگانه بررسی می‌شود، در مورد استخراج رمزارزها دنبال این هستیم که قانون‌گذاری کنیم که استخراج رمزارزها چگونه تبدیل به قانون شود و آن بحث جداگانه‌ای است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: بر اساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، یکی از موارد مهم این است که چرا شاخص بورس تهران سال گذشته از ۲ میلیون واحد هم فراتر رفت، اما بعد از آن بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش ۷۰ میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد.

مرحبا همچنین گفت: یکی از موارد این گونه است که یک شرکت کاغذی‌(صوری) با سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیارد تومانی در بورس ثبت شد و سهام این شرکت کاغذی که حتی دفتر مرکزی هم ندارد، در بورس تهران به قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شد و دارندگان این سهام، الان کاغذی بیش در دست ندارند و دچار زیان فراوان شدند.

وی این را هم گفت: یکی دیگر از موارد برای تحقیق و تفحص این است که بر اساس چه پشتوانه کارشناسی سال گذشته رئیس جمهور وقت از مردم دعوت کرد و میلیون‌ها نفر به بورس آمدند و بعد از آن سرمایه‌های آنها از بین رفت.

به گفته این نماینده مجلس گزارش‌های مالی بورس، گردش مالی، میزان مالیات، حق کارگزاری‌ها به چه میزان است و درآمدهای حاصل از معاملات سال گذشته در کجا سرمایه‌گذاری شده، همچنین شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته چقدر درآمد کسب کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص این است که برخی شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته بر اساس اطلاعات نهانی قبل از ریزش بازار از بازار خارج شدند و سود کلانی به جیب زدند و می‌خواهیم بدانیم این اطلاعات چگونه به آنها رسیده است.

وی در مورد زیان ۳۰ درصدی خریداران پالایش یکم از دولت گفت: موارد متعددی در تحقیق و تفحص بررسی می‌شود که فعلا برخی از مصادیق را اعلام کرده‌ایم.

به گفته مرحبا اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس ۱۷ نفرند که بعد از نهایی شدن این طرح کارشان را شروع می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محسن نوروزی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر بورس اصلاح ومدیریت شود...امید در سهامداران زنده میشود...نتیجه ان رونق سهامداری واعتماد مردم است که باعث رشد وپیشرفت اقتصادی کشور خواهد شد...
  • خرز‌و IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    فقط ریس جمهور مردم رو به بورس دعوت نکرد کسانی دیگر هم بودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس