.

گسترش دامنه جغرافیایی تحرکات داعش در کشورهای عربی و اسلامی یادآور سیاست «جنگ نیابتی» دموکراتهای آمریکا بوده و زنگ خطر را برای کشورهایی که بستر درگیریهای داخلی را فراهم می کنند به صدا در می آورد.

سرویس جهان مشرق _ هم زمان با آغاز سال ۲۰۲۱ و همچنین مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ۱۹ ژانویه گذشته، وقوع ۲ انفجار تروریستی خونین در بغداد که ده ها کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت، گمانه زنی هایی درباره امید دوباره داعش برای احیای فعالیت های خود به ویژه در خاورمیانه با روی کار آمدن مجدد دموکرات ها در کاخ سفید مطرح شد.

عرض اندام داعش از عراق تا افغانستان

برخی ناظران این عملیات های تروریستی داعش را مقدمه خودنمایی این گروه تکفیری برای دولت بایدن توصیف کردند و بعد از آن شاهد تشدید جنایت های داعش در عراق و حملات مکرر آن ضد غیرنظامیان در مناطق مختلف از جمله پایتخت و استان های صلاح الدین و دیالی و همچنین مواضع حشد الشعبی بودیم.

جنگ نیابتی دموکرات‌های آمریکا و راز خودنمایی داعش در افغانستان/ سناریو «خلافت اسلامی داعش» در خاورمیانه تکرار می‌شود؟

تحرکات هسته های خفته داعش طی این چند ماه تنها محدود به عراق نبوده و عملیات های متعدد این گروه تروریستی در مناطق مختلف سوریه تلفات زیادی بر جای گذاشته و در مرحله جدید بعد از سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور و درحالی که افغان ها هنوز به ثبات سیاسی نرسیده اند شاهد جنایت‌های جدید داعشی‌ها ضد مردم افغانستان به ویژه شیعیان هستیم.

پرواضح است که وقوع انفجارهای تروریستی در افغانستان نمی‌تواند جدا از سیاستهای واشنگتن به عنوان حامی اصلی تروریسم، که چند ماه قبل با شکستی خفت بار افغانستان را ترک کرد باشد. ناظران امور بر این باورند که از نزدیک به دو سال قبل، آمریکایی‌ها مقدمات انتقال گروه تروریستی داعش از خاک سوریه به افغانستان را مهیا کردند. به این ترتیب بود که طی سال‌های اخیر و در زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، اقدامات تروریستی توسط این گروه انجام نگرفته و آنها به عنوان گروهک‌های خفته باقی ماندند تا در نهایت بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان فعالیت‌های داعش از سر گرفته شود.

به اعتقاد این ناظران، آمریکا به تلافی ناکامی و شکست خود پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان به تروریست‌های وابسته به خود چراغ سبز داده است تا حملات تروریستی را علیه شیعیان این کشور تشدید کنند.

بر همین اساس و در سایه اوضاع ملتهبی که اکنون بر افغانستان حاکم است احتمال تکرار حملات تروریستی جدید در مناطق مختلف این کشور دور از انتظار نیست و حتی برخی ظهور سناریوهای بدتر و ورود گسترده تروریست ها به افغانستان را نیز پیش بینی میکنند.

آیا تروریسم از غرب آسیا به افغانستان منتقل شده است؟

در سایه این موارد ممکن است برخی تصور کنند که آمریکا تصمیم گرفته تا به شکل تدریجی عناصر خفته داعش را از کشورهای عربی غرب آسیا یعنی عراق و سوریه به افغانستان منتقل کرده و بحرانی مشابه بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ را در افغانستان تکرار کند. شواهد نشان می دهد در اینکه واشنگتن قصد به هم ریختن اوضاع افغانستان و استفاده از کارت اصلی خود در خاورمیانه یعنی تروریسم ضد این کشور را دارد تردیدی نیست؛ اما نباید از این نکته غافل شد که همزمان با تشدید فعالیتهای داعش در افغانستان، چیزی از جنایتهای این گروه تکفیری-تروریستی در مناطق تحت نفوذ آنها در سوریه و عراق کم نشده و تقریبا هرچند روز یک بار اخباری از انفجارهای تروریستی داعش در برخی مناطق سوریه و عراق منتشر می شود.

تازه‌ترین آمار تلفات و زخمی‌های انفجارهای فرودگاه کابل/ داعش هویت عامل حمله  را اعلام کرد - ایسنا

برای درک هدف داعش از تشدید فعالیت و تلاش آن برای گسترش جغرافیایی تحرکاتش در خاورمیانه، خالی از فایده نیست تا نگاهی به نوع روابط تروریسم و به ویژه داعش با آمریکا بیندازیم. این‌که در دهه گذشته میلادی پروژه داعش توسط دموکرات‌های آمریکا که جو بایدن نقش محوری در آن داشت، تقویت شد موضوعی است که بارها توسط رسانه‌ها به‌ویژه در خود آمریکا فاش شده است و موضوعی پوشیده نیست، حتی «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود به این واقعیت اعتراف کرده است. او که در دوره حضورش در وزارت امور خارجه آمریکا، هسته اصلی گروه داعش متولد شد در کتاب خاطراتش به‌وضوح تأکید می‌کند واشنگتن نقشی عمده در تأسیس داعش و فراهم کردن زمینه قدرت گرفتن آن ایفا کرده است، پیش از این هم روزنامه انگلیسی تایمز در دسامبر ۲۰۱۳ نوشته بود نیروهای آمریکایی نقشی محوری و اصلی را در شکل‌گیری داعش و اوج گرفتن نام «ابوبکر البغدادی» داشتند.

اخبار هیلاری کلینتون - آخرین و جدیدترین خبر های هیلاری کلینتون

 در آگوست ۲۰۱۶ آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با انتشار اسنادی نقش شخص «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و کلینتون در پیدایش داعش را فاش کرد، در همان زمان «جولیان آسانژ»، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس، اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گروه تروریستی تکفیری داعش را ایجاد کرده است. همچنین جو بایدن ۸ سال در سمت معاونت اوباما که کارشناسان دولت وی را «پدرخوانده داعش» می‌دانند فعالیت داشت، حتی شخص بایدن در اکتبر ۲۰۱۴ با تأکید بر نقش عربستان و امارات، مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه بر شکل‌گیری و تقویت داعش تلویحاً به نقش پررنگ واشنگتن در ظهور این گروه تروریستی اعتراف کرد.

اجرای پروژه سنتی «هرج و مرج خلاق» آمریکا در خاورمیانه با جنگ نیابتی

بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در کاخ سفید سیاست این کشور در قبال تروریسم دچار تحولاتی شد و دولت ترامپ تصمیم گرفت تا به شکل مستقیم پروژه های  آمریکا موسوم به «هرج و مرج خلاق» را در خاورمیانه و به ویژه سوریه و عراق اجرا کند. به همین دلیل هرچند که جنایت های واشنگتن در خاورمیانه طی ۴ سال ریاست جمهوری ترامپ کمتر نشد و بارزترین آنها به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» بود؛ اما این جنایت ها به شکل مستقیم صورت گرفته و آمریکا در این دوره با شدت از کارت داعش در کشورهای عربی و اسلامی استفاده نکرد.

جنگ نیابتی دموکرات‌های آمریکا و راز خودنمایی داعش در افغانستان/ سناریو «خلافت اسلامی داعش» در خاورمیانه تکرار می‌شود؟

درواقع «جنگ نیابتی» و عدم مداخله مستقیم در امور خاورمیانه ضمن استراتژی دولت دموکرات‌های آمریکاست و پروژه داعش نیز در راستای تحقق همین هدف شکل گرفت. علت محبوبیت دموکرات‌ها در جامعه آمریکا نیز به این دلیل است که آنها ظاهر اولویت‌های خود را معطوف به امور داخلی می‌کنند و پروژه‌های خود در خارج از مرزها را با ابزارهایی در همان مناطق اجرا می‌کنند.

بایدن نیز از ابتدا اعلام کرد که اولویت فعالیت‌های دولت وی مربوط به بحران‌های داخلی آمریکا به‌ ویژه شیوع پاندمی کرونا و ساز و کار کنترل آن است و در مرحله کنونی پرداختن به پرونده‌های خارجی ضمن دستور کار وی نیست، ضمن اینکه توجه دولت وی در پروژه های خارجی اغلب معطوف به چین و شرق آسیا خواهد بود. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت بایدن قصد ورود مستقیم به پرونده‌های غرب آسیا را ندارد و استراتژی جنگ نیابتی را دنبال خواهد کرد.

روشن است که دولت های مختلف آمریکا چه دموکرات باشند چه جمهوری خواه ممکن است استراتژی متفاوتی در خاورمیانه و یا سایر کشورهای جهان پیش بگیرند اما اساس هدف آنها تغییر نخواهد کرد و امید به اینکه با روی کار آمدن یک دولت دموکرات در ایالات متحده، مردم خاورمیانه در امان خواهند بود کاملا واهی است.

سناریو خلافت اسلامی داعش دوباره تکرار می شود؟

بر این اساس سناریو احیای دوباره داعش و تکمیل تلاش های آن برای برپایی حکومت موسوم به «خلافت اسلامی» مطرح می شود. حتی در کشوری مانند لبنان که در دوره گذشته به لطف نیروهای مقاومت تا حدود زیادی از پیامدهای ظهور داعش در منطقه در امان ماند، هم اکنون تحرکات مشکوکی که از جانب ابزارهای واشنگتن و ریاض در این کشور انجام می شود؛ از جمله کشتاری که دو هفته قبل در منطقه الطیونه صورت گرفت و کمپین اتهاماتی که ضد حزب الله در پرونده انفجار بیروت و محاصره لبنان به راه افتاده و تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان، یادآور حوادث سوریه چند هفته قبل از آغاز جنگ جهانی تروریسم ضد این کشور است.

آغاز تحقیقات ارتش لبنان از عامل تیراندازی به معترضان در "الطیونه" - ایسنا

همین مسئله زنگ خطر را برای لبنان و حتی کشورهای همسایه آن به صدا در می آورد؛ به ویژه در شرایطی که برنامه بزرگی توسط محور آمریکایی-صهیونیستی-عربی برای خلع سلاح مقاومت و تضعیف آن که موجب آسیب پذیر شدن لبنان در برابر تجاوزات خارجی و مقابله با تروریسم می گردد، طراحی شده است.

تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از عراق و سوریه شاخص بارزی برای احیای جنگ نیابتی آمریکاییها در خاورمیانه بوده و بعید نیست که در مرحله آینده شاهد سناریوهایی مشابه روزهای آغازین ورود داعش به خاورمیانه و به طور مشخص کشورهای غرب آسیا باشیم. بیشترین خطر ظهور دوباره تروریسم در منطقه و غرب آسیا متوجه کشورهایی است که با غفلت مسئولن آنها بستر لازم برای بروز درگیری داخلی فراهم می شود؛ همانند اتفاقاتی که اکنون در لبنان شاهد آن هستیم.

از آنجایی که محور مقاومت و گروه های وابسته به آن در سراسر خاورمیانه طی مرحله قبلی اقتدار خود را در شکست تروریسم ابت کرده اند در مرحله فعلی نیز توسل به گزینه مقاومت و حمایت از آن در کشورهای عربی و اسلامی بهترین راه برای دفع خطر تروریسم و مقابله با پروژه های شوم آمریکاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    14 1
    مگه فاطمیون مرده باشند
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    18 1
    لعنت الله علی القوم الظالمین..
  • جهودشناس IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    با کل احترامی که برای تحلیل مشرق قائلم ولی باید عرض کنم اینبار قضیه فرق میکنه. اینبار در غرب ایران، ترکیه و نیروهای وابسته به ترکیه فعال خواهند بود ولی در شرق ایران تکفیری و داعشی درگیر خواهند بود. چون ماسونها به ترکیه قول احیای امپراتوری عثمانی را دادند و درعوضش قول دفاع از مرزهای اسرائیل را از آنها گرفته اند. پس طبیعی است که دلشان نمیخواهد داعش سد راه آنها شود. بنابراین دارند ظرفیت تکفیر را به افغانستان دک میکنند تا از شرش خلاص شوند و یک مشت داعشی و طالبانی با هم درگیر باشند. البته حواص ایران را هم پرت خواهند کرد و ایران در چهار جبهه درگیر خواهد شد. امارات - آذربایجان - مرز غربی - مرز شرقی
  • CA ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    جالبیش اینه این به اصطلاح داعش دیوانه که الکی آدم میکشه همیشه هم سر بزنگاه و در زمان و مکان مورد نظر استعماربین الملل عملی رو انجام میده که در راستای منافع اونهاست.
  • رضا IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    داعس در زندانهای عراق متولد شد و به زندان بازگشت....بیش از چهل هزار بچه در اردوگاه الهول تحت اموزش مذهبی مادران به شدت داعشی قرار دارن....پنج هزار زندانی داعشی در زندان حسکه هستن که میتونن نقش فرماندهان لشگر جهل هزاری داعش رو بازی کنن...شهادت حاج قاسم و ابومهدی هم به همین خاطر بود....داعش حتما برمیگرده...وحشی تر و وحشی تر
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 5
    ریشه مشکلات کشور و منطقه خود شمایید وگرنه آمریکا در تمام دنیا هست پس الان باید در ژاپن و کره جنوبی هم جنگ باشه و مردم مشکل اقتصادی داشته باشند تمام گروه های شبه نظامی افراطی اسلامی بعد از سال 57 بوجود اومدند
    • جهودشناس IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 0
      عزیزم مزخرف نگو. هر کشوری که تسلیم اقتصادی بشه و بانک مرکزی خودش را به مافیای یهود بین الملل تسلیم بکنه، نان خوردن خواهد داشت که البته از گندم تراریخته هم خواهد بود. بنابراین طبیعی است که هرگونه جنبش ملی‌گرا همانند انقلاب اسلامی مثل خاری در چشم کمونیسم بین الملل خواهد بود. توجه داشته باشید که جهان‌گرایی چپ‌گرا با ملی‌گرایی چپ‌گرا فرق داره. شما میپرسید کمونیسم بین الملل کیست؟ کمونیسم بین الملل متشکل از (1- یهودیان جهان‌خوار و زرسالار - 2- سازمان کثیف کمونیستی ملل 3- انجمن فراماسونری 4- جمجمه و استخوان)
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    مسیحیان و یهودیان ماسون تا اقوام و ملل مسلمان رو نابود نکنن دس بردار نیستن چون بعضی اقوام مسلمین احمق هستن غرق در تفکرات نژاد پرستی و توهمات تاریخ ساختگی باستانی دروغ غرب شدن، وقتی احمق زیاده وضعیت مسلمین هم بهتر از این نخواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس