راهبردهای ۷ گانه عشقی برای بازار سرمایه

عشقی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما ایجاد ثبات در بازار سهام است، گفت: با همراهی دولت برای رفع برخی دغدغه‌های بازار سرمایه از جمله قیمت‌گذاری دستوری، شرایط برای بازگشت ثبات به بورس فراهم است.

به گزارش مشرق، «مجید عشقی» ذات بازارسرمایه را همراه با نوسان دانست و افزود: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که به خصوص در نیمه دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در این بازار بودیم، اتفاقی که به موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با بیش واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم.  

وی با اشاره به برنامه‌های خود در راستای ایجاد ثبات در بازارسرمایه گفت: نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

عشقی افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست آمده است؛ با این حال به دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همانطور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار نشان دادند، ریزش ها ادامه دار شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق های سرمایه گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در دست اقدام دارد. در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه گذاری سهام از بازارسرمایه خریداری شده است، به طوریکه شرکت های بزرگ و هلدینگ های سرمایه گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند.

وی با بیان این که اعتمادسازی فرایند زمانبری است، گفت: محدودیت های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت های آنها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هر چه سریعتر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل باز می‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

عشقی بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته با حدود ۴ دوره افت شدید رو به رو بودیم که البته این نوسانات پس از طی مراحل به ثبات و شرایط قبل خود رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قرمزی بازار از سال قبل و از مرداد ۹۹ شروع شد، اعلام کرد: در تابستان امسال نیز شاهد شرایط نوسانی در بازار سرمایه بودیم اما باید توجه کرد که امروز شرایط با سال قبل تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان بورس، افشای اطلاعات شرکت ها در زمان مناسب و نظارت بر معاملات است، افزود: شرکت ها در ۶ ماهه اول امسال سودآوری خوبی داشتند و پی به ای (نسبت قیمت به درآمد) شرکت ها پایین آمده و از بالای ۳۰ به ۵ و ۶ رسیده است و به این ترتیب قیمت سهم ها جذاب است؛ لذا جای نگرانی نیست و شرایط بنیادی خوبی بر بازار حاکم است که البته چند ابهام در بازار داریم و برای رفع آن ها با جدیت تلاش می کنیم.

عشقی با تاکید بر این نکته که تمام تلاش ما حذف قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رانت است عنوان کرد: رشد و نزول شدید برای بازارها سم است و نباید رشد و ریزش شارپی داشته باشیم. در این میان نمی توانیم مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کنیم و بعد با اقداماتی نظیر قیمت گذاری دستوری کالای تولیدی شرکت ها، دست در جیب شرکت ها کنیم؛ در این زمینه با همراهی دولت قطعا دخالت ها به حداقل می رسد تا سود واقعی نصیب تولیدکننده و سهامداران شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دولت در ۴۰ روز گذشته هیچ اوراقی در فرابورس نفروخته است، گفت: سود آوری شرکت ها صرف طرح های توسعه ای می شود و هم اکنون در حوزه فولاد، معدن و پتروشیمی طرح‌های توسعه بسیار زیادی وجود دارد که این اقدامات زمینه ثبات بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد.

صبح امروز جلسه ای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در ساختمان باب همایون وزرات اقتصاد و دارایی گردهم آمدند تا وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه را بررسی کنند.

تدابیر اتخاذ شده در این جلسه، روند بازار سهام را از نخستین دقایق آغاز معاملات با تغییر همراه کرد و شاخص بورس را با بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش به مدار صعودی بازگرداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    سبز شدن دستوری امروز بورس تکلیف همه را روشن کرد
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    یک روز سبز بدون سود! چندین‌ روز قرمز با ضرر زیاد ! این برنامه از زمان دولت جدید هر هفته داره اجرا میشه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس