کد خبر 1292701
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
رونق معاملات سکه و زعفران در بورس کالا

در هفته نخست آبان امسال رقابت سکه طلا و زعفران نگین در جدول معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران ادامه یافت که در پایان بیشترین ارزش معاملات به سکه طلا اختصاص یافت.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در جریان معاملات هفته منتهی به ۷ آبان ماه در بازار مالی بورس کالای ایران یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۱۳ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۸۱۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال بر پایه دارایی های سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، زیره سبز، پسته فندقی و برنج طارم دست به دست شد که رشد ۱۲.۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل تر به ثبت رسید.

طی معاملات هفته گذشته سکه طلا با ۵۲۸ هزار گواهی سپرده به ارزش ۶۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به لحاظ ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. حجم و ارزش معاملات سکه طلا در معاملات هفته قبل به ترتیب رشد ۱۵.۵ درصدی و ۱۷ درصدی داشته است.

زعفران نگین با یک میلیون و ۲ هزار و ۲۴۴ گواهی سپرده به ارزش ۱۸۵ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال جایگاه اول به لحاظ حجم معاملات را از آن خود کرد. این دارایی رشد حدود ۲.۸ درصدی در ارزش را در معاملات هفته قبل به ثبت رساند.

معامله گران ۲۱ هزار و ۴۴۰ گواهی سپرده زعفران پوشال را نیز دست به دست کردند و ارزش ۳ میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریالی را برای این دارایی پایه مذکور رقم زدند تا با این آمار معاملاتی، زعفران پوشال، رتبه سوم حجم و ارزش معاملات هفتگی را کسب کند.

در هفته مورد بررسی ۱۷۶۰ گواهی سپرده برنج طارم نیز درحالی در بازار خرید و فروش شد که ارزشی بالغ بر ۷۰۲ میلیون ریال برای آن ثبت شد.

همچنین ۱۰۴۰ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی نیز در حالی در بازار خرید و فروش شد که ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد و ۷ میلیون ریال برای آن به ثبت رسید.

دادوستد ۵۲۹ گواهی سپرده زیره سبز نیز در بازار مالی بورس کالای ایران ثبت شده که به ارزشی حدود ۴۳۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این در هفته قبل ۱۰۰ گواهی سپرده کشمش به ارزش ۵۹ میلیون ریال دست به دست شد.

گفتنی است، پس از راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران، سکه، برنج، زیره، پسته و کشمش در بورس کالای ایران، این بار قرعه به نام یک محصول صنعتی جذاب افتاده است تا سبد گواهی سپرده کالایی سنگین تر شود؛ از فردا یکشنبه ۹ آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان نیز راه اندازی می شود تا دسترسی همه مصرف کنندگان به این محصول آسان شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس