کد خبر 1292698
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
خروج آمریکا از برجام و سیاست‎ طرف‎های اروپایی

آمریکا با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها در مسیر توافق هسته‎ای و با خروج از برجام عامل بروز خلل در مذاکرات است.

به گزارش مشرق، ایران در این دور از مذاکرات مرتبط با برجام، قرار است با ۵ کشور مذاکره کند؛ چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان؛ آمریکا در این مذاکرات جایی ندارد.

اما اروپایی‌ها اصرار دارند که آمریکا نیز در مذاکرات نقش و حضور داشته باشد.

نکته‌ای که در این مسئله وجود دارد، این است که اروپا تحت تأثیر آمریکاست و در جریان مذاکرات، سیاست‌های واشنگتن است که از سوی اروپا ارائه و دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روایت مقام آمریکایی از گفتگوی "راهبردی" بایدن با سران سه کشور اروپایی

به واقع اروپا وظیفه نمایندگی آمریکا را در مذاکرات مرتبط با برجام بر عهده دارد به همین خاطر است که تاکنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

موضع و سیاست چین و روسیه روشن است، آن‌ها تاکنون نیز سعی کرده‌اند در سیاست مستقلی که اتخاذ کرده‌اند، نشان دهند که از مسیر و سیاست‌های اروپا و آمریکا فاصله دارند.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و هر آنچه که در این توافق اختیار داشت، از دست داد و هیچ حقی در این زمینه ندارد حتی از نظر قانونی نیز حق اعمال تحریم‌ علیه ایران را ندارد چرا که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های ایران را لغو کرده است.

مسئله اکنون آمریکاست، در واقع مشکل اصلی، سیاست‌های کاخ سفید است.

زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و تعهدات خود را اجرا نکرد، ایران یک سال فرصت داد تا واشنگتن به توافق هسته‌ای باز گردد؛ ایران پس از شکیبایی که بیش از یکسال طول کشید دست به واکنش زد و مرحله به مرحله برخی از تعهدات خود را در برجام کنار گذاشت و فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود را از سر گرفت.

ایران این حق را داشت تا چنین واکنشی داشته باشد چرا که هم آمریکا و هم اروپا هیچیک در برابر برجام خود را متعهد نمی‌دانستند و اکنون نیز نمی‌دانند.

مشکل و مقصر اصلی در ماجرای توافق هسته‌ای، آمریکا و سپس اروپاست.

واشنگتن اکنون بیش از ۳ سال است که از توافق هسته‌ای خارج شده و البته تا پیش از خروج نیز هیچیک از تعهدات خود را اجرا نکرد.

اصرار آمریکا و اروپا برای آغاز مذاکرات، زمانی که غرب به تعهدات خود پایبند نیست، چیزی جز اقدام برای تحمیل خواسته‌های غیر منطقی و نامعقول نمی‌تواند باشد.

اگر اروپا در این دور از مذاکرات بتواند یک سیاست مستقل بگیرد و به دور از تأثیرات آمریکا باشد، گفت وگوها با پیشرفت همراه می‌شود و اروپا و دو کشور روسیه و چین نیز با اجرای توافق هسته‌ای، آمریکا را تحت فشار قرار خواهند داد.

ایران بارها تأکید کرده که در صورت بازگشت آمریکا و اروپا به برجام و اجرای تعهدات آنها، تعهدات خود را اجرا خواهد کرد، اما مانع بزرگ آمریکاست؛ این کشور خواهان اجرای توافق هسته‌ای نیست که اگر بود از آن خارج نمی‌شد و تعهداتش را زیر پا نمی‌گذاشت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس