چین به لیتوانی و اتحادیه اروپا هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز به لیتوانی و اتحادیه اروپا درباره توسعه روابط دیپلماتیک با تایوان هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، چین امروز شنبه به لیتوانی و مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا هشدار داد تا پیوندهایشان با پکن را بر سر موضوع تایوان و گشایش سفارت کشورهای حوزه بالتیک در تایپه، سست نکنند.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ چین با داشتن رابطه رسمی با کشورهایی که با تایوان مناسبات دیپلماتیک برقرار می‌کنند، کاملا مخالف است. ما از دولت لیتوانی می‌خواهیم که به تعهدات دیپلماتیک متقابل که از زمان برقراری رابطه با جمهوری خلق چین موظف به اجرای آن است، وفادار بماند و از اتخاذ تصمیم‌های غلط غیرقابل بازگشت، خودداری کند.

چین در ماه آگوست امسال و پس از آنکه تایوان اعلام کرد نمایندگی این کشور در ویلینوس پایتخت لیتوانی، از این پس نمایندگی (سفارت) تایوان نامیده خواهد شد، از لیتوانی خواست تا سفیر خود را از پکن خارج کند و تهدید کرد که سفیر خود را از ویلینوس فراخواهد خواند.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می‌شوند. در صورت استفاده از نام جزیره تایوان بیم آن می‌رود که جمهوری خلق چین واکنش تند متقابلی را نشان دهد.

این در حالیست که کشور لیتوانی چند ماه پیش از تصمیم خود برای گشایش یک دفتر نمایندگی در تایوان خبر داده بود؛ موضوعی که همان زمان هم خشم چین را برانگیخت.

تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری غرب مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می شود که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های جهانی در قرن ۲۱ است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 1
    چین اگر عقل داشته باشد به سمت افریقا و شرق اسیا حرکت می کند غرب و امریکا از کم عقلی مقامات چینی دارد استفاده می کند و می خواهد چین را به سمت جنگ داخلی بکشاند با ترکها با مسلمانان و تایوان هنگ کنک تبت و در نهایت مغولستان داخلی و این کشور را نابود کند بهتر است چین به ازادی های داخلی ارج نهاده و با غرب در بیرون از خانه نبرد کند نه در داخل خانه کسی که در داخل خانه با دشمن بجنگد در نهایت شکست می خورد
    • US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      کارشناس تو کجا بودی این چند سال نبودی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس