چین اتهام «اعمال فشار» وزیر امور خارجه لیتوانی را رد کرد

وزیر امور خارجه لیتوانی در حالی در سفر خود به استرالیا و سنگاپور اتهام "اعمال فشار" علیه پکن را مشتاقانه تبلیغ می‌کند که به نظر می‌رسد بدنبال کسب حمایت سیاسی از موضع خود در بین کشورهای اطرف چین است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز، در مناقشات تجاری بین‌المللی، اغلب از «اعمال فشار» علیه دولت‌هایی استفاده می‌شود که شیوه‌های تجاری آنها ناعادلانه خوانده می‌شود.

«گابریلوس لندزبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی که در حال بازدید از کشورهای سنگاپور و استرالیاست، روز گذشته وارد ملبورن شد تا علاوه بر همتای استرالیایی خود با تنی چند از اعضای مجلس سنای این کشور نیز مذاکره کند.

وی قبل از سفر به ملبورن به منظور «تعمیق گفت‌وگوهای ژئوپلیتیکی و توسطعه روابط دوجانبه» به سنگاپور رفته بود. لیتوانی به کشور سنگاپور به دید یک «دروازه ورود» به بازارهای شرق آسیا نگاه می‌کند.

یک روز قبل از ورود وزیر امور خارجه لیتوانی به ملبورن، روزنامه فایننشیال استرالیا گزارش داد که در راس محورهای مورد بحث در این سفر، «اعمل فشار چین و تحریم‌های تجاری» قرار دارد.

تحلیلگران می‌گویند به دلیل تحریکات لیتوانی درباره مساله تایوان، روابط دوجانبه این کشور با پکن لطمه دیده است. لیتوانی در حال حاضر به دنبال بازارهای جدیدی است تا کالاهای غیرقابل فروش خود را با نرخ پایین‌تر بفروشد اما نه سنگاپور و نه استرالیا توانایی تبدیل شدن به محور اقتصادی مورد نظر لیتوانی را ندارند و نمی‌توانند به محوری برای سیاست‌های ضد چینی لیتوانی تبدیل شوند.

تحلیلگران می‌گویند برنامه‌های لیتوانی برای نرخ‌شکنی در محصولات غیرقابل فروش به سایر کشورها محکوم به شکست است زیرا نفوذ بازار و زنجیره صنعتی چین غیرقابل جایگزین بوده و تلاش‌های این کشور برای ادامه تحریک علیه حاکمیت چین نیز با مخالفت فزاینده‌ای روبرو شده است.

ژائو لیجان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: پکن همواره قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی را رعایت کرده و اتهام به اصطلاح «اعمال فشار» که لیتوانی به چین وارد کرده، کاملا ساختگی است.

وی با بیان اینکه لیتوانی باید با واقعیت‌های عینی روبه‌رو شده و با اصلاح مسیر خود، اصل چین واحد را بپذیرد، اظهار داشت: لیتوانی نه تنها باید دست از تبلیغات مخرب علیه پکن بردارد بلکه نباید کشورهای دیگر را برای ایجاد درگیری گروهی با چین ترغیب کند.

کوی هونگ ژیانگ مدیر مطالعات اروپا در موسسه روابط بین‌الملل چین در این خصوص به گلوبال تایمز گفت: سفر لندزبرگیس به سنگاپور و استرالیا یک ژست سیاسی و دیپلماتیک با هدف ایجاد یک جبهه متحد علیه اعمال فشار ادعایی علیه چین است.

تحلیلگران همچنین می‌گویند وزیر امور خارجه لیتوانی در سفر به سنگاپور بیشتر بدنبال کسب حمایت سیاسی است. این تحلیلگران با اشاره به اندازه اقتصاد سنگاپور و استرالیا می‌گویند هیچ یک از این دو کشور نمی‌توانند مشکلات فعلی لیتوانی در زمینه صادرات را حل کنند. برخلاف استرالیا که در پیروی از سیاست مهار آمریکا به بیراهه رفته اما سنگاپور در این زمینه موضعی عمل‌گرایانه را انتخاب و روابط خوب خود با چین را حفظ کرده است. این بدان معناست که سنگاپور در مناقشات فعلی بین چین و لیتوانی، بی طرفی خود را حفظ خواهد کرد.

گائو لینگیون، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن، در این خصوص گفت: آنچه لیتوانی را بیشتر آزار می دهد این است که نقش لیتوانی در زنجیره تامین اتحادیه اروپا ممکن است در خطر تنش با چین بر سر مساله تایوان باشد.

اتحادیه اروپای که دومین شریک بزرگ تجاری چین پس از کشورهای عضو آ. سه. آن است، اولین شریک تجاری لیتوانی است.

گائو اظهار داشت: نزدیکی تجاری بین چین و اتحادیه اروپا باید لیتوانی را نسبت به پیامدهای مرگبار در صورت اقدامات بی امان ضد چین آگاه کند.

براساس این گزارش، در ماه‌های گذشته به دلیل احتمال آسیب دیدن ظرفیت‌های خودروسازی در اتحادیه اروپا، در بین زنجیره‌های تامین در بخش قطعه‌سازی لیتوانی نگرانی‌های به وجود آمده است.

خبرگزاری رویترز در ماه دسامبر گزارش داد که از شرکت «کانتیننتال» که غول قطعه‌سازی خودرو در آلمان است خواسته شده تا استفاده از قطعات ساخت لیتوانی را متوقف کند.

وزیران امور خارجه استرالیا و لیتوانی امروز پس از دیدار در کانبرا اعلام کردند که از این پس «در قبال چین» رویکرد مشترکی اتخاذ خواهند کرد.

گفته می‌شود محدودیت‌های تجاری و فشار دیپلماتیک چین علیه لیتوانی پس از موافقت این کشور با تاسیس نمایندگی تایوان در لیتوانی افزایش یافته است.

شورای اروپا ۲۷ ژانویه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا از چین به دلیل ایجاد محدودیت برای واردات از لیتوانی شکایت کرده است.

اتحادیه اروپا شکایت تجاری خود علیه چین را نزد سازمان تجارت جهانی مطرح کرده است. شورای اروپا تاکید کرده که تحقیقات نشان می‌دهد چین طی ماه‌های اخیر موانع زیادی برای واردات از لیتوانی اعمال کرده است.

چین همچنین متهم به فشار به شرکت‌های خصوصی به منظور خودداری از واردات از لیتوانی شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس