کد خبر 1292476
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
سایه تنش‌های میانمار بر اجلاس سالانه آ سه آن

سران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در میانمار اجلاس سالانه خود را برای اولین بار بدون حضور این کشور برگزار کردند.

به گزارش مشرق، برگزاری اجلاس آ. سه. آن در ششم آبان ماه جاری بدون حضور رهبر نظامی میانمار یک اقدام نادر برای این گروه منطقه‌ای است.

بر اساس این گزارش، شماری از کارشناسان بر این باورند که کامبوج به عنوان رئیس جدید دوره ای این سازمان منطقه ای رویکرد سختگیرانه ای را در قبال میانمار در پیش خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان، تاریخ طولانی دیکتاتوری نظامی و نقض حقوق بشر در میانمار یکی از مسائل دشوار مورد بحث در اتحادیه‌ آ. سه. آن بوده که وحدت این سازمان و سیاست عدم مداخله را به آزمایش گذاشته است.

بنابر گزارشهای خبری، از زمان آغاز ناآرامی های سیاسی در پی کودتا در میانمار که حدود ۹ ماه از آن می گذرد، این کشور شاهد درگیری، تنشها و ناآرامی های فراوانی بوده و به باور کارشناسان، وقوع کودتای نظامی در میانمار به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از آغاز ناآرامی ها در میانمار در یکم فوریه سال جاری بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن کشته و بالغ بر ۷ هزار تن در این کشور دستگیر شده‌اند.

در حال حاضر سایر اعضای آسه آن از جمله اندونزی و مالزی نیز در خصوص عدم همکاری میانمار با این سازمان منطقه ای ابزار تاسف کرده اند و می‌گویند میانمار رویکرد غیرسازنده ای را در قبال آسه آن در پیش گرفته است.

به باور کارشناسان، آسه آن به عنوان یک سازمان منطقه ای در آسیا، میانمار را اخراج نکرده بلکه میانمار حق خود را رها کرده است.

وزیران خارجه آ. سه. آن در نشست مجازی ماه گذشته نیز از عدم پیشرفت در اجرای این طرح از سوی هیات حاکمه نظامی میانمار موسوم به "شورای اداری کشور" ابراز ناامیدی کردند. «سیف‌الدین عبدالله» دیپلمات ارشد مالزی در توییتر اعلام کرد که بدون پیشرفت در این زمینه، حضور رئیس شورای اداری میانمار در اجلاس آ. سه. آن دشوار خواهد بود.

میانمار از آغاز کودتا در این کشور با سرکوب مرگبار معترضان، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت دسته جمعی پناهجویان رو به رو شده است. همچنین افزایش شیوع ویروس کرونا در این کشور سیستم بهداشت را مختل کرده و در ماه های گذشته منجر به وقوع فاجعه انسانی در این کشور شده  است.

از ماه آوریل تلاش برای انتصاب فرستاده ویژه آ. سه. آن در قالب " اجماعِ پنج مساله " که از سوی رهبرانِ اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برای رویارویی با آشوب در میانمار پیشنهاد شده بود، ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس