تلاش اتحادیه اروپا برای بازگشت به مذاکرات وین

سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا با مثبت ارزیابی کردن دیدار اخیر معاون وزیر امور خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی این نهاد، از تلاش برای تعیین تاریخ بازگشت به مذاکرات وین خبر داد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا روز جمعه دیدار «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مفید ارزیابی کرد.

«پیتر استانو» سخنگو امور خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسمی کویت گفت: «می‌توانم تأیید کنم که این دو مقام دیدار مفیدی داشتند. این دیدار به تعیین مسیری به سمت ازسرگیری مذاکرات در وین کمک کرد».

بیشتر بخوانید

نتیجه مذاکرات وین برای ما بسیار مهم است

این دیپلمات اروپایی افزود، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده امور برجامی و تیم وی به‌شدت در تلاش برای شروع مجدد گفت‌وگوهای وین در اسرع وقت بوده‌اند.

استانو افزود، آن‌ها همچنان مشغول هستند و در تلاش با دیگر شرکای خود به‌دنبال تعیین تاریخی برای گردهمایی دوباره در وین در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

باقری روز چهارشنبه در توئیتی درباره مذاکراتش با انریکه مورا نوشت: «گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علی باقری گفت: «بازگرداندن برجام به مسیر درست در اسرع وقت و ترویج صلح و ثبات بین‌المللی در جهت منافع مشترک جامعه بین‌المللی است».

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: «در شش دور مذاکراتی که در نیمه نخست سال جاری برای از سرگیری پایبندی به برجام حاصل شده پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است. همه طرف‌ها بایستی تلاش‌های تازه‌ای برای ایجاد گشایش در مذاکرات بر اساس اصل انصاف و عدالت انجام دهند.»

او تأکید کرد: «آمریکا بایستی سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را اصلاح کند و ایران بایستی پایبندی کامل به توافق را از سر بگیرد. سایر طرف‌ها هم باید فضای مطلوبی برای رسیدن به اهداف فوق ایجاد کنند.»

وی اضافه کرد: «چین با همه طرف‌ها در ارتباط نزدیک خواهد بود، نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا خواهد کرد، به برجام پایبند خواهد بود و برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد. همزمان، ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروعمان حراست خواهیم کرد.»

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس