کد خبر 129195
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴

جواد هروی معتقد است، آموزش عالی کشور در شأن نظام نیست و باید با قانون‌گذاری، بازنگری محتوا، برنامه‌های آموزشی و گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی این نظام را متحول کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جواد هروی نایب‌رئیس کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره گفتگوی حکیمانه و خردمندانه در مجلس، گفت: به طور حتم یکی از کمیسیون‌هایی که می‌تواند در این مقوله مجلس را یاری کند، کمیسیون آموزش است.

وی با بیان اینکه در نخستین جلسه کمیسیون آموزش موضوع تحول در نظام آموزشی کشور مطرح شد، افزود: باید در نظام آموزشی در سطوح تحصیلات تکمیلی، آموزش، تحقیقات و فناوری حرکتی را منطبق با شرایط کشورمان انجام دهیم.

هروی معتقد است، در کمیسیون آموزش باید دغدغه‌های ملی را در بحث آموزش عالی خصوصا اکنون که با حرکت وارونه در جهت انتخاب یا ورود دانشجو به دانشگاه‌ها رو به رو هست، انجام داد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه ارائه راهکارهای جدی برای خروج آموزش عالی از بن‌بست مدنظر همه اعضا و هیئت رئیسه است، اظهار داشت: در سند چشم‌انداز 25ساله باید کشور را به عنوان قطب علمی در منطقه و حتی در سطح بین‌المللی در آوریم.

وی با تاکید بر این نکته که پیامبر ما با خواندن و با آموزش لب به وحی الهی شیرین کردند، گفت: باید جامعیت آموزش و تحقیق در کشور اسلامی حرف اول را بزند؛ جایگاه امروزه آموزش عالی کشور در شأن نظام ما نیست.

به گفته هروی، کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس به دنبال این است که سطح تولیدات علمی و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری در کشور افزایش یابد؛ زیرا اگر قرار است که در کشور تولید ملی را اضافه و از سرمایه‌های داخلی استفاده شود و اشتغال نیروها بالا برود، نیاز به دانش‌افزایی است.

نماینده مردم قائنات با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه اقتدار علمی منشأ اقتدار کشور است، تصریح کرد: کمیسیون باید دستیابی به جایگاه اول جهان اسلام و حتی در سطح بین‌المللی را فراهم سازد بنابراین تکیه بر نقشه‌های جامع علمی کشور یکی از مسائلی است که مورد پیگیری جدی این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش ادامه داد: ایجاد شرایط مناسب برای ارتباطات و دانش‌های جدید مثل نانوها نفت و گاز، پتروشیمی، محصولات بنیادی، بازیافت و تبدیل انرژی‌ها و علومی که ارتقاء سلامت را در جامعه فراهم کند و در کنار همه اینها بومی‌سازی علوم که در کنار آن بتوان نگرشی‌های معنوی بر حیطه‌ علمی و تحقیقاتی داشت، مدنظر کمیسیون آموزش مجلس است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون 2 وظیفه اصلی در قبال مراکز علمی و تحقیقاتی کشور تعریف شده است، گفت: یکی از این وظایف قانون‌گذاری و تصویب قوانینی است که بتواند روز‌آمد باشد؛ قوانینی که بتواند وضعیت ارتقای علمی کشور را به سطح جهانی نزدیک و از آن عبور کند.

هروی موضوع دیگر را بحث نظارتی که سعی خواهد شد از شکل عادی و معمولی خارج شود و به عنوان قلب تپنده کمیسیون‌های مجلس دربیاید دانست و افزود: آنچه که امروز هم مورد اشاره مقام معظم رهبری است تبدیل شعار به شعور در تولید علم و جنبش نرم افزاری است.

عضو کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه ارتقای بهره‌وری در آموزش ‌و ‌پژوهش باید به طور جدی دنبال شود، اظهار داشت: در نخستین جلسه‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات تقویت بنیه علمی کشور و راهکارهای اجتناب از موازنه‌کاری در عرصه آموزش و پژوهش که انرژی‌های کشور را زایل می‌کند، مدنظر همه اعضاء قرار گرفت.

به گفته وی، مهمترین مباحثی که در مجلس روی آن تکیه خواهد شد، تدوین، قانون‌گذاری، بازنگری محتوا، متون، برنامه‌های آموزشی و گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی با هدف ارتقای رتبه دانشگاه‌های کشور به رتبه‌های بین‌المللی است.

هروی تاکید کرد: اگر این مسائل مغفول مانده به دلایلی همچون توجه مجلس به مسائل اقتصادی است، اما امروز جامعه، آگاهان جامعه و کمیسیون آموزش به این نتیجه رسیده که باید راهکارهای مناسبی جهت ورود نخبگان به عرصه مدیریت کشور باز و فضا به آنها داده شود تا بتوان فرصت‌های شغلی نخبگان را پدید آورد.

نماینده مردم قائنات با اشاره به اینکه اگر بتوان با یک حرکت اساسی خودباوری را در میان نخبگان افزایش داد، حرکت بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: در کنار این موضوع می‌توان از حمایت‌های مالی و بورس تحصیلی با هدایت رشته‌های اولویت‌دار استفاده و اهداف کلان علم و فناوری کشور را به شکل جدید بررسی و ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس