سایه پیک ششم را جدی بگیریم +نقشه

نگاهی به تازه‌ترین وضعیت استان‌ها نشان می‌دهد باید برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین عادی‌انگاران قوانین سختگیرانه‌تری اعمال شود تا کشور به سمت پیک بعدی حرکت نکند.

به گزارش مشرق، ویروس کرونا حدود دوسالی است که در کشور جولان می‌دهد و بسیاری از هموطنان، جان خود را از دست داده‌اند، اما اینک به‌دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نرسیدن واکسیناسیون به سطح ایمنی، پیک ششم می‌تواند هر لحظه در کشور آغاز شود چرا که خیزش موج‌های متعدد کرونا در کشور نتیجه عادی‌انگاری بود؛ خطری که‌ با وجود نگرانی‌های نظام سلامت باز هم کشور بعد از یک پیک سنگین کرونا در موج پنجم ایران را تهدید می‌کند و با وجود کاهش تعداد فوتی های کرونایی اما طبق اعلام وزارت بهداشت شاهد افزایش شهرهای قرمز کرونایی هستیم که به اذعان مقامات بهداشتی‌، روند عادی‌انگاری‌ها کشور را به سمت موج ششم پیش می‌برد چرا که در برخی استان‌ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آمار مبتلایان و بستری شدگان ویروس کرونا افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

موج پنجم کرونا که از تیر ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در شهریور ماه به قله رسید، اما این روزها نوسان دارد و در برخی روزها شاخه نزولی خود را طی می‌کند، اما در برخی روزها دوباره صعودی می‌شود و این در شرایطی است که نشانه‌های رسیدن موج ششم از دور پیداست. وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و عدم رعایت مناسب از طرف جامعه، محتمل است. ‌

بیشتر بخوانید

افزایش بیماران بدحال کرونایی در مراکز درمانی

این روزها باز هم بیماری کرونا بر کل نقشه کشور سایه انداخته و شهرهای یکی پس از دیگری به رنگ نارنجی و قرمز کرونایی درمی‌آیند، اما با این حال هنوز برخی مرگ را برای همسایه می‌دانند و با عادی‌انگاری جان خود و دیگران را با رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خطر می‌اندازند. اگر چه این روزها کرونا کمی بی‌حال شده و از تب و تاب افتاده است، اما بر اساس تجارب پیک‌های قبلی در کشور، باید مراقب شیر خفته کرونا باشیم و سایه پیک ششم را جدی بگیریم تا در امواج سهمگین آن گرفتار نشویم. تجربه پیک‌های قبلی ‌می‌دهد نباید گول این آرامش را خورد و با عادی‌انگاری به استقبال پیک ششم رفت.

از دیگر سو با وجود اخطارها و هشدارهای جدی متخصصان حوزه بهداشت، برخی از افراد جامعه قانون‌گریزی می‌کنند و پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند، این مسئله هم از سوی مردم و هم از طرف مسئولان دائماً مورد انتقاد است و معتقدند که برای عبور از بحران ملی کرونا نیاز به مشارکت همگانی است اما قدم خاصی در این زمینه برداشته نمی‌شود.

افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در چند روز اخیر نشان می‌دهد، عده‌ای بی‌خیال خطر مرگبار کرونا شده‌اند و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، عده‌ای هم فکر می کنند بعد از واکسیناسیون ایمنی یافته‌اند و رعایت دستورالعل های بهداشتی را ضروری نمی‌دانند و این در حالی است که تنها راه مهار کامل این ویروس کشنده رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی قبل و بعد از تزریق واکسن کروناست.

اما با وجود استقبال زیاد از واکسیناسیون، در این شرایط علاوه بر رعایت هرچه بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی راهی نداریم جز ایجاد محدودیت برای ۲۰ میلیون نفری که قصد زدن واکسن را ندارند چرا که روند ابتلا به کرونا وارد شیب افزایشی شده و براساس  تجارب قبلی به دلیل تغییر وضعیت و رنگ‌بندی، شاهد عادی‌انگاری در جامعه هستیم که همین امر افزایش آمارها را به دنبال خواهد داشت.

متولیان سلامت اذعان دارند برخی بازگشایی‌ها ‌بسیار نگران‌کننده‌ و عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت، ‌ چرا که کادر درمان‌ به شدت خسته فرسوده شده و مطمئناً آغاز پیک دیگر ‌عواقب خوبی را نخواهد داشت و نباید برخی تصمیمات منجر به ایجاد پیک‌های دیگر و خستگی مضاعف کادر بهداشت و درمان شود.

نکته قابل تأمل اینکه براساس جدیدترین رنگ‌بندی‌های کرونایی ، حکایت از وضعیت ناپایدار و افزایش شهرهای قرمز در دوره همه‌گیری دارد و بر اساس آخرین آمارها هم‌اکنون در سراسر ایران  ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به این ترتیب شهرستان‌های جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، بوکان، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، استهبان (فارس)، بانه، سقز (کردستان)، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل‌ذهاب (کرمانشاه)، چرام، کهگیلویه (کهگیلویه و بویراحمد)، زرندیه (مرکزی) و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

هرچند رنگ‌بندی‌های کرونایی بر اساس شاخص‌های بستری سنجیده می‌شود و اتفاقاً همین نکته موجب تأخیر در اعلام نارنجی یا قرمز شدن وضعیت شهرهاست، اما وقتی نشانه‌های موج جدید در افزایش موارد ابتلای سرپایی مشاهده می‌شود، باید فکری به حال اعمال محدودیت‌ها کرد تا وضعیت به قرمزتر شدن نرسد.

اما در عین حال وزیر بهداشت از آماده‌باش بیمارستان‌ها برای ورود به موج ششم کرونا خبر داده و گفته است به‌ دلیل پوشش بالای واکسیناسیون به نظر می‌رسد موج بعدی نسبت به موج قبل سبک‌تر باشد. طبق دستور وزیر بهداشت همه پرسنل، پزشکان و پرستاران و کمیته‌های علمی در حال آمادگی برای مواجهه با موج ششم هستند و با تجربیات گذشته نگرانی از درمان بیماران وجود ندارد.

نگاهی به تازه‌ترین وضعیت استان‌ها نشان می‌دهد باید برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین عادی‌انگاران قوانین سختگیرانه‌تری اعمال شود تا کشور به سمت پیک بعدی حرکت نکند.

استان آذربایجان غربی/آمار فوتی‌ها همچنان دو رقمی است

جواد آقازاده با اشاره به فوت ۱۳ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بر اثر کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون در مجموع ۶ هزار و ۸۲۱ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

وی از ابتلای ۸۳۰ نفر دیگر به کرونا خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰۲ هزار و ۵۱۲ نفر به کروناویروس آلوده شده‌اند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به بستری یک هزار و ۱۳۵ نفر به علت سندروم حاد تنفسی در استان افزود: همچنین ۴۸ نفر نیز به خاطر مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۲۵۷ نفر بستری آی سی یو و ۵۹۷ نفر بستری مشکوک در آذربایجان‌غربی به ثبت رسید.آقازاده با اشاره به واکسیناسیون ۴۴ هزار و ۷۶۹ نفر در شبانه روز گذشته افزود: تاکنون در مجموع سه میلیون و ۲۹۳ هزار و ۷۴۰ نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

استان اصفهان/۲۳۱ بیمار جدید شناسایی شد

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان۶۷۸۴ نفر بودند که از این تعداد۱۲۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۴۳ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۲۷۸ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد۲۳۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

عقدک تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی  ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان  را ۲۰ نفر بود و از این تعداد ۱۳ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان بوشهر/فوتی‌های کووید افزایش یافت

سعید کشمیری با بیان اینکه بیماران ابتلا به کرونا در استان روند نزولی دارد اظهار داشت: روز گذشته ۳۵ بیمار مشکوک به کرونا شناسایی شد که ۲۰ نفر بستری شدند و از این تعداد ۴ مورد کرونا مثبت بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به اینکه اکنون ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه کرونایی، ۵ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به وضعیت فوتی‌ها خاطر نشان کرد: روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر به ثبت نرسید و در مجموع تاکنون یک‌هزار و ۹۹۷ نفر در استان بوشهر به سبب ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند بهبودیافتگان را مورد اشاره قرار داد و افزود: خوشبختانه روز گذشته ۳۳ بیمار در بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۸ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

وی به روند ابتلا به کرونا در استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: با گذر از پیک پنجم و مهار بیمار کرونا شاهد کاهش مبتلایان و بستری‌های بخش کرونایی هستیم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از شهرستان‌های استان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد افزود: از ۱۰ شهرستان این استان ۵ شهرستان آبی و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به دریافت واکسن کرونا بیش از ۸۴ درصد گروه سنتی بالای ۱۲ سال استان بوشهر افزود: با این روند پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان‌ماه بیش از ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال علیه بیماری کرونا واکسینه شوند.

استان کرمان/بستری ۵۴ بیمار جدید قطعی در بیمارستان‌ها

بیش از ۲۰ ماه از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد و در این مدت ۴۱ هزار و ۴۴۴ بیمار قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان بستری شدند و این ویروس منحوس ۴ هزار و ۸۸۷ کرمانی را به کام کشاند و با این وجود مسئولان از عادی انگاری‌ها، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش سرعت واکسیناسیون گلایه دارند و خطر شیوع موج ششم کرونا را در بزرگ‌ترین استان کشور هشدار می‌دهند.

 خطر شیوع موج ششم تا اندازه‌ای قریب الوقوع است که محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با ابراز تاسف از اینکه مردم و مسئولان به نوعی از عادی انگاری رسیده‌اند اظهار داشت: این مسئله باعث می‌شود گاهی جدیت مقابله با کرونا را فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه دو شهرستان مهریز و اردکان در استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و ارتباطی مردم استان یزد با شهربابک باعث تغییر وضعیت شهربابک به رنگ قرمز شده است گفت: مراودات اجتماعی و موقعیت جغرافیایی شهرستان‌های انار، شهربابک و سیرجان با استان‌های دیگر که در وضعیت قرمز قرار دارند باعث تغییر رنگ این شهرستان‌ها شده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۷۴ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۱۵۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۵۷ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۵۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۱ هزار و ۴۴۴ مورد رسیده است.

وی به فوت ۵ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۸۸۷ مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۸۹۲ هزار و ۸۱۷ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۴۷۲ مورد است.

استان ایلام/۱ فوتی و ۱۳۹ ابتلای جدید

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۳ هزار و ۵۲۱ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۰۷ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۵ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۱ هزار و ۷۵۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۲۵ نفر بوده است.

استان قزوین/آمار بیماران بدحال افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهش ۱۰ درصدی نرخ ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۰۹ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۲۴ نفر کاهش پیدا کرده است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش ۱۹.۴ درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۵۴ بیمار کرونایی جدید با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۱۳ نفر کمتر شده است.

وی ادامه داد: با این حال آمار بیماران بدحال کرونایی در استان قزوین ۲۱ درصد افزایش یافته و در حال حاضر ۲۳ بیمار کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری هستند که این آمار از روز گذشته ۴ نفر بیشتر شده است.

دبیر ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین در ادامه از ثبات و به حداقل رسیدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی در استان خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته فقط یک بیمار بدحال به خاطر شدت علایم تنفسی و ضعف جسمانی جان خود را از دست داد که این آمار نسبت به روز قبل بدون تغییر مانده است.

نامدار همچنین به افزایش ۱۰ درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه هم اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۵۶ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار از روز گذشته ۵ نفر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۲ درصد کاهش به ۳۱۲ نفر بستری رسید که این آمار هم در قیاس با روز قبل ۶ نفر کاهش پیدا کرده است.

استان خراسان جنوبی/بستری روزانه ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا

محمد پهلوان دبیر کارگروه اطلاع رسانی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت: در حال حاضر روزانه ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند افزود: از ۲۵ مهرماه تاکنون تعداد بستری‌شدگان روزانه در بیمارستان‌های استان بین ۱۳۱ تا ۲۲۹ نفر در نوسان بوده است.

وی افزود: ۱۷۸ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی مراحل درمانی را می‌گذرانند.سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تعداد بیماران سرپایی و همچنین افزایش بستری‌شدگان کرونایی در مشهد و خراسان رضوی روند افزایشی دارد و اگر با همین منوال ادامه پیدا کند احتمالا رنگ بندی کرونایی مشهد تا ده روز آینده تغییر خواهد کرد.

پهلوان از همه شهروندانی که تا کنون دوز اول واکسن را دریافت نکرده اند خواست هر چه سریعتر از این فرصت استفاده کرده و پیش از شروع پیک با انجام واکسیناسیون ایمنی شان در برابر ویروس کرونا را افزایش دهند. همچنین افرادی که نوبت دوز دوم شان رسیده است بدون فوت وقت به این کار مهم اهتمام بورزند.

استان گیلان/آمار بیماران سرپایی رو به افزایش است

نوسان افزایشی و کاهشی آمار بستری‌شدگان کرونایی در استان گیلان که از دو هفته گذشته آغاز شده است همچنان ادامه دارد اما شمار بیماران سرپایی رو به افزایش است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۳۱۱ بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۵۶ نفر از این بیماران در ۲۴ ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند.

همچنین ۶۲ بیمار کرونایی نیز به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۵ نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شدند و ۷۱ بیمار شرایط مساعدی ندارند.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت هم‌اکنون ۲ شهرستان رودبار و رودسر که هر ۲ مبادی ورودی استان گیلان هستند در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرستان‌های استان زرد است.

شهرستان رودبار و رودسر نیز تا چند روز اخیر رنگ‌بندی زرد داشتند که به دنبال هجوم مسافران به استان گیلان این دو شهرستان به دلیل بالا رفتن شمار بستری‌شدگان کرونایی به نارنجی تغییر وضعیت دادند.

استان یزد/شناسایی ۳۰۰ بیمار جدید

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان یزد اظهار داشت: از هزار و ۳۷ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۴۳ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: از این تعداد، ۴۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۲۹۹ نفر در منزل دوران نقاهت را دنبال می‌کنند.

سلمانی با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان افزود:  ۲ بیمار در ابرکوه، ۶ بیمار در اردکان، ۱ بیمار در بافق،  ۳ بیمار در خاتم، ۱ بیمار در مهریز،  ۳  بیمار در میبد،  ۲۷ بیمار در شهر یزد شناسایی شده‌اند.

وی  با بیان اینکه کوچکترین سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند منجر به تشدید وضعیت شود گفت: متاسفانه ۳ بیمار که اهل شهرستان یزد بودند، قربانی کووید-۱۹ شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در حال حاضر  ۳۹۲  بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد،  ۹۰  نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

استان اردبیل/تعداد بیماران بدحال در آی.سی.یو افزایش یافت

شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت پاندمی کرونا در استان اردبیل در وضعیت نرمال و تحت کنترل قرار دارد.

وی افزود: شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، نیر، سرعین، خلخال و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی نیز در وضعیت آبی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: طبق آمار رسمی تا شب گذشته، ۸۳۲ هزار و ۲۶۰ دُز اول و ۵۱۲ هزار و ۶۸۴ دُز دوم و در مجموع یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۹۴۴ دُز واکسن تزریق شده است.

حبیب‌زاده گفت: استان اردبیل با تزریق  ۸۳ درصد دُز اول و ۵۳ درصد دُز دوم از جامعه هدف در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

وی تصریح کرد:در استان اردبیل بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان دُز اول واکسن و بیش از ۱۷ درصد دُز دوم را تزریق کرده‌اند. برای کودکان و نوجوانان ۱۲ الی ۱۸ سال سن بهترین واکسن پاستوکووک است.

حبیب‌زاده بیان کرد:در حال حاضر بیش از ۴۸۰ هزار دز واکسن دپو در سطح استان اردبیل در مراکز تزریق واکسیناسیون و خانه‌های بهداشت موجود است و از بابت کمبود واکسن هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

کاشان/ شناسایی ۱۰۰ بیمار جدید

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و آنچه که امروز به عنوان یک دغدغه شناخته می‌شود عادی انگاری و آغاز پیک ششم کرونا است.

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۲ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و چهار بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و هفت بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۰ و حداکثر ۹۱ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۲۱ و حداکثر ۸۵ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۲۹۳ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۲۹ بیمار در شهرستان کاشان و ۶۴ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۷۶ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۲۹ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت خوشبختانه هیچ بیماری بر اثر کرونا در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۱۰۰ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۱ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار و ۳⁵۰ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان سمنان/ ۴۶ بیمار جدید بستری شدند

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، در روز گذشته ۲۵۱ بیمار جدید و قطعی مبتلا به کرونا در این استان بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی و تست پی.سی.آر. شناسایی شدند.این در حالی است که روز پیش از آن تعداد ۱۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان سمنان شناسایی شده بود.

بنا بر این گزارش، از این تعداد بیمار شناسایی شده مبتلای قطعی به کرونا، ۲۰۵ نفر را بیماران سرپایی مبتلا به کرونا تشکیل دادند که با دریافت داروهای موردنیاز خود به قرنطینه خانگی رفتند که نشان دهنده افزایش ۷۰ نفری نسبت به روز پیش از آن است.

همچنین ۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان ظرف روز گذشته بستری شده‌اند که ۲۹ بیمار مربوط به دو شهرستان شرقی استان سمنان و در جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بوده و ۱۷ بیمار نیز مربوط به ۶ شهرستان مرکزی و غربی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بوده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان با اشاره به ترخیص ۳۸ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های این استان با حال عمومی مساعد و پس از بهبودی کامل اضافه کرد: همچنان ۲۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند.

حبیب‌الله خجسته پور با اشاره به تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در استان سمنان ظرف روز گذشته گفت: متأسفانه روز گذشته ۲ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان سمنان فوت شد.

بر اساس ستاد ملی مقابله با کرونا، با بازگشت شهرستان آرادان از وضعیت آبی کرونایی به وضعیت زرد از ابتدای هفته جاری، چهار شهرستان گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود در وضعیت نارنجی قرار داشته و سه شهرستان آرادان، سرخه و مهدی‌شهر نیز وضعیت زرد کرونایی دارند. وضعیت شهرستان میامی در شرقی‌ترین نقطه استان سمنان نیز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا آبی اعلام شده است.

شیر خفته کرونا در کمین است/ سایه پیک ششم را جدی بگیریم/ گول این آرامش را ‌با عادی‌انگاری ‌نخوریم + نقشه

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    چون ساخته بهشون و با برکت بوده براشون بهش می گن شیر
  • رزگاه IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    الحمداله که مدارس را باز کردند مبشه یه خورده توضیح بدید بچه های دبستانی را چکار کنیم؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس