کد خبر 1291292
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
باورهای غلط در مورد دیابت که نمی‌دانید

هنوز دلیل قطعی بروز دیابت برای دانشمندان مشخص نیست و عواملی همچون زمینه ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب و عدم داشتن تحرک در بروز دیابت موثر هستند.

به گزارش مشرق، به صورت طبیعی وظیفه پانکراس یا لوزالمعده، کنترل و پایش میزان قند موجود در خون انسان است. لوزالمعده قند خون را از طریق ترشح ماده‌ای با نام انسولین کنترل می‌کند و انسولین خود ماده‌ای ترشح ‌شده از سلول‌ های موسوم به سلول ‌های بتا است. در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک این سلول‌ ها توسط سیستم ایمنی بدن مورد تهاجم قرارگرفته و نابود می شوند.

بیشتر بخوانید

نشانه‌های هشدار دیابت بی‌مزه

بنابراین بدن این افراد قادر به تولید میزان مورد نیاز انسولین برای کنترل قند خون نبوده و در نتیجه علائم بیماری دیابت ظاهر می ‌شود. فرد بیمار پس از این رویداد، فاقد سلول‌ های بتا است و بدن وی قادر به تولید انسولین نیست اما در دیابت نوع ۲، بدن انسولین تولیدمی ‌کند اما میزان تولید انسولین در بدن این بیماران کاهش ‌یافته و جوابگوی نیاز بدن آن‌ ها نیست.

بیشتر بیماران دارای دیابت حال حاضر در سراسر دنیا، جز گروه دیابت نوع دو هستند که بیماری آن ها به چاقی و اضافه‌ وزن ارتباط مستقیم دارد. این بیماری در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت شایع و اپیدمی در آمده و مهم ‌ترین بیماری مردم این کشورها محسوب می‌ شود.به گزارش سیناپرس، در این میان برخی باورهای غلط و خرافی در مورد بیماری فوق وجود دارد که می تواند شرایط بیماری را وخیم کرده و حتی خطر مرگ را در پی داشته باشد.

باورهای غلط و خرافی در مورد دیابت

دیابتی ‌ها چاق هستند

داشتن دیابت لزوماً به معنی چاقی نیست و بسیاری از افراد دیابتی در گروه افراد لاغر دسته بندی می شوند. اگرچه چاقی و رژیم غذایی ناسالم، زمینه ساز ابتلا به دیابت است اما لزوماً دیابتی بودن به معنی چاق بودن نیست.

مواد غذایی غیر شیرین برای دیابتی‌ها خطری ندارد

این باور نیز بسیار غلط بوده و باید توجه داشت که بسیاری از میوه‌ ها و مواد غذایی حاوی قند هستند. از سوی دیگر کربوهیدرات نیز در بدن به قند تبدیل‌ شده و مصرف آن برای دیابتی‌ ها خطرناک است.

در صورت تزریق انسولین منعی برای خوردن مواد غذایی وجود ندارد

این باور که در بین بیماران دیابتی رواج دارد، کاملاً غلط بوده و تزریق انسولین به منزله عدم رعایت رژیم غذایی نبوده و بهتر است حتماً بر اساس برنامه تغذیه ‌ای که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده، غذا بخورید و از هر نوع پرخوری جدا بپرهیزید.

منبع: سیناپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صبا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام برای علاج امراض قندی، در طب اسلامی روایات و تجویزات فراوانی وجود دارد که استعمال آنها پیشنهاد می گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس