کد خبر 1291056
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
حمله بنگلادش به بازار پوشاک ایران

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه در پی کوچک شدن بازار پوشاک اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کشور بنگلادش در حال حمله به صنعت پوشاک ایران است.

به گزارش مشرق، مجید افتخاری اظهار کرد: سونامی کالاهای بنگلادشی به طرز عجیب و غریبی در حال ورود به کشور است و هیچ تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند. چرا که کالاهای استوکی که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آنها را کنسل کرده، به صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت در کالاهای زمستانی بیشتر دیده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر پوشاک قاچاق در سطح انبوه به کشور وارد می‌شود، به طوری که ارزش ریالی و حجمی آن ارتباط مستقیم ندارد. حتی ممکن است کالای برند برای وارد کننده ۲۰ هزار تومان تمام شود، چراکه به صورت توناژی فروخته می‌شود و بنگلادش فقط می‌خواهد انبارهای خود را خالی کند.

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بنگلادش حدود ۲۰ میلیون نفر شاغل در حوزه پوشاک دارد. این کشور بستری آماده کرد که تمام کشورهای اروپایی در آن سرمایه گذاری کردند. این ۲۰ میلیون اشتغال برای بنگلادش مهم است. اما با توجه به لاک داون در اروپا خیلی از برندها کوچک شدند یا بازار خود را از دست دادند و سفارش‌های خود را در مبدا کنسل کردند. مجموعه‌های تولیدی در بنگلادش هم با حجم انبوهی از کالاها که خارج از فصل شده، یعنی استوک مواجه هستند که مجبورند آنها را به صورت تناژی بفروشند و بهترین بازاری که هیچ نظارتی بر آن نیست ایران است.

قیمت تمام شده تولید داخل ۵ برابر پوشاک بنگلادشی

وی با بیان اینکه هجمه فعلی از سوی بنگلادش به بازار پوشاک ایران بی سابقه است، اظهار کرد: بازار پوشاک ایران تاکنون تحت تاثیر چین، اروپا، امارات و ترکیه قرار گرفته، اما بنگلادش تاکنون وارد بازار ایران نشده بود. این در حالی است که اکنون بنگلادش به بازار ایران حمله کرده، به طوری که قیمت تمام شده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است. تا شرایط کرونا از بین نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ایران را له خواهد کرد.

افتخاری همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی ترکیه، گفت: در حال حاضر ترکیه هم نسبت به سال گذشته بستر مناسب تری برای واردات پوشاک است. بنابراین حالا قیمت پوشاک در ترکیه هم برای قاچاق توجیه پیدا می‌کند.

ریسک پایین قاچاق پوشاک

وی با بیان اینکه کالاهای بنگلادشی ابتدا به ابوظبی و بعد از راه آبی به کشور وارد می‌شود، گفت: مسیر قاچاق کالا مشخص است و حتی فروشندگان پوشاک در استان‌های دیگر به راحتی می‌توانند در مناطق آزاد به مقدار مورد نیاز کالای قاچاق بخرند. ریسک ۵۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق به اندازه ۵ میلیون تومان هم نیست.

بنابراین به گفته وی راه حل در حال حاضر نظارت از مبدا تا مقصد برای کنترل قاچاق است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه فعالان حوزه پوشاک معتقدند در حال حاضر رقم قاچاق پوشاک حداقل چهار برابر رقم اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، تصریح کرد: تکلیف ایران با حوزه پوشاک مشخص نیست که آیا به دنبال ایجاد اشتغال، تامین بازار داخل، صادرات یا غیره است؟

قاچاق به پارچه هم رسید

از طرف دیگر به گفته این مقام صنفی، در حالی که در گذشته پارچه اصلا قاچاق نمی‌شد، حالا به خاطر سوء مدیریت‌ها با این معضل هم مواجه هستیم. از جمله سوء مدیریت‌ها می‌توان به ممنوعیت واردات برخی کالاها و رسوب مواد اولیه در گمرکات اشاره کرد. همچنین در موارد زیادی رویکرد نهادهای حاکمیتی به این صنعت در مقابل یکدیگر است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حمید IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    مردم دیگه قدرت خرید ندارند؛ جنس داخلی رو ارزون بدید تا بخرند!
    • US ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      تحت هیچ شرایطی بتجل های داخلی رو نخرید.تولید داخل نهایتش یعنی ایرانخودرو و سایپا کهخون ملتو تو شیشه کردن لوازم خانگی هم بهشون اضافه شده ظاهرا از مقاله مشخصه قراره پوشاک هم بهشون اضافه شه
    • ببر بنگال IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      من فکر کردم فقط محمدان بنگلادش هست که به تیم لنگ حمله کرده نگو به بازار لباس هم حمله کرده و احتمالا لنگ های زیادی وارد ایران کرده
  • US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 0
    این پوشاک ارزون پاتک کننده بنگلادشی کجاس بریم بخریم ما که ندیدیم!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 0
    راه حل ساده هست مثل لوازم خانگی کره ای! اینم از بدبختی ما ایرانی ها هست که توان رقابت با پوشاک بنگلادشی هم نداریم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    6 0
    خاک بر سرتون که همه بهتون حمله می کنن.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    لباس 20 هزار تومانی را باید بخری 500 هزار تومان
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    پس دستگاههاي ناظر و دولت و حكومت چه كاره اند؟ كشوري ضعيف تر و بي پشتوانه تر از بنگلادش سراغ داريد كه آن هم منافع ايران را به خطر انداخته است.پس اين همه بوق و كرنا و هل من مبارز طلبيدنتان چيست؟!!!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 0
    ایران عاجز با هر رقیبی تو دهنی می خورد
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    لباس خیلی گرون شده .دیشب یک پیراهن وشلوار گرم خونگی برای زمستون برای خودم خواستم بخرم دستفروش تازه می گفت 310تومن.بی خیال خرید شدم .حالا اگر همین لباس بنگلادشیش تو بازار نصف قیمت باشه من مصرف کننده میرم اونو میخرم چون جیب خالی ووضع بد اقتصادی این حرفها سرش نمیشه.
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    آی داد هوار یکی پیدا شده داره جنس ارزون میده دست مردم بی پول . بیاین به داد برسین . قیمت اینا 5 برابر اونا است . یک نامه دیگه بنویسید جلوی واردات از بنگلادش را هم بگیرید یکوقت آقایان ضرر نکنند . مرگ بر بنگلادش !!!
  • US ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    دقیقا از چی تولید کننده حمایت کنیم وقتی خط تولید بنگلادشی نداره طرف با ربات تولید میکنه با سرعت زیاد ارزون تموم میشه اینجا هر چی در میاره خرج پاساژ جدید میکنه بایدم برشکسته شه وقتی به به قشر مهندس نگاه نمیکنن اونم مملکتی که ارزون ترین مهندس های جهان داره
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 2
    قسمت ثبت نظرات گویا تحت حمله سایبری قرار گرفته:)
  • یک مصرف کننده IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    من کاملا با این قاچاق موافق هستم . به صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشور وارد می‌شود. قابل توجه تولید کننده ایرانی: با قیمت بسیار نازل
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    بزار بیاد بپوشیم.مردم بدبخت توان خرید ندارن.تولید داخل هم انقدر زیاد و قدرتمند نیس که قیمت هاش رو پایین بیاره درنتیجه پوشاک گرونه.بزار بیاد مردم بخرن بپوشن.
    • US ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      واقعا فکر میکنی حضرات غیر از جیب خودشون به چیز دیگه ای هم فکر میکنن؟ تنها چیزی که اینا براشون مهم نیست مردم ایرانن
  • مهمان IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    چی میشه مگه. برای چی ما همه چیز گرون بخریم.بزارید حداقل مردم بتونن لباس نو وخوب برای خودشون وبچه هاشون بخرن.چقدر مردم تاوان بدن
  • GB ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    سالهاست که بنگلادش مرکز لباس دنیا و به خصوص اروپا شده به خاطر دستمزد کم کارگرانش. یکی‌ از بستگانم سالهاست که با هواپیما باربری از اونجا لباس به تمام دنیا میبره.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    بازار بی رقیب یعنی له شدن مصرف کننده زیر یکه تازی تولید کنندگان فرصت طلب داخلی
  • میثم IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 1
    باید تمام اجناس مورد تایید دولت برچسب شناسایی بخوره و داخل سیستم ثبت بشن و هر خریدی داخل کامپیوتر با اسکن برچسب، اصالت کالا مشخص شود و جلوی فروشندگان غیرقانونی در بازار گرفته شود.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    چرا نباید ارزون بخریم؟حتما می‌خوان پوشاکم مثل خودرو و لوازم خانگی انحصاریش کنن و به قیمت خون پدرشون بفروشم.
  • رضا IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    وقت کردین لید خبر رو چک بفرمایین معلومه حتی نگاه هم نکردین کپی پیست
  • GB ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    خیلی عذر میخوام از اینکه ازتون انتقاد نیکنم. اما چرا همچین تیتری میزنین. کسور فقیر، مظلوم و مسلمان بنگلادش چطوری میتونه به ایران یا ترکیه حمله بکنه؟ یه عده سودجو رفتن کالاهایی که رو دسته اونا باد کرده رو برداشتن آوردن که سود دلالی بکنن. اولا که کارگرهای اونجا هم مسلمون هستن و به خاطر کرونا از گشنگی دارن وا میرن. دوماً تقصیر او کارگرها و این دلال های بیچاره رو بخاطر عجز و توان در کنترل بازار به گردن فقرشون انداختید. آخه این انصافه. تو خود ایران برعکس ترکیه اکثر تولیدی ها کپی کار و غیر قانونی هستن و هیچ حمایتی از جان و مالشون نمیشه. یعنی تو روز خوبش بدون جنس بنگلادشی تولیدی لباس تو ایران مشکل داره. حال که کرونا اومده همه تقصیر ها افتاده گردن چندتا فقیر. آخه انصاف هم خوب چیزی هست.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    لباس استوک یعنی چی؟
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    خوب صنعت پوشاک برای کشورهای ثروتمند سنعتی مثل اروپا یا نیمه صنعتی مثل ایران اصلا صرفه اقتصادی ندارد علت آن هم درامد نفتی ایران و تنبل بودن مردم ایران و کشورهای عربی است
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    خوب پوشال ارزان به دست مردم بدبخت برسه شما ناراحت میشین واینکه کارخانه درایران میخواد ۵برابر سود کنه لعنت خدا بر شما
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    جهانی شدن یعنی همین...نمیشه با یک بخش که به نفع ماست موافق بود و با بخش دیگه اش مخالفت کرد... اگر قرار به اعمال محدودیت با قوانین هست این محدودیت باید شامل همه نوع کالا و خدمات بشه نه اون بخشی که "ما" در اون نفعی داریم
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    چرا ما باید جور تولید کننده نخ و پارچه و وزنده رو بکشیم که چی حمایت دلخواه بشکل سنتی وبی کیفیت خوب عقب چیز شیرین اولاً اینهمه مهندس خلاق فقط ماشین سلاح سازی نبوقشان اکتشاف می‌کنه خوب دستگاه سی آن سی نخ و پارچه و لباس بسازن وتولید ارزونتر کنند بزن لباس برا پاکستان و افغانستان که گل گلی هست وطرح قدیمه بدون بفروشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس