داعش می‌تواند به منافع آمریکا در افغانستان حمله کند

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی کرده که داعش در افغانستان می‌تواند تا شش ماه دیگر به منافع ایالات متحده حمله کند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز سه‌شنبه به کنگره این کشور گفت که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی کرده  که داعش در افغانستان می‌تواند تا شش ماه دیگر به ایالات متحده حمله کند و قصد دارد این کار را دارد.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» «کالین کال» معاون سیاسی وزارت دفاع  آمریکا گفت که هنوز باید معین شود است که آیا طالبان، که دشمن داعش است، توانایی مبارزه با داعش را پس از خروج ایالات متحده در ماه اوت  از افغانستان  را دارد یا خیر.

به گفته این مقام ارشد پنتاگون، جامعه اطلاعاتی اینک ارزیابی کرده است که هم داعش خراسان و هم القاعده قصد انجام عملیات علیه ایالات متحده را دارند، اما هیچ یک در حال حاضر توانایی انجام این کار را ندارند.

وی افزود که حمله محتمل داعش خراسان به منافع آمریکا ۶ یا ۱۲ ماه، و القاعده یک حتی دو سال طول بکشد.

سخنگوی طالبان  جمعه گذشته نیز گفت، آمریکا باید بابت جنایات خود در افغانستان به مردم این کشور غرامت پرداخت کند. مجاهد در مصاحبه با «سی‌جی‌تی‌اِن» در پاسخ به سئوالی درباره مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: «فراهم کردن امنیت مردم وظیفه ما است. ان شاء الله  امنیت را بیش از پیش فراهم می‌کنیم».

او در ادامه گفت: «مدارس در حال بازگشایی هستند و در برخی مناطق از جمله مزار شریف، بلخ و قندهار مدارس باز شده‌اند. در حال در نظر گرفتن مکانیسم‌هایی برای آموزش بانوان هستیم.»

سخنگوی طالبان درباره حمله پهپادی آمریکا در کابل که به جان باختن شماری از شهروندان منجر شد گفت: «این اولین جنایتی نیست که آمریکایی‌ها با بی‌رحمی در افغانستان مرتکب شده‌اند. آمریکا تمام بیست سال گذشته چنین اقداماتی انجام داده است.»

مجاهد افزود: «چهره واقعی آمریکا برای مردم کشور ما و جهان به نمایش درآمده است و آمریکا در هرکجا که این جنایات را انجام دهد محکوم است و باید به مردم افغانستان غرامت پرداخت کند.»

سخنگوی طالبان  پیشتر نیز اظهارات نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان درباره حضور القاعده در این کشور را رد کرده بود.

«زلمی خلیلزاد» در گفت‌وگویی با «سی‌بی‌اس نیوز» درباره حضور رهبر القاعده در افغانستان و یا در همسایگی این کشور گفته بود، شاید «ایمن‌ الظواهری»، سرکرده  القاعده، در افغانستان و یا همسایگی افغانستان حضور داشته باشد و طالبان در این باره اطلاعی ندارند.

وی افزود : «گزارشی که من دیده‌ام نشان می‌دهد که ممکن است ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان یا قلمروهای مجاور باشد. نمی‌دانم آیا طالبان در این باره آگاهی دارند یا خیر؟ با طالبانی که من با آنان به توافق رسیدم به من گفتند که نمی‌دانند رهبر القاعده کجاست.»

خلیلزاد از به میان آمدن فضای بی‌اعتمادی میان افغانستان و آمریکا خبر داد و گفت که واشنگتن عملکرد طالبان را به‌منظور مقابله با تروریست‌ها از خارج مرزها بررسی می‌کند.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان گفته‌ها درباره حضور اعضای شبکه القاعده در افغانستان را بی‌اساس خواند.

مجاهد افزود: «من نه چنین خطری را می‌بینم و نه کسی اینجا وجود دارد و نه اطلاعاتی به ما رسیده که در این سطح باشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    چاقو دستهٔ خودشو نمی‌بره عزیزم!!!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    داعش میتواند خودش جزو منابع خالص امریکایی باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس