سودان

بی ثباتی و ناآرامی در سودان در حالی ادامه دارد که مقامات هواپیمایی این کشور از تعلیق پروازهای فرودگاه خارطوم تا پایان ماه جاری میلادی خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، مقامات هواپیمایی سودان از تعلیق همه پروازهای فرودگاه خارطوم تا پایان ماه جاری میلادی خبر دادند.

بر اساس این گزارش؛ مقامات هواپیمایی سودان عصر امروز اعلام کردند که همه پروازهای فرودگاه بین المللی خارطوم از امروز سه شنبه تا ۳۰ اکتبر جاری تعلیق شده است.

گفتنی است که سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت عمر البشیر وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است.

اکنون چند وقتی است که این کشمکش‌ها میان رهبران نظامیان و غیرنظامیان سودان بر سر تشکیل «دولت نظامی و یا غیرنظامی» به خصوص پس از ناآرامی های شرق سودان بالا گرفته است و هر یک دیگری را ناکارآمد قلمداد کرده و عامل بحران کنونی شرق این کشور می‌دانند.

ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان خواهان انحلال دولت انتقالی خارطوم به ریاست عبدالله حمدوک نخست‌وزیر غیرنظامی سودان و پارلمان انقلابی سودان هم که متشکل از نمایندگان و سیاستمداران غیرنظامی است، خواستار برکناری ژنرال البرهان از قدرت شده بود.

اما صبح روز دوشنبه هرج و مرج و ناآرامی در پایتخت سودان، پس از آنکه «افراد مسلح ناشناس» محل اقامت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی این کشور را محاصره کردند، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

افرادی با لباس نظامی راه‌های اصلی منتهی به پایتخت را قطع کردند و نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون سودان در أم درمان یورش بردند و تعدادی از کارکنان آن را بازداشت کردند. تلویزیون دولتی آهنگ‌های میهن‌پرستانه پخش می‌کند. فرودگاه خارطوم هم اکنون بسته می باشد و پروازهای بین‌المللی به حالت تعلیق درآمده است و اینترنت در سراسر سودان قطع یا مختل شده است.

خبر وقوع کودتای سودان تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که یک جناح سودانی که خواستار انتقال قدرت به حاکمیت غیرنظامی است، در جریان یک نشست خبری درباره یک «کودتای خزنده» هشدار داد.

شنبه گذشته، ائتلاف حامی نخست‌وزیر سودان موسوم به «اعلامیه آزادی و تغییر» که از نیروهای غیرنظامی تشکیل شده است، درباره وقوع کودتا از سوی نظامیان ارتش این کشور هشدار داد و اعلام کرد که بحران کنونی کشور به شکل «کودتای خزنده» است.

«یاسر عرمان» عضو شورای رهبری ائتلاف سودان «اعلامیه آزادی و تغییر» که تظاهرات علیه «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق این کشور را در سال ۲۰۱۹ به راه انداخت، روز شنبه در یک نشست خبری در مقر خبرگزاری دولتی سودان بر حمایت مجدد ائتلاف از «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و دولت متبوع او تأکید کرد.

این کودتا تنها دو روز پس از ملاقات جفری ویلتمن با مقام‌های نظامی و دولت مدنی سودان روی می‌دهد و همزمانی دیدار ویلتمن با این کودتا بسیاری از ناظران را بر آن داشته که خاستگاه کودتای سودان، واشنگتن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    چه تیتر نژادپرستانه و و دور از شعور و انسانیتی !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس