ناو

یک نشریه آمریکایی نوشت، خطر واقعی در تنگه هرمز تهدید اغلب نادیده گرفته شده مین‌های دریایی ایران است.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت، موثرترین و اثبات‌شده‌ترین سلاح ایران در تنگه هرمز مین‌های دریایی است.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» به تازگی در گزارشی با پرداختن به ادعالی اخیر آمریکا در زمینه آزمایش موشک از سوی ایران نزدیک یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس هنگام عبور از تنگه هرمز، به توانایی ایران  در غرق کردن کشتی‌های قدرتمند نیروی دریایی ایالات متحده پرداخت.

نشنال اینترست در این گزارش نوشت، تنگه هرمز یک گلوگاه طبیعی برای ورود به خلیج فارس است. عرض این آبراه در باریک‌ترین حالت فقط حدود بیست و یک مایل است در حالی که عرض خط کشتیرانی آن حدود دو مایل است. همچنین یک منطقه حائل ۲ مایلی در دو طرف مسیر دریایی وجود دارد. تنگه‌های باریک نقطه ایده‌آلی برای ایران است تا بتواند دسترسی به خلیج فارس را مسدود کند یا در کمین نیروهای دریایی دشمن باشد.

این نشریه به نقل از سنتکام، (مقر فرماندهی تروریست‌های آمریکا در خاورمیانه) نوشت که  شماری از شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  چندی قبل راکت‌های هدایت ‌نشده را شلیک کردند. هرچند که این راکت‌ها برای ناوهواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» تهدید نبودند، با این حال، یک شلیک می‌توانست به این کشتی بزرگ هواپیمای حمل شده در آن آسیب برساند.

به نوشته این نشریه، نیروهای ایرانی با انبوهی از هواپیماهای تهاجمی کوچک خود امکان آسیب رساندن واقعی به نیروی دریایی ایالات متحده را دارند. در واقع، سپاه پیش از این در رزمایشی به نام «پیامبر اعظم نهم»، چنین حمله‌ای را علیه ماکت ناو «یواس‌اس نیمیتس» در تنگه هرمز تمرین کرده بود. این رزمایش‌های ایرانی شامل انبوهی از قایق‌های تندرو مجهز به موشک‌های کروز و راکت، اژدرهای کالیبر متوسط ‌و بزرگ، مین‌های دریایی، مسلسل‌های سنگین و موشک‌های زمین به هوا بود.

نشنال اینترست سپس نوشت، موثرترین و اثبات ‌شده‌ترین سلاح ایران برای قطع  تردد دریایی در تنگه هرمز احتمالاً مین‌های دریایی است. مین‌های دریایی ۱۹ کشتی نیروی دریایی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم را غرق یا از کار انداخته‌اند. از این ۱۹ کشتی، ۱۵ کشتی قربانی مین‌های دریایی شدند. یک مین دریایی ایرانی طراحی شده برای جنگ جهانی اول در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ ناوچه «یواس‌اس ساموئل رابرتس» را غرق کرد.

در خلال جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، نیز مین‌های دریایی عراق یک مشکل آزاردهنده برای نیروی دریایی ایالات متحده بود.   مین‌های دریایی عراق با طراحی قدیمی، رزمناو چند میلیارد دلاری «یواس‌اس پرینستون» و کشتی تهاجمی دوزیست کلاس «ایوو جیما، یواس اس تریپولی» آسیب رساندند. این در حالی است که قیمت هر مین کمتر از ۲۵۰۰۰ دلار است.

این نشریه در خاتمه نوشت، خطر واقعی در تنگه هرمز تهدید اغلب نادیده گرفته شده مین‌های دریایی ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ایرانی GB ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    ارتش ایران دارای نزدیک به هفت هزار مین دریایی ( سومین قدرت مین گذاری در دریا در دنیا ) هست که بعضی از این مین ها از نوع مین های مهلک هوشمند ای ام ۵۲ بوده که قابلیت تشخیص دوست از دشمن رو دارند و حتی قابلیت تشخیص و فرار از دست کشتی های مین روب و بازگشت به محل اولیه بعد از عبور کشتی مین روب از محل نصب مین در کف دریا رو دارامند هستند که به نظر میرسه در وزارت دفاع این نوع مینهای هوشمند خزنده بومی سازی هم شده اند
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      ماشا الله به این اطلاعات
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    ساموئل بی رابرتز با مین برخورد کرد اما کامل غرق نشد. ۹۰ میلیون دلار ناقابل خرجش شد تا دوباره به خدمت برگرده. کاری که یک مین ۱۰۰۰ دلاری کرد
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    این داستان‌سرایی نشنال اینترنت را ساده نگیرید، بنظر بدنبال ترساندن کشتی های عبوری از تنگه ی هرمز است تا بتواند کشورهای عربی را تحریک و یا شیر آنها را بدوشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس