نشنال اینترست؛ قایق‌های موشک انداز پرنده ایران، محافظان تنگه هرمز

یک نشریه آمریکایی نوشت، قایق‌های پرنده «باور-۲» در کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور قادر به دفاع از حریم دریایی ایران در تنگه هرمز هستند.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به قایق‌های پرنده «باور-۲» ایران اشاره کرد و نوشت، این قایق‌ها به عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در رویکرد نبرد نامتقارن ایران حضور دارند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در ابتدا نوشت،   ایران در این سالها انواع سلاح‌های را عرضه کرده است از جمله جنگنده‌های «اف-۱۴ تامکت»   که به موشک‌های روسی مجهز شده اند. در سال ۲۰۰۶، تلویزیون ایران یک قایق پرنده عجیب وغریب را به نمایش گذاشت و چهار سال بعد اعلام کرد که سه اسکادران از آنها در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خدمت می‌کنند. تحلیگران خبری سپس گفتند که که ایران یکی از معدود کشورهایی است که چنین قایق‌های پرنده پیشرفته‌ای را طراحی و تولید کرده است، که از نظر فنی نیز درست است.

قایق‌های پرنده باور-۲ با رنگ استتار آبی، برای استفاده در ارتفاعات بسیار پایین طراحی شده‌اند، و سطوح بال کمتر با سطح زمین نزدیک می‌شوند. پس از ایجاد سرعت بالا حین بلند شدن، این قایق‌ها می‌توانند در هوا بمانند. این قایق‌های پرنده برای عملیات دریایی کاربرد بیشتری دارد.

این نشریه در ادامه با اشاره به ساخت این قایق در روسیه در ابتدا نوشت، مهندسان ایرانی باور-۲ برخورد بسیار متفاوتی تا روسیه داشتند. به نظر می‌رسد این قایق‌های کوچک یک یا دو نفره می‌توانند مترها از سطح زمین را با سرعت صد گره دریایی (۱۱۵ مایل در ساعت) طی کنند. آنها مجهز به عینک دید در شب، دوربین و نشانگرهای زمان واقعی هستند. تسلیحات شامل یک مسلسل واحد است. البته گفته می‌شود این قایق قابلیت پرتاب موشک را نیز دارد.

به نوشته این نشریه، این قایق احتمالاً قصد حمله مستقیم به دشمن را ندارد، بلکه با راهبرد نامتقارن دریایی، ایران را قادر می‌سازد تا از تنگه هرمز محافظت کند.

نشنال اینترست؛ قایق‌های موشک انداز پرنده ایران، محافظان تنگه هرمز

این نشریه نوشت که قایق‌های پرنده باور-۲ ایران همچنین دارای ویژگی‌های پنهانکاری هستند. هرچند که باور این مسئله با وجود موتور این قایق مشکل است، با این وجود، این قایق‌های کوچک می‌توانند در ارتفاعات بسیار پایین حرکت کنند تا تشخیص رادار کشتی‌های جنگی به تأخیر بیافتد.

نشنال اینترست در خاتمه نوشت، اگرچه قایق پرنده باور و امثال آن ممکن است وحشتناک ترین موشکهای پنهانکار تهران نباشند، اما همچنان‌می‌توانند به عنوان عوامل مفید کنار ناوگان قایق‌های تندروی این کشور در خلیج فارس و تنگه هرمز در رویکرد نبرد نامتقارن حضور داشته باشند.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام.ایااین‌نوع‌‌مین‌رادارید‌.مینهای‌متحرکوهدایت‌شونده
  • شهرام عالیپور IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    1 0
    ایران بارها ثابت کرده که مهندسان مبتکر و با لیاقتی دارد البته اگر دشمنان بگزارند . خدا نگهدار همه باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس