کد خبر 1290798
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
علت استارت نخوردن ماشین

برای این‌که اتومبیل را روشن کنید باید در ابتدا استارت بزنید. بعد از استارت زدن خودرو روشن شده و می‌توانید آن را به حرکت درآورید.

به گزارش مشرق، برای این‌که اتومبیل را روشن کنید باید در ابتدا استارت بزنید. بعد از استارت زدن خودرو روشن شده و می‌توانید آن را به حرکت درآورید. حال اگر ماشین استارت نخورد استفاده از آن برای جابه‌جایی میسر نخواهد بود. از همین رو در صورتی که خودرو استارت نخورد باید به دنبال علت استارت نخوردن ماشین باشید تا بتوانید وضعیت را به حالت عادی بازگردانید. عوامل مختلفی در استارت نخوردن ماشین تأثیرگذار هستند که با بررسی آن‌ها با توجه به علائم موجود می‌تواند مشکل رخ داده را برطرف کنید.

دلایل استارت نخوردن خودرو

برای دانستن علل استارت نخوردن اتومبیل باید به خوبی نشانه‌های موجود را دنبال کنید تا بتوانید به سر منشأ مشکل رسیده و مشکل را برطرف کنید.

۱. با باز کردن سوئیچ هیچ نشانه ای را نمی بینید

در حالت عادی با باز کردن سوئیچ چراغ‌های پشت صفحه کیلومتر روشن می‌شوند. حال اگر چنین نشد یعنی مشکلی رخ داده است. در ابتدا باید باید فیوزها را بررسی کنید. در صورتی که درون جعبه فیوز مشکلی نبود و همه فیوزها سالم بودند باید به سوئیچ و مغزی آن نگاهی بیندازید. دقت داشته باشید که سیم‌کشی سوئیچ و سوکت را باید چک شود. به احتمال زیاد مشکل تا اینجا مشخص می‌شود و شما می‌توانید ان را برطرف کنید. اما در صورتی که نتوانستید مشکل را برطرف کنید و ایراد مشخص نشد باید در مرحله آخر به سرغ باتری بروید. تست سلامت باتری را انجام دهید. در صرت نبود وسایل مناسب برای تست می‌توانید از یک سیم برای این کار استفاده کنید. دوسر سیم را به قطب باتری بزنید اگر جرقه قوی را مشاهده کردید باتری سالم است.

بیشتر بخوانید

علائم خرابی شمع ماشین +عکس

علائم خرابی کویل +عکی

۲. سوئیچ وصل است اما اتومبیل استارت نمی خورد

ممکن است که بعد از استارت زدن خودرو برق اتومبیل وصل شده و کنسول مربوط به صفحه کیلومتر روشن شود اما ماشین استارت نخورد. در چنین شرایطی در زمان استارت زدن بر قطع می‌شود. در چنین شرایطی باید باتری را بررسی کنید. باتری اصلی‌ترین گزینه برای منشأ خرابی است. در چنین حالتی باید باتری را بررسی کنید در صورتی که مشکل زیادی ندارد می‌توانید ماشین را هل بدهید یا با باتری به باتری کردن ضعف باتری اتومبیل خود را برطرف کنید. اما در صورتی که باتری دچار ایراد اساسی است باید آن را تعویض کنید.

۳. بعد از استارت زدن اتومبیل بدون هیچ اتفاقی روشن نمی شود

در صورتی که بعد از استارت زدن اتومبیل روشن نشد و هیچ اتفاقی هم با استارت زدن رخ نداد باید در ابتدا مغزی سوئیچ را بررسی کنید. بعد از این هم باید به سراغ مسیر سیم‌کشی سوئیچ تا استارت بروید. در آخر هم نوبت به استارت می‌رسد. در صورتی که هم سوئیچ و هم سیم‌کشی سالم بود باید نگاهی به زغال و آرمیچر استارت بیندازید. زیرا یا زغال تمام شده است یا آرمیچر سوخته است. در این شرایط می‌توانید به وسیله هل دادن ماشین را روشن کنید.

علت استارت نخوردن ماشین +عکس

۴. ماشین دیر استارت می خورد و دیرتر از همیشه روشن می شود

در این شرایط باید به سراغ استارت بروید و بوش آن را بررسی کنید. شما می‌تواند با تعویض بوش استارت مشکل رخ داده را برطرف کنید. دقت داشته باشید که در این وضعیت ممکن است که به سراغ باتری بروید و فکر کنید که مشکل از آن است که چنین نیست.

۵. در زمان استارت زدن صدای نامتعارفی را می شنوید

ممکن است که با استارت زدن صدایی مانند تق‌تق به گوش شما برسد. در این حالت باید باستارت را بررسی کنید زیرا بخش اتوماتیک آن دچار ضعف شده است. حال برای تست اتوماتیک می‌توانید از یک سیم استفاده کنید. یک سر سیم را به قطب مثبت باتری و سر دیگر آن به سوکت اتوماتیک وصل کنید. در صورت درست عمل کردن استارت و روشن شدن ماشین یعنی اتوماتیک ضعیف شده است.

علت استارت نخوردن ماشین +عکس

۶. بعد از استارت زدن صدای ناهنجاری را می شنوید

گاهی اوقات بعد از استارت زدن صدایی مانند قیژ به گوش می‌رسد که در این شرایط باز هم باید به سراغ استارت بروید و آن را بررسی کنید. یکی از عواملی که می‌تواند موجب استارت نخوردن ماشین شود خرابی چرخ‌دنده‌ است. صدای قیژ نشان دهنده خرابی چرخ‌دنده است. اما ممکن است که با شنیدن صدای قیژ مشکل از دوشاخه باشد. به همین دلیل در هنگام چک کردن چرخ‌دنده دوشاخه را هم بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

۷. خاموش شدن ناگهانی خودرو مدتی بعد از روشن شدن

خرابی دینام می‌تواند موجب تخلیه باتری شود. دینام در زمان روشن بودن خودرو اقدام به شارژ کردن باتری می‌کند. اما زمانی که دینام خراب شود باتری بعد از مدت زمان معینی تخلیه می‌شود به همین دلیل هم بعد از خاموش شدن اتومبیل دیگر نمی توانید آن را روشن کنید. از همین رو باید دوباره باتری را شارژ کنید تا بتوانید ماشین را روشن کنید. لازم به ذکر است که باید دینام را هم تعمیر کنید تا دوباره چنین مشکلی رخ ندهد.

علت استارت نخوردن ماشین +عکس

چه عواملی باعث استارت نخوردن اتومبیل می‌ شوند؟

• باتری اولین گزینه‌ای است که می‌تواند عاملی برای استارت نخوردن اتومبیل شود. به همین دلیل هم در اکثر مواقع باید در ابتدا باتری را بررسی کنید. باتری یکی از قطعات مصرفی اتومبیل است و بعد از گذشت یک مدت زمانی باید تعویض شود. البته در این بین باید به دینام سلامت دینام هم توجه داشته باشید.

• استارت دیگر قطعه مهمی است که می‌تواند روشن شدن اتومبیل را با مشکل روبرو کند. در حقیقت قطعه اصلی برای روشن شدن اتومبیل استارت است. استارت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در صورت ایراد پیدا کردن هر کدام از آن‌ها روشن شدن اتومبیل با مشکل مواجه می‌شود.

• دینام خودرو عامل اصلی شارژ باتری است و در صورتی که با مشکل مواجه شود ماشین استارت نخواهد خورد. دلیل این امر تخلیه انرژی باتری است.

• سوئیچ دیگر بخش حلقه استارت اتومبیل است که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. سوئیچ در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد که در صورت بسته بودن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و برق قطع است. اما با وصل شدن سوئیچ برق متصل می‌شود.

سخن آخر

علت استارت نخوردن ماشین را در این مقاله به‌طور کامل عنوان کردیم. کافی است این مقاله را بخوانید و موارد گفته شده را بررسی کنید تا بتوانید مشکل رخ داده را برطرف کنید.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس