کد خبر 1289711
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵
آلزایمر نمایه

یک زمان طلایی برای خواب وجود دارد که در صورت رعایت آن، عملکرد شناختی مغز با گذشت زمان، ثابت می‌ماند. میزان خواب کم‌تر یا بیش‌تر، با عملکرد شناختی پایین‌تری همراه خواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل دانشمندان طی پژوهش طولانی مدتی دریافته‌اند هفت ساعت و نیم میزان خواب ایده آل برای مغز است تا بتواند انرژی لازم را کسب کند و از بیماری آلزایمر جلوگیری شود. بر اساس این پژوهش، خواب شبانه بیشتر یا کمتر از این میزان سبب زوال مغز به مرور زمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بین بیماری آلزایمر و شدت کووید ۱۹ ارتباط وجود دارد

استادیار نورولوژی مرکز تحقیقات پزشکی خواب دانشگاه واشنگتن در این رابطه می‌گوید:« پژوهش ما نشان می‌دهد که یک گستره میانگین و یا یک زمان طلایی برای خواب وجود دارد که در صورت رعایت آن، عملکرد شناختی مغز با گذشت زمان ثابت می‌ماند. میزان خواب کمتر یا بیشتر، با عملکرد شناختی پایین تری همراه خواهد بود که علت آن می‌تواند خواب ناکافی یا خواب با کیفیت پایین باشد.»

برای انجام این پژوهش، عملکرد مغز ۱۰۰ فرد با میانگین سنی ۷۵ سال هنگام خواب از طریق مانیتور کوچک متصل به پیشانی آن‌ها به مدت چهار سال و نیم  بررسی شد.  

دانشمندان همچنین مایع مغزی نخاعی – که در بافت اطراف مغز و نخاع یافت می‌شود – را  برای اندازه گیری سطح پروتئین‌های آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. نتیجه آزمایش نشان داد امتیاز عملکرد شناختی مغز در گروهی که خواب کمتر از پنج ساعت و نیم و یا بیشتر از هفت ساعت و نیم در شب داشتند به مرور زمان کاهش می‌یابد.

محققان پیش از این دریافته بودند که از دست دادن حافظه، گیجی و یادگیری کند که همگی از علائم آلزایمر هستند با خواب ناکافی و بی‌کیفیت ارتباط مستقیم دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس