طالبان: آمریکا باید بابت جنایاتش به مردم افغانستان غرامت پرداخت کند

سخنگوی طالبان گفت، آمریکایی‌ها بیست سال در افغانستان جنایت کرده‌اند و باید غرامت پرداخت کنند.

به گزارش مشرق، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز جمعه گفت، آمریکا باید بابت جنایات خود در افغانستان به مردم این کشور غرامت پرداخت کند.

مجاهد در مصاحبه با «سی‌جی‌تی‌اِن» در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: «فراهم کردن امنیت مردم وظیفه ما است. ان شاء الله  امنیت را بیش از پیش فراهم می‌کنیم».

او در ادامه گفت: «مدارس در حال بازگشایی هستند و در برخی مناطق از جمله مزار شریف، بلخ و قندهار مدارس باز شده‌اند. در حال در نظر گرفتن مکانیسم‌هایی برای آموزش بانوان هستیم».

سخنگوی طالبان درباره حمله پهپادی آمریکا در کابل که به جان باختن شماری از شهروندان منجر شد گفت: «این اولین جنایتی نیست که آمریکایی‌ها با بی‌رحمی در افغانستان مرتکب شده‌اند. آمریکا تمام بیست سال گذشته چنین اقداماتی انجام داده است».

مجاهد افزود: «چهره واقعی آمریکا برای مردم کشور ما و جهان به نمایش درآمده است و آمریکا در هرکجا که این جنایات را انجام دهد محکوم است و باید به مردم افغانستان غرامت پرداخت کند».

او درباره سفر اخیر هیأتی از طالبان به مسکو گفت:‌ «روسیه خواستار صلح در افغانستان است. روسیه این دیدار را ترتیب داد تا تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته شدن در جهان را نشان دهد. ما در این گفت‌وگوها شرکت کردیم تا کشورهای جهان بتوانند ما را بپذیرد و موضوعات مهم را با آن‌ها در میان بگذاریم».

شرکت‌کنندگان در نشست مسکو که روز چهارشنبه برگزار شد در بیانیه‌ای مشترک ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان بر تمایل مشترکشان برای ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

اندکی پس از حمله انتحاری به فرودگاه کابل که به کشته شدن سیزده نظامی آمریکایی و ده‌ها شهروند افغان منجر شد، آمریکا با انجام حمله‌ای پهپادی در این شهر، مدعی شد برنامه تروریست‌های داعش برای بمب‌گذاری را خنثی کرده است.

مصاحبه‌ها و کلیپ‌های ویدئویی جمع‌آوری شده نیویورک‌تایمز نشان داده که حمله پهپاد ریپر آمریکا به یک سدان سفیدرنگ در ۲۹ آگوست (هفتم شهریورماه) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه کابل محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش نداشت.

در نهایت پنتاگون اعتراف کرد که حمله پهپادی آمریکا در کابل در ۲۹ آگوست (۷ شهریور) یکی از کارمندان امداد و ۹ نفر از اعضای خانواده وی را کشته است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز فقط به عذرخواهی در این زمینه اکتفا کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم».

«فرانک کنث مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا در بیانیه خود گفت پنتاگون برای ارائه پرداخت غرامت با این خانواده تماس می‌گیرد. اما اعضای خانواده احمدی در گزارشی که دیروز (پنجشنبه) منتشر شد به شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گفتند که هیچ تماسی از ایالات متحده نداشته‌اند و برای تأمین هزینه‌های اولیه مانند غذا، لباس و مسکن مشکل دارند.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در نشستی خبری اذعان کرد ده نفری که در این حمله پهپادی جان باختند، تهدیدی برای آمریکایی‌ها  محسوب نمی‌شدند و هم‌دست گروه تروریستی داعش خراسان نیز نبودند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفت، دولت این کشور مبلغی را به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های این قربانیان پرداخت خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • AU ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    9 0
    سلام.بسیار کار درستی است،امریکا جزء غارت کشورها مسلمان و کشتار اون ها کاری دیگر نکردن،به نظرم دستکم باید چندین تریلیون دلار غرامت بدهد! ایران هم باید همین مسیر رو پیش بره! باید در مذاکرات برجامی غرامت سنگین از امریکا و غرب بگیره! بخصوص به خاطره ضربات شدید که در این 100 و 200 سال اخیر زده! حداقل 10 ها تریلیون دلار باید غرامت ازشون بگیره! و ثروت های که رفت اونجا کاخ و فساد و فحشاء شده رو باید برگردونه به کشور . البته نفوذی های منطقه و کشور ما از این حرف ها خوششون نمیاید. چرا که پیشرفت کشورهای اسلامی و بازگشت سرمایه ها غارت شده توسط امریکا و غرب،براشون بده ..!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      نقد می خوای یا چکی وقسطی هم قبول می کنی
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    میکشیم و وقتیکه گندش درآمد غرامت میدیم ، شما غلط میکنین جنایتکارهای پلید و مدعیان دروغین حقوق بشر. روی طرفداران و علاقمندانتان سیاه مثل ذغال!
  • علیرضا IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 0
    خنده داره واقعا شیعیان افغانستان رو کی سر می بُرید؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      داعشی های نوکر و تاسیس شده توسط یانکی‌ها و صهیونیست‌ها!! سوال بعدی!!!
  • FR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 0
    قربان شرف شما
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    20 سال تمام طالبان در همه جای افغانستان بمب گذاری کرده خودش هم باید تاوان بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس