بالگرد

امیر سرتیپ قربانی گفت: هوانیروز به همت متخصصان داخلی امروز از گلوگاه‌های ساخت قطعات گذار کرده و به سمت تولید بالگرد در حال حرکت است.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ «یوسف قربانی»، فرمانده هوانیروز ارتش، در خصوص نوآوری‌ها و دستاوردهای هوانیروز، اظهار داشت: هوانیروز به همت متخصصان داخلی امروز از گلوگاه‌های ساخت قطعات گذر کرده و به سمت تولید بالگرد در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید:

پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟

وی با اشاره به دستاوردهای هوانیروز در حوزه‌های مختلف، گفت: امروز بالگردهای ما قابلیت اجرای عملیات اعم از تیراندازی و هلی‌برن در شب را دارند و همچنین در حوزه‌های مختلف جنگ الکترونیک و فناوری‌های موشکی مجهز به موشک‌های هوشمند و نقطه‌زن با برد مناسب هستند.

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اینکه امروز بالگردهای ما نسبت به گذشته تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند، افزود: تمامی عملیات‌های هوایی و زمینی را در سطح منطقه و فرامنطقه رصد می‌کنیم و در خصوص نبردهای آینده نیز نیازسنجی و  آینده‌نگری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش قابلیت های پدافندی بالگردهای هوانیروز از ایجاد قابلیت‌های فریب موشکی (چف (Chaff) و فلر (Flare)) بر روی بالگردهای هوانیروز خبر داد و افزود: آنچه که در عرصه یک نبرد تمام‌عیار نیاز بالگردهای ما باشد، اعم از ایجاد اختلال راداری و رادارگریزی و سایر امور به توانمندی بومی دست یافته‌ایم.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    66 24
    این جمله ساخت بالگرد توسط صنایع نظامی داخلی را سالهاست می شنویم، اما دریغ از یک بالگرد مدرن و چابک که به تولید انبوه برسد. بالگرد هایی که طی این سالها رونمایی شدند فقط در حد شعار بودند و به علت عدم حمایت دولت و حکومت به تولید انبوه نرسیدند.
    • امیر IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      33 37
      البته راستشو بخوای واقعا دارن بالگرد طوفان 2 رو به تولید انبوه میرسونن چند روز پیش خط تولیدشو دیدم اینبار واقعا راسته
    • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      20 35
      استراتژی نظامی اینگونه است که همه تسلیحات نظامی را رو نمی کنند.
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      17 4
      دوست عزیز اولا ساخت هلیکوپتر آن هم نظامی ساخت یک اسباب بازی ساده نیست شما و امثال شما جوری صحبت می کنید که انگار یک چیز ساده ایه درحالیکه ساخت یک هلیکوپتر نظامی چندین حوزه لب مرزی در علوم مختلف را درگیر می کند برای همینه که اکثر کشورهای جهان اصلا جرات نمی کنن اسم ساخت را بیارن یکسری هم می گن ما سازنده هستیم اما یک نمایش بیشتر نیست نهایتا قطعات وارد می شه زیرنظر مستشاران خارجی سرهم بندی می شه مثل ترکیه , هلیکوپترساز واقعی در دنیا نهایتا 5 کشورن دوما ما برای سریع تر رسیدن به بازدارندگی طی یک رویه عقلانی بحث موشکی پدافندی پهبادی را الویت قرار دادیم چون این ها علم سبک تری دارند کمتر درگیر انحصار خصوصا غرب هستند و هزینه کمتری می برن اگر الویت ما ساخت جنگنده و هلیکوپتر بود قطعا می توانستیم برسیم منتهی زمان طلایی برای داشتن بازدارندگی از دست می رفت کشور در خطر قرار می گرفت سوما ساخت هلیکوپتر و جنگنده به شکل بومی حاصل یک برنامه ریزی طولانی مدت چند دهه ایه که با بومی سازی قطعات ساده تر و مصرفی شروع می شه کم کم به بدنه می رسه و بعد بحث های موتور و اویونیک الکترونیک طی یک نقشه راه حساب شده جلو می ره آمریکا که امروز آپاچی را دارد پشتش 70 سال کار و تلاش و سرمایه گذاری سنگین و البته شکست ها خوابیده یا روس ها دهه کار کردند اما هنوز هم مشکل دارند مثلا سیستم ناوبری میل 28 فرانسویه و هلیکوپترهای روسی سامانه دید سربالا و چندین امکان مهم دیگر را ندارند چین هم با آن اقتصادش باز هنوز اول راهه این بحث چیزی مثل گرم کردن 2 دقیقه ایی غذا در ماکروفر نیست !
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      9 6
      مشکل ما اینه که به جای این که همه ارگانها برای ساخت و تولید انبوه یک بالگرد مشترک چند منظوره همکاری کنن، هر ارگان جداگونه برای خودش یه چیزی رو تا پروتوتایپ پیش میبره و بعد به خاطر بودجه رها میکنه. ستاد کل باید جلوی این موازی کاری ها و اتلاف بودجه رو بگیره. موازی کاری تو پروژه های کوچیک پهپاد شاید جواب بده البته اون هم با قیمت تمام شده بالا به ازای هر فروند، ولی در پروژه های بزرگ مثل جنگنده و بالگرد نتیجه نمیده. نمونه اش موازی کاری ۳ جنگنده شفق و صاعقه و قاهر که هر سه جنگنده سبک پشتیبانی نزدیک بودند و فقط کوثر (صاعقه) خوشبختانه به سرانجام رسید. ولی هنوز جنگنده چند منظوره سنگین نداریم. با کمبود بودجه ای که ما داریم باید با برنامه ریزی بریم سمت تولید انبوه با راندمان بالا، در یک جنگ تمام عیار حجم و شمار تجهیزات از تنوع تجهیزات مهمتره. در جنگ جهانی دوم روسها با تکیه بر تعداد بالای تانکهای t34 کمر زرهی آلمان رو شکستن، در حالی که تانگ تایگر آلمان از هر لحاظ برتر بود ولی چون کم تعداد بود در شرق اروپا کاری از پیش نبرد.
    • سرباز IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      اول باید موتور بسازیم. هر وقت از اون رونمایی شد بلگرد هم رونمایی میشه. مثل جنگنده که اول موتور اوج اومد بعد کوثر
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      تا بوده و شنیده این مرغ همسایه غاز بوده و این تفکر رو اینقدر در مغز کشورهای به اصطلاح جهان سوم فرو کرده تند که به یک باور تبدیل شده و باعث شده کشورهای عقب افتاده روز به روز پسرفت داشته باشند و کشورهای استعمارگر پیشرفت . یکی از کشورهایی که این تفکر منهوس رو در کشورهای جهان سوم تزریق می کنه انگلیس ملعونه . مگه نه اینه که مغز های متفکر و خلاق که باعث پیشرفت و برتری صنعتی و ... در آن کشورها شده اند از همین کشورهای جهان سوم بوده اند . آنچیزی که باعث پیشرفت در هر زمینه ای و در هر مکان و زمانی می شود اعتقاد به تفکر ما می توانیم و عدم اعتقاد و اتکا به فرهنگ بیگانه ای است که تا حالا در مغز ما تزریق کرده تند . اگر ما بر این باور باشیم که ما نمی توانیم و همیشه باید از دیگر کشورهایی که در صنعت مثلاً نظامی برتری دارند تبعیت کنیم معنی آن این است که ما همیشه نوکر و تو سری خور هستیم و آنها ارباب و آقازاده . البته هرکه می خواهد نوکر و .... باشد و ارباب و ... داشته باشد به خودش مربوط و حتما هم لیاقت آن در این حد می باشد . اگر امروز دشمنان ایران اسلامی همه نگران صنعت هسته ای ما هستند و پیشرفت این صنعت بومی کابوس آنها شده و حاضرند بعضی از امتیازات رو به ما بدهند تا این صنعت رو در کشور ما تضعیف کنند همه مرهون توانایی جوانان با لیاقت این سرزمین است که خود را باور کرده و با ایمان به عدالت خداوندی و عرق ملی باعث این افتخارات شده اند و از این افتخار آفرینان در کشورکم نداریم که در هر زمینه ای بروز کنند . بهر حال صنعت هوایی و ساخت بالگرد و هواپیما و .‌... نه از صنعت هسته ای و موشکی و .... فراتر و پیچیده تر است و نه کمبود متخصص و متفکر در آن حوزه ها احساس می شود . فقط یک چیز در این راستا مهم و تعیین کننده است و آن هم همت و غیرت سردمداران قدرت اجرایی کشور و اعتقاد و یقین به توانمندی های جوانان ارزشمند کشور که حداقل در دهه گذشته وجود نداشته است .
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    38 19
    اولا هوانیروز کارخانه تولید نیست و بهره بردار است . دوما داستان تولید بالگرد اینقدر تکرار شده است دیگر خیلی حال به هم زن شده است
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    33 2
    فکر کنم 20 سالی میشه که خبر ساخت بالگرد ایرانی رو می شنوم! کو پس؟
  • قربانعلی NL ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    32 8
    یک رژه از این تولیدات بگذارید. چند فقره تانک تولید انبوه کرار. چند فقره تانک تولید انبوه ذوالفقار. چندتا هواپیما قاهر ۳۱۳. یا تولید انبوه هلیکوپتر پناه یا طوفان... ایران چیزی جز بهینه سازی چند فقره از این ادوات را نداره، زیاد نمایش چیزی که نیست را ندید.
  • DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    21 14
    بيخيال، صنعت هلي كوپترسازي خيلي پيچيده هست، ايران اگر بتونه قطعه سازي هم كنه در اين زمينه پيشرفت بزرگي هست
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      6 34
      پس برو همونجایی که روز و شب دارن هلیکوپتر میسازن برات
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 7
    دمتون گرم
    • وحید TR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 2
      این افراد اونقدر ازنظام وملت ایران کینه دارن که هرپیشرفتی از سوی ایران رو اینا برنمی‌تابند ولی بلطف دانشمندان جوان ایرانی به قله های پیشرفت در تمامی زمینه ها خواهیم رسید
  • علوی اهواز کوت عبدالله IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    11 7
    آپاچی بسازید
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    7 14
    بالگرد به درد نمیخوره چرخبال بهتره
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    17 10
    احسنت به این عرق ملی. آفرین به این شور آفرینی ایرانیان!!! کاش اونهایی که ایراد می گیرند خودشون از هنرهای منحصربفردشون بفرمایند از اختراعاتشون و یا ابداعاتشون. طرف به همت و تلاش مهندسان ایرانی طعنه میزنه به چه اعتباری؟! اینکه امریکا چه چیزایی میسازه. واقعا که.
    • احمد BE ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 1
      دوستان نظامی و خیلی از مسئولان متاسفانه از جامعه و نظرات اونها دور هستند. مشکل اینجاست که سالهاست خبر بالگرد ملی توی همین مشرق داره خاک میخوره و دریغ از ۵ تا دونه بالگرد.... متاسفانه مسئولین تو ایران کم حافظه هستند و اندکی هم به جایگاه و حرف هاشون اهمیت نمیدن... این عزیزان نمی دونند اگر الان می گند می سازیم ولی در حقیقت نمی سازند این یعنی دروغ گویی... می تونند بگند ما اولویتمون ساخت این وسایل نیست. توانایی نه گفتند ندارند... شما هر چیزی رو که فکرش رو بکنید دوستان میخوان بسازند. از ناوهواپیما بر تا .... به نظرم این دوستان یه سری باید مصاحبه های قبلی رو بخونند و کمی شرمنده باشند از حرف هایی که بهش عمل نکردند.
  • مجتبی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    به نظرم خرید بالگرد رزمی برای نیروی زمینی سپاه است و برای ارتش بودجه در نظر گرفته نشده وگرنه میل 28 برای هوانیروز ارتش هم مناسب است. البته کاوف 52 برای هوانیروز ارتش و کاموف 27 برای نیروی دریایی بسیار مناسب هستند.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    7 1
    هلیکوپتر طوفان... تانک ذوالفقار... تانک کرار... کجان اینا... متاسفانه همش شعاره... هنوز موشک تاو رویه سوپر کبراها نصبه... واقعا الان تو زمانی هستیم که خلبان ثابت تو هوا بمونه و موشک هدایت کنه...
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    4 1
    پس کی آواکس میخرین همه دنیا میدونن که اواکس اوجب واجب هست اواکس آواکس آواکس
  • م IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    8 0
    پس خط تولید طوفان ۲ چی بود .
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    جوانان مستعد داریم فقط بودجه میخواهد و اعتماد ، با این سه مولفه به هرچی که بخواهیم میرسیم
  • صبا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 4
    سلام. تا جایی که بنده اطلاع دارم، ما سالهاست که در حال ساخت بالگرد هستیم که هم از منظر کیفیت و هم قدرت و‌سرعت از نمونه های به اصطلاح غربی برتر هستند.
  • سید محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 8
    اینه طی این مدت کوتاه قدرت نظامی ایران نمی‌خوام بگم در حد آمریکا نه ولی در حد خودش در حدی که کسی نتونه واسش شاخ شونه بکشه پیشرفت کرده واقعا جای شکر داره ای کاش صنایع دیگرمونم یاد می‌گرفتند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    اگه این آمار و اخباری که وجود داره واقعی باشه پیش بینی من اینه که قدرت نظامی ایران از ۱۴ که الان هست به ۵ یا ۶ توی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده میرسه . عالیه انشاالله هیچ وقت در جهت پیشرفت توقف نکنن و توانایی هاشون رو باور کنن گروه های نظامی.
    • محمد حسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      داداش ایران یک دلیل داره که دیر پیشرفت کنه ایران باید ۳ تا دیگه حداقل کارخانه خط تولیید درست کنه تا روند سریع تر بره به گفته اونها در سال ۶۰ تا تانک کرار می تونن بسازن ولی اگه این کار بشه در سال ۱۵۰ تا حدودا میشه که خودش یک حرفه الان بزرگ ترین استان ایران سیستان و بلوچستان هست ولی ازش استفاده نمیکنن کلی جا هست واسه زدن کاروخونه .خارج از بحث نظامی باد های زابل جهانیه خب یک دانشمند ایرانی هم گفت که ایران از باد های زابل استفاده نمیکنه چرا .با این باد ها کلا میشه خیلی برق تولید کرد ولی مسئولین کجا به فکر این استان بودن رو نمیدونم تو بیا وضع این استان رو ببین هنوز یک اسفالت درست واسش نکردن واقعا این استان و خوزستان مظلومم هستن
  • میثم IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    الان دیگه باید رفت به سمت تکنولوژی های آینده همونجوری که سپاه کار کرد روی ساخت موشک و پهباد و از طرف دیگه داشتن تکنولوژی های بازدارنده مثل بمب های اتمی که قدرشون صدها و هزاران برابر بیشتر از بمب های اتمی قدیمی باشه. حرکت باید به سمت قدرت مطلق باشه. خداوند کمک می کنه همینجوری که به سپاه کمک کرد.
  • خرزوخان IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 10
    خودتحقیری عامل اصلی عقب ماندگی وبلای ویرانگرملتها ست، سالها قبل همین دیدگاهها برای پهپاد وموشک وجود داشت که دستیابی مارا به این نوع تحهیزات مسخره میکرد اما اکنون همه میدانند ومی بینند که بروبچ خلاق ودانشمند ما میتوانندبه هرچیزی دست پیدا کنند ،آنهم بااین شرایط تحریم ،که ازفروختن یک پیچ این تحهیزات بما خودداری میکنن خودتحقیرها بدانند زمانی نمیگذرد که شرمنده نوشته هایشان خواهند شد
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 2
    اگه به متخصصامون بها دهیدخوبشم میسازن 5976
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 2
    سلام باعث افتخار است.
  • احمدی NL ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 0
    بیست سال داریم هی پشت سر هم می‌شنویم که قطعه سازی و تولید هلیکوپتر و هواناو یا هاور کرافت بومی من اون موقع که دانشجو دانشگاه شریف بودم ده ها طرح ارائه شد و هر روز پست می‌گذاشتند و بنر های طول و دراز که ای ملت ما داریم یه همچین کاری میکنیم پس کو وقتی تمام دانشگاه ها پر شده از یه مشت تنبل سهمیه ا و از خود راضی بهتر از این نمیشه شهدا تاج سر ملت هستند ولی واقعا حتی یک درصد هم نباید بچه ای که نه علم داره و نه شعور راه بدبخت دانشگاه هاي خوب کشور مثل امیر کبیر و شریف نصف رفقای ما در اون دوران سهمیه ای بودند و بسیار تنبل من همه درس هاشون براشون پاس میکردم و آموزش میدادم
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    کره جنوبی، بالگردهای دست دوم قدیمی مثل MD500 که دیگر خطرناک ااست برای حمل سرنشینف تبدیل به پهپاد تهاجمی دوربرد میکند! چرا وزرات دفاعف این ایده خوب اجرایی نمیکند، سال پیش فقط نمایش روی زمین از یک تی آر 33 نشان داند که پهپاد بشود که هیچ پروازی نکرده! اکثر جنگنده ها و هواگردهای ایران از رده خارج میشوند اینها تبدیل به پهپاد بکنند تا ماموریت آخرشان حملات انتحاری به دشمن باشد، یک هواپیمای پهن پیکر انتحاری حامل صدها ریزپهپادف کابوس اجانب ضد ایرانی خواهد شد. هزینه موشک کروز و پهپاد به مراتب کمتر است و تاکنون بخوبی نشان داده چقدر نقش بازدارنده دارد.
  • غمگین IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    ساخت این نوع بالکرد مثل اب خوردن باید باشه حتی بهتراز موارد موحود در جهان امکاناتی سوار بشه علاوه بر موشک از هرطرف تیزبارهلی گردان اتوماتیک اته باشد واز هر طرفش اتیش دشمن شکت بیرون بزنه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    تنها تولید کننده واقعی تسلیحات نظامی اروپا آمریکا و روسیه و ژاپن و دو سه کشور دیگه هستند که ایران جزو اونها نیست.شعار دادن هم خوبه ولی نه دیگه این حد.این کار هم باعث ریشخند میشه و هم دشمن رو جسور میکنه.
  • ali nori IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    ساعت 22/55،فرمایشتان دقیقا درست وعالی بود
  • محمدجعفری IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام خدمت هموطنان عزیز. ضمن تبریک تولدپیامبرخوبیها. هموطن عزیزم شایدخیلی ازکشورهای که شما فرمودیداز ما جلوترباشند. قبول داریدیک رو شروع کردن. پس چرا باید ناامیدباشیم وخودمان رودست کم بگیریم عزیز. اگربه تاریخ گذشته علم مراجع کنیدما ودانشمندان قدیممان سهم بزرگی داشتن. پس بیس وپایه پیشرف وجوددارد. تکنولوژی دیگه مثل قبل نیست عزیز بسیارفرار و فراگیرشده همگی در دژ خداوند باشید.
  • سجاد محمدزکی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    همونطور که موشک ساختیم این را هم میسازیم.
  • سعید IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    اینکه پرسنل هوانیروز با حداقل ها دارن کار میکنن و هلی کوپترها رو آماده پرواز میکنن در اون شکی نیست. اما ساختن یک بالگرد نیاز به یک صنعت عظیم و پیشرفته است. اما این حرف های آقای قربانی چیزی جز فرافکنی نیست. این آقا هوانیروز رو فقط خلبانها میدونهو این باعث شده تا روز بروز از نظر روحی پرسنل فنی خسته و خسته تر بشن
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    تولید ؟! اگه می تونید همون قبلی ها رو چرا زیاد نساختید؟ چین قطعه نامیده یا روسیه، یاد خودروی ملی سمند با موتور فرانسوی و ظاهراً طراحی انگلیسی با اون بودجه هفگفت و سود بانکی افتادم ... ما هم از تولید واقعی داخلی خوشحال میشیم انتظار تولید ۱۰۰ درصدی داخل هم نداریم ولی از شعار الکی و کار جزیره ای و ناهماهنگی و ... خوشمون نمیاد
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 1
    تا حالا جهاز تا تانک ذوالفقار یا کرار یه جا دیدید، بعض تولیدات فعلا نیاز نیست انبوه سازی بشه ما جنگ زمینی نداریم چون هزینه تجهیزات نظامی خیلی بالاست گذشته از اینکه بعض قطعات تکنولوژیشون رو نداریم و باید وارد کنیم آمریکا قرار بود چند تا بی ۲ بسازه؟ چندتا ساخت؟! چندتا ناوشکن جدید می خواست بسازه چندتا ساخت؟! همون یکی چه مشکلی پیدا کرد؟ مولفه های مهم اینن نیاز و شرایط، بودجه، دانش و تکنولوژی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 9
    یکی با دوستش ملاقات کرد، دوستش گفت: «زنده‌ای؟» گفت: «آره چطور مگه؟» گفت: «توی یه روزنامۀ معتبر خوندم مُردی» گفت: «می بینی که زندم» گفت: «نه آخه رونامۀ خیلی معتبره» الآن این وضعیت یک عده از ایرانی هاست! خود بالگرد رو هم نشون بدی باور ندارن. بعضی ها خودشونو می بینن چون واقعا خاصیتی ازشون بر نمیاد خیال می کنن همه همینطورند نمی خوام بگم همه چی خوبه ولی همین مقدار و با این بودجه کم و تحریم دست و پا میزنن تلاش می کنند ایول داره
    • ایرانی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      احسنت
  • رهام حسامی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    chaff & flare ابتدا بگم مکانیزم فریب هست .شعله خودنمای هوایی پادکار فروسرخ است که برای جلوگیری از آشیانه‌یابی فروسرخ یا حرارت یابی موشک زمین‌به‌هوا یا موشک هوابه‌هوا به کار می‌رود. چف هم کاربردی مشابه به فلر دارد و از انتهای هواگرد از داخل یک پنل پرتاب میشود اما کاربر آن برای گمراه کردن موشک های راداری میباشد نه حرارتی.موشک های راداری با ارسال سیگنال های الکترومغناطیسی و بررسی سیگنال های بازگشتی از وجود هواپیما اطلاع پیدا میکنند, چف معمولا ماده ای از آلومینیم میباشد و زمانی که خلبان توده عظیمی از این چف ها و در هوا رها می کند سطح مقطع نسبتا بزرگی ایجاد میشود و موشک به اشتباه وارد این چف های پرتابی می شود و قفل راداری میشکند.رهام حسامی ترم پنجم هوافضا
  • فريبرز IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 1
    نزدیک به صد سال پیش رفتن کره ماه .حالا ما دلمون خوشه میخوایم بالگرد بسازیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس