پشت پرده دفاع رژیم صهیونیستی از محمد بن سلمان در پی قتل جمال خاشقجی

یک مرکز پژوهشی بین‌المللی گزارشی را درباره دفاع رژیم صهیونیستی از محمد بن سلمان بعد از افزایش انتقادات آمریکا و جامعه بین‌المللی از وی در پی قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد.

به گزارش مشرق، جاناتان هافمن، پژوهشگر مرکز بین‌المللی Responsible Statecraft  اعلام کرد، شبکه روابط اسرائیل برای دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به دست تیم سعودی در ۲۰۱۸ تلاش زیادی کرد. از جمله آن‌ها جاش بلک، رئیس اجرایی سابق گروه فشار The Israel Project است. رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات، مصر و کشورهای دیگر برای تأثیر گذاشتن بر سیاست‌های واشنگتن در منطقه به نفع منافع شخصی خود همواره تلاش کرده‌اند. درباره کشورهای عربی منافعشان بر حفظ قدرت مطلقه داخلی با سرکوب مردم و پایبندی به وضعیت جغرافیایی سیاسی منطقه‌ای و ابقای آمریکا در عمق خاورمیانه به عنوان ضامن امنیتی نظام رایجی است که از آن استفاده می‌شود. درباره رژیم صهیونیستی علاوه بر حفظ وضعیت منطقه‌ای برای عادی سازی با کشورهای عربی که به صورت جزئی افکار عمومی عربی و رنج و محنت فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کند. هیچ دولتی در ایجاد شبکه‌ای برای تأثیر بر سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه به اندازه اسرائیل موفق نبوده است.

به رغم اینکه منافع رژیم صهیونیستی و اعراب در تمام امور مطابق نیست؛ اما تعدادی از مستبدین عرب در خاورمیانه برای استفاده از عناصر مختلف شبکه تأثیرگذار اسرائیل در واشنگتن تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها ثمره خود را داده است: در طول سال‌های گذشته تعدادی از افراد و نهادهای حامی منافع رژیم صهیونیستی از نفوذشان برای حمایت از این دولت‌ها در برابر انتقادات حقوق بشر و حفظ معاملات سلاح با واشنگتن استفاده کرده‌اند.

به رغم اینکه توافق‌های آبراهام (ابراهیم) اوج چنین تلاش‌هایی است؛ اما این تلاش‌ها قبل از عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و بحرین و مراکش و امارات و سودان بوده است. این رژیم برای دلجویی از کشورهایی که هنوز به صورت رسمی این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند، به ویژه عربستان تلاش می‌کند. امارات روابطی با نهادها و مراکز پژوهشی معروف و مرتبط با شبکه رژیم صهیونیستی مثل کمیته یهودی آمریکایی، انجمن مبارزه با افترا و کنگره رؤسای نهادهای یهودی آمریکایی دارد. کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل(آیپک) و کنگره رؤسای نهادهای یهودی از امارات به دلیل پایبندی به مبارزه با تروریسم و تسامح قدردانی کردند.

اوت گذشته به دنبال امضای توافق‌های آبراهام آیپک و رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آن زمان به صورت علنی حمایت قوی خود را برای دستیابی امارات به جنگنده‌های اف-۳۵ اعلام کردند. همچنین فاش شد که رژیم صهیونیستی برای فشار بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برنامه ریزی می‌کند تا نگذارد آمریکا بر مصر و عربستان در زمینه حقوق بشر فشار بیاورد و این کشورها را به سمت روسیه و ایران سوق دهد.

امارات روابط را با رهبران یهودی برجسته در داخل آمریکا تقویت کرد. این تلاش‌ها بخشی از پروژه گسترده‌تری است که این دولت‌ها برای تبلیغ "اسلام میانه رو" برای ساکت کردن مخالفان داخلی و دستیابی به حمایت غرب انجام می‌دهند.

اخیرا مسؤولان بحرینی به نیویورک سفر کرده و رهبران اقلیت یهودی میزبان آن‌ها بودند. آن‌ها همچنین نشستی با رؤسای نهادهای یهودی آمریکایی برگزار کردند.

عناصر شبکه اسرائیلی تلاش زیادی برای دفاع از محمد بن سلمان در پی قتل جمال خاشقجی کرد. جاش بلک در توییتر خاشقجی را هم‌پیمان تروریستی تندروی نزدیک به اسامه بن لادن، داعش و حماس توصیف کرد که قصد سرنگونی خاندان حاکم را داشته است.

در آن زمان آیپک برای حمایت از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به رغم رهبری کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ تلاش کرد. این سازمان علاوه بر هشدار نسبت به انتقاد زیاد از کارنامه سیسی در زمینه حقوق بشر برای ممانعت از توقف حمایت‌های آمریکا از قاهره به دلیل کودتا لابی کرد.

مستبدین عرب در سرتاسر خاورمیانه برای تسخیر قدرت و تأثیر شبکه اسرائیل برای تضمین قدرت داخلی و مواضع منطقه‌ای خود تلاش کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس