کد خبر 1287438
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
رژیم غذایی مناسب پس از ۵۰سالگی

رژیم مدیترانه‌ای به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین رژیم‌ها برای سلامت کلی و طول عمر رتبه بندی می‌شود.

به گزارش مشرق، با افزایش سن، مهم است که راهی برای خوردن سالم‌ترین خوراکی‌ها پیدا کنید، خوراکی‌هایی که نه تنها آنها را دوست دارید، بلکه می‌تواند به شما در سالم ماندن کمک کند. اما با فهرست طولانی رژیم‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، پیدا کردن رژیم مناسب گاهی اوقات می‌تواند یک چالش باشد.رژیم مدیترانه‌ای به طور مداوم به عنوان یکی از بهترین رژیم‌ها برای سلامت کلی و طول عمر رتبه بندی می‌شود و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که هرچه در سن بالاتری به این رژیم پایبند باشید، عمر بیشتری نیز خواهید داشت.

رژیم مدیترانه‌ای از کشورهایی مانند یونان و ایتالیا الهام گرفته است و مدت زیادی است که به عنوان رژیم غذایی سالم در آمریکا شروع شد، درست پس از آنکه محققان دریافتند افراد این مناطق موارد بسیار کمی از بیماری‌های قلبی را دارند.

رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سخت نیست، بلکه یک الگوی غذایی است که عمدتاً شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات و آجیل و دانه‌ها است. همچنین مقدار متوسطی از غذاهای دریایی، مرغ، محصولات لبنی و تخم مرغ را شامل می‌شود.

در این رژیم گوشت قرمز فقط در موارد نادر مصرف می‌شود و مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده نیز به حداقل می‌رسد.

یکی از بهترین چیزها در مورد رژیم مدیترانه‌ای برای افراد بالای ۵۰ سال این است که از غذاهای کامل و فرآوری نشده و دارای فیبر بالا استفاده می‌کند. فیبر برای رژیم غذایی سالم بسیار مهم است، به ویژه با افزایش سن، با سیر نگه داشتن بدن بعد از غذا، به حفظ وزن سالم کمک می‌کند، نظم روده و میکروبیوم سالم روده را افزایش می‌دهد، کلسترول را کاهش می‌دهد، به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند و قند خون پایدار را افزایش می‌دهد.

روغن زیتون جزء اصلی رژیم مدیترانه‌ای است و با افزایش سن برای سلامت قلب بسیار مفید است، روغن زیتون سرشار از چربی‌های غیر اشباع سالم برای قلب است، که کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش داده و HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد.

روغن زیتون همچنین دارای ترکیب گیاهی خاصی به نام پلی فنول است. این‌ها برای مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط با پیری شناخته شده اند و می‌توانند پیشرفت بیماری‌های مرتبط با پیری مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های عصبی را کند کنند. 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر چاقی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. طبق مطالعه‌ای از مجله یائسگی انجمن آمریکای شمالی، چاقی در دوران یائسگی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی متوسط ​​تا شدید شود، بنابراین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش این استرس‌ها در دوران یائسگی کمک کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس