کد خبر 1287366
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
شانه ساز: واکسن آنفلوآنزا تامین است

رئیس سازمان غذا دارو گفت: واکسن آنفلوآنزا امسال از محل تولید داخلی تامین شده و از سال آینده صادرات نیز خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در همایش معاونان غذا و دارو افزود: هنوز تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا وارد بازار نشده و ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار را به واردات اختصاص داده شده است.

مسوولان منع قانونی برای تاسیس داروخانه ندارند

وی همچنین گفت: منع قانونی برای تاسیس داروخانه توسط مسوولان دولتی وجود ندارد و فردی نمی تواند مانع تاسیس داروخانه بر اساس قانون شود و مشکلی در این زمینه وجود نیست.

افزایش قیمت برخی اقلام دارویی

شانه ساز به بحث افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت داروهایی مانند استامینوفن و ناپورکسین و غیره  بر اساس قیمت گذاری در کمیسیون قانونی قیمت انجام می‌شود که در این کمیسیون  نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان عضو هستند و درباره قیمت اقلام دارویی تصمیم گیری می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ارز واردات اقلام دارویی از پارسال نیمایی شده و داروهایی که مصرف آن بیشتر خودسرانه بوده از شمول دریافت ارز خارج شده اند.

وی با بیان اینکه آئین نامه جدید راه اندازی داروخانه هنوز اجرایی نشده، ادامه داد: برای اجرای آئین نامه‌ها مشکلی نداریم، باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری ایجاد شود که با شرکت پیمانکار هماهنگی شده است.

کمبود سرم نداریم

رییس سازمان غذا و دارو کید کرد: اکنون کمبود سرم در کشور نداریم و مشکلی در این زمینه نیز وجود ندارد.

شانه ساز با اشاره به کشف محموله ای از داروهای قاچاق در بیمارستان شهدای تجریش تصریح کرد: باید دارو و تجهیزات در سامانه ردگیری و ردیابی تی‌تک ثبت شود تا پدیده قاچاق اتفاق نیافتد و بیمارستانها نیز این کار را انجام ندهند.

به گفته وی، این پدیده  زمینه سوءاستفاده را فراهم می کند و باید از سیستم سامانه ای برای کنترل دارو و تجهیزات  استفاده شود تا برخی از افراد از آن سوءاستفاده نکنند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در بحث عدم ترخیص ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، نیز واردات آن برای سال ۹۵ بوده و در سال گذشته منتقضی شده که عده ای هنوز آن را مطرح می کنند.

شانه ساز اظهار داشت: محموله هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف چند ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شو ند و بخشی از آنها نیز بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود.

وی ادامه داد: وارد کننده نباید بدون ثبت سفارش چیزی را وارد کند زیرا بسیاری از آنها می‌تواند مضر باشد. به عنوان مثال اتفاقی که در بندر بیروت افتاد، باید برای همه ما درس عبرت باشد که ممکن است بدون هیچ ثبت و ضبطی محموله وارد گمرکات ما کنند و اتفاقی اعم از بیولوژیک تا اتفاقاتی مانند بندر بیروت رخ دهد.

شانه ساز تاکید کرد: ورود بی حساب و کتاب اقلام و کالاها به گمرک کار اشتباهی است.

وی درباره افزایش قیمت داروهای بیماران خاص، گفت: داروی بیماران خاص رایگان یا درصد بسیار بالایی از پوشش بیمه‌ای را شامل می شود و قسمتی  اقلام تولید داخل ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و ممکن است روی قیمت داروها اثیر بگذارند.

فعالیت اسنپ دکتر قابل تایید نیست

شانه ساز به بحث فروش اینترنتی کالاهای سلامت محور از جمله دارو اشاره کرد و گفت: فعالیت اسنپ دکتر و عرضه اقلامی غیرمجاز که در فضای مجازی انجام می شود مورد تایید نیست.

وی افزود: این نوع فعالیت ها همانند ناصر خسرو بوده و می تواند غیر قابل کنترل باشد و باید ساماندهی شوند.

شانه ساز ادامه داد: فروش اینترنتی اقلام سلامت محور باید بر اساس یک منطق عقلانی ساماندهی شوند و مردم نیز متضرر نشوند.

وی تصریح کرد: عرضه کالاهای سلامت محور از جمله دارو در فضای مجازی مناسب نیست و می تواند جان بیماران را به خطر بیاندازد.
رییس سازمان غذا و دارو  تاکید کرد: به عنوان مثال عرضه داروی سقط جنین را ساماندهی کردیم، حالا از طریق فضای مجازی با یک تلفن این دارو را در منزل تحویل می دهند و این غیر قانونی است.

وی گفت: همه کالاهای سلامت محور باید از داروخانه ها و مبادی رسمی تهیه شوند و مردم فریب اسنپ دکتر و فروش اینترنتی را نخورند.

شانه ساز خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای نظرات خاصی نسبت به این موضوع دارند و می‌خواهند داروهای زنجیره ای و بی حساب و کتاب عرضه و بخش مهمی از پول و اقتصاد کشور را وارد حوزه  تجارت کنند و ما مخالف آن هستیم و اجازه این کار را نمی دهیم. 

به گفته وی سلامت مردم نباید دستخوش سودخواهی و سودجویی عده‌ای شود و در حال حاضر برای مقابله با این موضوع، تعداد زیادی از این کانال ها و افرادی را که به صورت غیرمجاز در این زمینه کار می کنند، با همکاری دستگاه های انتظامی و امنیتی معرفی کردیم و دستگاه های قضایی با آنها برخورد می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حتی در فضای مجازی فرآورده هایی تحت عنوان مکمل لاغری که دارای مواد مخدر شیشه است، عرضه می شود  باید نظارت و حساسیت در این باره ایجاد شود. 

شانه ساز گفت: مشاهده می شود برخی نهادها در سطوح بالا از این موضوع پشتیبانی می‌ کنند که با آنها مخالف هستیم.

وی گفت: نمی توانیم مردم را از خرید اینترنتی سلب کنیم اما باید که این موضوع قانونمند باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس