گلوبال هاوک

فروش پهپاد گران‌قیمت آمریکایی یعنی گلوبال هاوک به کره‌جنوبی، در روزهای اخیر دچار حواشی متعددی شده و سوالات بزرگی را در خصوص ویژگی‌های این پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری، در آن کشور ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تا مدتی قبل، پهپادهای آمریکایی با استفاده از تبلیغات و پروپاگاندای رسانه ای و هالیوودی این کشور، کابوسی بزرگ برای هر کشوری محسوب می شدند و حتی استقرار آنها در یک کشور، پیامی مهم به همسایگان محسوب می شد. اما در سالهای اخیر و با رشد تکنولوژی پهپادی کشورهای دیگر نظیر جمهوری اسلامی ایران، مشخص شد امکان برتری و رقابت در این حوزه مهم و مدرن نیز با آمریکا وجود دارد. این اتفاق، پس از شکار مقتدرانه دو پهپاد مشهور آمریکایی یعنی جانور قندهار و گلوبال هاوک توسط سپاه پاسداران، بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و رسانه های مستقل قرار گرفت.

پرنده بدون سرنشین گران قیمت و بلند پرواز "گلوبال هاوک"، برای اکثر ایرانیان در سال ۱۳۹۸ تبدیل به یک نام آشنا شد؛ زمانی که توسط سامانه پدافند هوایی بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جنوب کشور شناسایی و بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران سرنگون شد. بحث ها و موارد اصلی و حاشیه‌ای زیادی در آن زمان در خصوص عملکرد این پهپاد و حتی احتمال بروز درگیری نظامی بین ایران و آمریکا مطرح اما در نهایت مشخص شد کفه ترازوی حقانیت و قدرت در این ماجرا، به طرف جمهوری اسلامی کاملا سنگینی می کند.

اما بهانه گزارش جدید، روایت های قابل تامل در خصوص سرنوشت امروز گلوبال هاوک مشهور امریکایی پس از آن اتفاق ذلیلانه برای آمریکا است. این پرنده، هم اکنون به دو مشتری خارجی تحویل داده شده که با این اقدام، سوالات مهمی برای کارشناسان نظامی به وجود آمده و در حالی که تصور می شد این اتفاق به نفع آمریکا باشد و بتواند گوشه ای از آن ماجرای تلخ برایشان را جبران کند، اما به موضوعی جدید در تضعیف قدرت پهپادی ایالات متحده تبدیل شده است. پیش از تشریح این ماجرا، اندکی با این پرنده آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید:

سپاه یکی از دو «خدای دریاها» را شکار کرد/ پهپاد ویژه آمریکایی که حتی از جنگنده اف-۳۵ هم گرانتر است +عکس

پشت پرده قدرت‌نمایی نیروهای دریایی «تروئیکای اروپا» در آسیا/ آبروریزی ناو میلیارد یورویی آلمان با ۸ موشک و شناور فرانسوی که حتی یک شلیک موفق نداشت! +عکس

آشنایی با جاسوس مشهور آمریکا در آسمان

گلوبال هاوک جزء پرندهای بدون سرنشین ماندگاری بالا و با ارتفاع پروازی بالا یا در اصطلاح " HALE " شناخته می شود. وظیفه اصلی این پهپاد تهیه زنده تصاویر و نقشه های مورد نیاز فرماندهان از مناطق وسیع به صورت زنده و همچنین پوشش این مناطق با استفاده از سنسورهای الکترواپیتک و حرارتی است. این پرنده شناسایی می تواند تا ارتفاع ۱۸ کیلومتری از سطح زمین فاصله بگیرد و در نهایت تا مدت زمان ۴۲ ساعت به پرواز و عملیات ادامه دهد. وزن این پهپاد ۱۴.۵ تن در حالت خالی و با سوخت و محموله در حال بارگیری کامل ۳۲ تن بوده و می تواند با سرعت ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

برد پروازی " گلوبال هاوک " در حدود ۱۴ هزار کیلومتر اعلام شده و می تواند محموله ای به وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم را حمل کند. این پرنده بدون سرنشین از یک موتور توربوفن مدل  F۱۳۷-RR-۱۰۰    ساخت شرکت رولز- رویس انگلستان بهره می برد.  این پهپاد سنگین‌وزن‌ترین پهپاد عملیاتی جهان است و توسط شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن طراحی و ساخته شده است.

دومین آبروریزی «گلوبال هاوک» پس از شکار توسط سپاه پاسداران/ کره‌جنوبی و آلمان هم هزینه رفاقت با ارتش آمریکا را دادند +عکس

پهپاد گلوبال هاوک متعلق به نیروی هوایی آمریکا

جالب است بدانید که هزینه کل پروژه گلوبال هاوک در حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده و در حال حاضر قیمت هر فروند از این پهپادها به همراه هزینه های عملیاتی آن در حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و آن را به گران ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است. اما دلیل عمده این گرانی، بحث محموله همراه این پهپاد است که آن را از سایرین متفاوت کرده.

با نگاه به این پهپاد، اولین نکته ای که هر بیننده ای را جذب می کند بحث شکل خاص در جلوی این پهپاد است. در این محل یک دیش دریافت اطلاعات قرار دارد که در باند " KU " عمل کرده و می تواند با سرعت ۵۰ مگابایت در ثانیه به دریافت و ارسال اطلاعات بپردازد.

 رادار روزنه مصنوعی "SAR " به همراه سامانه های جستجو و شناسایی الکترواپتیک و فروسرخ که بر روی این پهپاد نصب شده اند به دلیل ارتفاع بالای پروازی این پرنده می توانند محوطه ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند. باید گفت که رادار روزنه این پهپاد در باند ایکس فعالیت می کند که خود باعث افزایش توان عملیاتی این رادار است. مدلی از این پهپاد به نام MQ-۴C با ماموریت ویژه گشت دریایی نیز توسعه پیدا کرده است.

دومین آبروریزی «گلوبال هاوک» پس از شکار توسط سپاه پاسداران/ کره‌جنوبی و آلمان هم هزینه رفاقت با ارتش آمریکا را دادند +عکس

پهپاد MQ-۴C متعلق به نیروی دریایی آمریکا

در بحث مشتریان خارجی باید گفت که کره جنوبی و ژاپن به عنوان دو کشور متحد آمریکا در شرق آسیا، با ۴ و ۳ فروند از کاربران این پهپاد هستند و سازمان ناتو نیز تعدادی از آنها را برای ماموریت شناسایی مشترک در اختیار دارد. اما روایت های عجیب و قابل توجهی در خصوص عملکرد این پهپاد در سالهای اخیر در کره جنوبی منتشر شده که جای بررسی و تحلیل دارد.

از چانه زنی های طولانی تا روغن ریزی پهپادهای چند صد میلیون دلاری!

کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ میلادی قراردادی را برای خرید ۴ فروند پهپاد گلوبال هاوک، با آمریکا به امضاء رساند. بحث قرارداد خرید ۴ فروند گلوبال هاوک برای نیروی هوایی کره جنوبی از همان ابتدا محل بحث و چالش بین دو کشور بود. در ابتدای امر برای کل قرارداد شامل ۴ فروند پهپاد، سیستم های کنترلی، بحث تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از آن، قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شد. اما در سال ۲۰۱۱ آمریکا به دنبال افزایش قیمت به ۴۰۰ میلیون دلار برای هر فروند پهپاد در کنار بحث خدمات پس از فروش و رساندن رقم کل به حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که به اعتراض سنگین کره جنوبی و تهدید به خروج از مذاکرات انجامید.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود، کل قرارداد برای ۴ پهپاد مورد نظر به همراه خدمات پس از فروش با رقمی در حدود ۸۱۳ میلیون دلار به سرانجام رسیده و بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی ۴ پهپاد مورد نظر به کره جنوبی تحویل شد. با احتساب این هزینه قیمت هر "گلوبال هاوک" برای کره ای ها در حدود ۲۰۳ میلیون دلار برای هر پهپاد بوده است که محاسبه ریالی آن عدد نجومی خواهد بود.

دومین آبروریزی «گلوبال هاوک» پس از شکار توسط سپاه پاسداران/ کره‌جنوبی و آلمان هم هزینه رفاقت با ارتش آمریکا را دادند +عکس

پهپاد گلوبال هاوک متعلق به نیروی هوایی کره جنوبی

اما مدتی بعد از فعال شدن پهپادها در همان سال ۲۰۲۰ بود که منابع پارلمانی در کره جنوبی اعلام کردند یکی از ۴ فروند پهپاد تحویل شده از آمریکا، دارای اشکال فنی به نام روغن ریزی بوده و در یک پهپاد دیگر نیز به دلیل استفاده از قطعات معیوب، در سیستم حسگر کنترلی پهپاد مشکلاتی بروز کرده است.

در هفته اخیر اما دوباره یک مقام پارلمانی از حزب دمکراتیک کره جنوبی اعلام کرده که بررسی های دقیق تر نشان می دهد قطعات معیوب در تمامی ۴ فروند پهپاد گلوبال هاوک تحویل شده از آمریکا به کره جنوبی یافت شده و در یکی از پهپادها حتی قطعات مربوط به ارسال تصاویر از پهپاد به ایستگاه زمینی نیز معیوب بوده و ایجاد مشکل کرده است. با توجه به زمان بسیار کم از تحویل و عملیاتی شدن این پرنده بدون سرنشین در کره جنوبی، بروز این مشکلات برای ناوگان گلوبال هاوک های کره سوال برانگیز شده است.

پروژه ۸۰۰ میلیونی ژرمن‌ها در موزه!

اما این ماجرای مربوط به کره جنوبی، تنها گاف پهپادی آمریکا نبود و در اقدامی دیگر و با همکاری آلمان ها نیز یک شاهکار ۸۰۰ میلیون دلاری در پروژه گلوبال هاوک به ثبت رسانده اند. ماجرای مورد نظر پروژه ای موسوم به EuroHawk  است. بر اساس این طرح، آلمان ها به دنبال توسعه یک پرنده بدون سرنشین بر اساس بدنه و شکل گلوبال هاوک بودند که با سیستم های جمع آوری و شنود سیگنال های الکترونیک ساخت اروپا مجهز شود.

طرح مورد نظر برای ساخت ۴ الی ۵ فروند از پهپادهای مورد نظر بود و نمونه اول آن نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی پرواز کرد. این پرنده در سال ۲۰۱۱ میلادی به آلمان وارد شده و قرار بود در کنار انجام پرواز های تمرینی و تکمیل آموزش خدمه کنترل کننده، بحث نصب تجهیزات ویژه شنود نیز در آلمان اجرا شود.

دومین آبروریزی «گلوبال هاوک» پس از شکار توسط سپاه پاسداران/ کره‌جنوبی و آلمان هم هزینه رفاقت با ارتش آمریکا را دادند +عکس

پهپاد گلوبال هاوک آلمانی

با آغاز پروازها در آلمان، نیروی هوایی این کشور متوجه وجود برخی مشکلات در سیستم های کنترل پروازی گلوبال هاوک شده و البته اصلی ترین مسئله در خصوص این خرید تازه مشخص شد. طبق بررسی های تکمیلی، این پهپاد فاقد سیستم های هشدار دهنده و جلوگیری کننده از برخورد با پرنده های با سرنشین بودند و لذا آژانس امنیت پروازی اروپا با صادر کردن مجوز پروازی برای این پهپادها بر فراز اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

در عین حال مشخص شد که ۷۸۰ میلیون دلار باید هزینه پرداخت شود تا تغییرات لازم روی این پهپادها اعمال و مجوزها برای پرواز بر فراز حریم هوایی اروپا صادر شود. این افزایش قیمت البته باعث اعتراض شده و در نهایت آلمان ها در سال ۲۰۱۳ میلادی پروژه "یورو هاوک" را لغو کردند. نکته قابل توجه در اینجاست که آیا آلمان ها از ابتدا از این قوانین اطلاع نداشتند؟ مشخصا احتمال عدم اطلاع آنها از این وضعیت نزدیک به صفر است و ماجرای پروژه یورو هاوک نیز باید دیگر طرح های عجیب نظامی و جاسوسی اروپا و خصوصا آلمان دسته بندی کرد.

نکته قابل توجه دیگر این که چند سال بعد آلمان ها سعی کردند با استفاده از نمونه دیگر همین خانواده یعنی MQ-۴C برنامه خود را ادامه دهند که دوباره مشکلات در خصوص صدور مجوزها گریبان ژرمن ها را گرفته و در نهایت آنها به دنبال سفارش چندین فروند از هواپیمای تجاری سرنشین دار Global Express ۶۰۰۰ با تجهیزات ویژه شنود و شناسایی رفتند. در نهایت، پروژه یورو هاوک که هزینه ای در حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای آلمانی ها داشت، سرانجام بهتری جز بایگانی پیدا نکرد به گونه ای که قرار است تنها نمونه گلوبال هاوک تحویل شده به آلمان ها به موزه ای در این کشور تحویل شود و تجهیزات و اقلام مربوط به این پهپاد نیز در اختیار ناتو قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    62 10
    نخرن بهشون اخم میکنن و اینا هم مثل بید میلرزن بیچاره ها
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      33 4
      همه کشورها تجهیزات داونگرید شده صادر میکنند به عنوان مثال جنگنده های صادراتی امریکا و شوروی (وحالا روسیه) با جنگنده هایی که ارتش های خودشون استفاده میکنند کاملا متفاوته، یا سامانه اس-400 ایی که روسها صادر میکنند با اونی که ارتش روسیه استفاده میکنه کاملا متفاوته و نسخه صادراتی رو شدیدا داونگرید کردند
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      26 4
      دانگرید خیلی فرق داره با جنس معیوب انداختن هر شما ماشین ژاپنی بخری انتظار پراید دیگه نداری که بگی کمک خراب انداختن گرون نرین پهپاد دنیاست باید یه تایم مشخصی داشته باشه خرابی
    • مهدی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      10 2
      آمریکاییا از خودشون هیچی ندارن،همشو مدیون حزب نازی آلمان هستن که بعد از جنگ جهانی دوم در قبال حفظ جونشون فناوریارو بهشون دادن،حتی پروپاگاندای تبلیغاتی هم از جوزف گوبلز یاد گرفتن،روحت شاد هیتلر که برای این استکبار چه میراثی گذاشتی.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 3
      پس کی آواکس میخرین همه دنیا میدونن که اواکس اوجب واجب هست اواکس آواکس آواکس
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    35 2
    فکر نکنم کشوری بیشتر و بهتر از آنها ( بغیر از آمریکا) انواع پهباد اصلی و کامل و در حال استفاده . شکار شده توسط نیروهای سپاه پاسداران را در اختیار داشته باشه . و از همه امکانات مورد استفاده در آنها آگاهی داشته باشه . که این خود بقدرت ایران در خدمت گرفتن و همچنین مقابله با انواع پرنده های بدون سرنشین که اهداف متفاوت اطلاعاتی و نظامی دارند . میافزاید . این از فواید . شجاعت و توانائی رزمی و مهندسی جنگ الکترونیک . در برابر آمریکا . محسوب میشود . و باید بواقع گفت از الطاف خفیه الهی هست که شاکر او بی همتا هستیم
  • افشین IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    31 6
    قابل توجه غربزده هایی که دائم دنبال انتقاد از روسیه و چین و قراردادهاش هستند. یانکیها روی همه رو سفید کردند.روسها حداقل اگه دیر میدن دیگه اشغال نميندازن. با این تفاسیر کالای چینی هم بهتر از این آشغالهایی هستکه فقط،تبلیغ باعث فروششون میشه. اما مهمترین درس آینه که هیچ سلاح یا کالایی قابل رقابت با ساخت داخل و بومی نیست. اولین مزیت قیمت پایین و امین مزیت نبود وابستگی هست. جنگنده نسل سه ایرانی بخاطر همین مزایا خیلی بهتر از نسل چهاري هستکه چند برابر قیمت بخری و بخاطرش،وابسته یکی از اینا بشی. پس،زنده باد ساخت ایران.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      20 9
      روسها اگر دیر بدن اشغال نمی اندازن؟ اخه چرا وقتی اطلاعات عمومی نظامی در حد صفر داری اظهار نظر می کنی؟ هواپیماهای صادراتی روسی یک شکست خورده محض بودن در اکثر جنگها
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      13 4
      هواپیماهای روسی در جنگ ها شکست خورده محض بودن؟ مثلا تو ویتنام میگ روسی پدر آمریکا را در نیاورد؟ حالت خوبه؟
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      12 7
      قابل توجه ته مانده های استالین .ردارهای ساخت روسیه تفاوت بین موشک و هواپیمایی مسافربری را ازهم تشخیص نمیده پس بهتره نه به چپ وابسته باشی نه غرب ولی اگه خواستی الگو برداری کنی غرب به مراتب بهتره
    • علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      2 1
      اهای دوست بی اطلاع من هیچ کدوم از پهپاد های ما این سیستم هشدار رو ندارن و هیچ یک از این دست پهگادها اجازه پرواز بر اروپا رو ندارن چون اصلأ به این منظور طراحی نشدن
    • س.س IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 1
      چطوری‌شرق‌زده،نمیشه‌چندتانیازاساسی‌روهم‌ تولیدکنیم .که‌یهوالبته هرروزدرطول این‌دهه نرخ شون به عرش نرسه. مثل مرغ وتخمش،هویچ، برگ کلم،یایک توپ فوتبال‌تا داورای ماتوپ دزدی نکن. اساساًخدانسل‌ماروبرای‌خودتحریمی‌خلق کرد.چطور!مابایددنیامون بخاطرآخرت بسوزه. تایکی بگی الف ،شماحرف نزن غرب زده. بصیرتی که دمش ازش زده شد،الان وقتش نیست به میدان بیادوفکری به این وضعیت بندازه؟
    • مجتبی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 3
      درود بر شما.دوست عزیز روس‌ها سالها زودتر از غربیها شروع به فروش تجهیزات نظامی ضعیف شده کردند.آمریکاییها و غربیها حداقل یک دهه بعد از روس‌ها از این سیاست پیروی کردند.تجهیزات نظامی صادراتی روسی هرگز در جنگها نتوانسته اند کاری انجام بدهند و همیشه باعث سرشکستگی دارنده این تجهیزات شده اند.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    27 2
    خوشم میاد آمریکایی ها حتی هم پیمانان خودشون رو میدوشن، این بالاخره باعث تفرقه و دشمنی بین خودشون خواهد شد.
    • مجتبی هاشمی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 1
      از آمریکا خوشم میاد بخاطر اینکه هیچ کشوری واسش مهم تر از مردمش نمیدنه و براش فرق نمیکنه که چی دربارش میگن و فکر میکنن.کاملا بلعکس ما که خیلی مهم واسمون که بقیه کشورها چی درباره ما میگن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      2 1
      در پاسخ به:«از آمریکا خوشم میاد بخاطر اینکه هیچ کشوری واسش مهم تر از مردمش نمیدنه و براش فرق نمیکنه که چی دربارش میگن و فکر میکنن.کاملا بلعکس ما که خیلی مهم واسمون که بقیه کشورها چی درباره ما میگن». اگه مردم خودش براش مهم بودن که این همه پول تو آسیا خرج نمی کرد با اینکه تو کشورشون اون همه فقیر بی خانمان دارن.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 0
    تو اینترنت خبر و فیلمشو دیدیم که سوریه هم همین پیهباد گلوبال رو زده، ولی نمیدونم چرا رسانه های داخلی پوشش ندادن، فک کنم 1-2 ماه پیش بود ( یکم کمتر یا بیشتر، دقیقا خاطرم نی )
    • sasan IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 10
      سلام واقعا شما هم قبول کردی اصلا هرجنس امریکایی دیدید رودست داشته باشد این مطلب را یه ادم بی سواد کورکوانه نوشته که جزوجیره بخورهاست هیچوقت باور نکنید این مسائل عقبی را
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    سوال ۱آیا صرفه داره هواپیمای بی۵۲آمریکا رو که دارای موتورهای توربوتراپ و بسیار مقاومه تبدیل به هواپیمای باری یا آواکس یا مسافر بری کرد.. لطفاً توضیح بدید۲آیا صرفه داره از مدل بمب افکن های روسی(مشابه بابی۵۲...)در نقش باربری یامسافربری استفاده بشه... امنیتش چطوره...
  • مکانیکی اصغر IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    41 0
    اگه روغن ریزی داره واشرهاشو بیارن من تعویض کنم. گارانتی 5 ساله هم بهشون میدم. اصغر مکانیک
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      9 4
      چقدر خندییدم دمتون گرم
  • مکانیکی اصغر IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    23 0
    واشر اصل چین براش میندازم کیفشو بکنن جنس خوب دست مشتری میدیم اصغر مکانیک
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    15 0
    ای کاش یک عکس از اولین آبروریزی این پهپاد رو هم میزدید.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    30 1
    گلوبال هاوک وقتی توسط سپاه شکار شد دیگه اون آدم سابق نشد!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    23 0
    باید از سپاه متشکر باشن که به اون ها فهموند باید تلاششون رو بیشتر کنن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    28 4
    همه تجهیزات نظامی آمریکا شبیه همین سرنوشت و دارن .فقط تبلیغه. در عمل پوچن
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      15 1
      قدرت رسانه دست کمی از بمب و موشک نداره، همین که قدرت تجهیزاتتو طوری نشون بدی که مثلا خارق العاده و خیلی خوب و قوی هستن یا چیزی رو که نداری طوری عمل کنی که دیگران/دشمنات فک کنن داری، این خودش یه عامل قدرت زا هستش که هر کشوری ندارتش
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    15 6
    گلوبال هاوک یک دستاورد بزرگ مهندسی هست که مشخصه آمریکایی ها دوست ندارند به این سادگی در اختیار دیگران قرارش بدن
    • NL ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      اجب دستاوردی این همون بود که با یک موشک ایرانی نابود شد مهندسی شون بدرد خودشون می خوره
  • صبا IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 8
    سلام. با موشک شهاب ۳ همه این اسباب بازی های صهیونیستی را ساقط میکنیم.
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    13 2
    معلومه که آمریکا جنس اصلی که خودش استفاده میکند را به آلمان و کره نمی‌دهد تازه اینها متحدانش هستند بعد یک عده آدم بی سواد و بی اطلاع از دشمنی چند هزار ساله غرب با ایران ، توقع دارند آنها به ما تکنولوژی و اجناس اصلی و جنگ افزارهای کاربردی بدهند حتی در دوران محمد رضا پهلوی به ما موشک ندادند و تنها هواپیما جنگی دادند آنهم در راستای اهداف ژاندارم منطقه در صورتی که شاه ایران پول بسیاری از تسلیحات را به آمریکایی ها داد ولی سالها ایران را دور زدند
    • ب IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 2
      دشمنی چند هزار ساله؟
    • قاسم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 2
      میدونین کلا قاره‌ی آمریکا اصلا چند ساله کشف شده میدونین اصلا چند ساله که کشوری به نام ایالات متحده آمریکا شکل گرفته .فکر نکنم به هزار برسه چه برسه به چند هزار . ما کور خود و بینا ی جهان گشته ایم از بس که در جنگ حمایت مظلومان بودیم از مظلومی خود بی خبر گشته ایم به ماند که از مستضعفین عالم هستیم
    • امیرحسین IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 0
      دقیقاً متاسفانه به ژاندارم غرب بودن افتخار میکرد پسرش رضا پهلوی خیلی بد تره که میگه حتی نباید فشنگ تولید کرد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 9
    بله چه عاید ملت بیچاره ایران شد به جز گرسنگی و بدبختی جایی که 70 درصد مردم ما زیر خط فقر هستن مگر میشود مدام با کشوری مثل آمریکا که اقتصادش 100 برابر بزرگتر از اقتصاد ما است ولی جمعیتش سه برابر مردم گرسنه توان جنگیدن نخواهند داشت
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 3
    مشرق جون. من فکر کردم خودمون از گول بال هاوک بهترشو ساختیم که آبروی آمریکا نزد جهان رفته!
    • باد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 10
      کشوری که هشتاد درصد مردمش مریضی اعصاب دارند ودایم دنبال فرار از وطنشون هسن گیرم که اامریکا اصلا پهباد نداره به ما ملت بدبخت چه میرسه
  • هیچکس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 2
    راست گفتن کاه تو چشم مردم می بینی اما کوه را در چشم خود نمی بینی.
  • اشکان IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    مشرق از mq4 میگی در حالی که اون قیمت برای mq4c و اون پهپادی که ایران زد mq4c بود
  • حسن IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 0
    زنده باد ایران وایرانی زنه باد سپاه
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 0
    سازمان امنیت آمریکا وپنتاگون وارتش کل آمریکا حالا برن غاز بچرانند با این رئیس جمهورهای پیر وپاتال وآلزایمری ودیوانه که هی عوض میکنند داغ نابودی ومنزوی کردن ایران تو دلشون می مونه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 2
    آمریکاییها زرنگن بلدن چجوری جنساشونو بکنن تو پاچه کشورهای دیگه شما هم یاد بگیرد بحث اقتصاده نه بحث رجز خونی و گونده گویی
    • A.H.A IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      9 1
      فعلا که گنده گویی تجهیزات نظامی آمریکا و اسرائیل رو دنیا برداشته . هر روز افتضاحات جدید از سقوط پیاپی جنگنده های پیشرفته شون در آمریکا تا سوراخ بودن گنبد آهنین و پاتریوت و تو خالی بودن ادعا آنها در موضوع پهپاد های جاسوسی که همین گلوبال هاوک بود و RQ-170
    • sasan IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 5
      جالبه اف4 های امریکا هنوز ایران از قبل داره بهش افتخار میکنه دیدید که گاهی مطلب میزارن چیزی که بر اثر نقص فنی سقوط کرده بود وجعبه سیاه ان را از همان جا منفجر کرده بودن را از افتخارات میدونن چرا باید این همه مامسلمانان بد حرف بزنیم شمانگاه کنید میلیونها ایرانی با بهترین زندگی تو امریکا زندگی میکنن وحتی صندوق رای میبرنوتو مسئولیت ها بعنوان فرماندار وشهردار وحتی مجلس سنایند ولی ما اگر یه امریکایی را در ایران ببینیم خونشو حلال میدونیم اینو اسلام گفته یا ما مسلمان نیستیم
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 6
    اونوقت خداوکیلی یعنی شماهااااا تونستید پهباد بسازید، که سرتر از این پهباده، اونوقت کره جنوبی که به بمب تکنولوژی معروفه نتونستهه!!!!!!!! یه چیزی نگید که یه چیزی بگم
  • پیمان شهبازیان IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    11 1
    درد و بلای نیروهای نظامی ارتش و سپاه بخوره تو سر هرچی مسئول بیکفایت و نالایقمون .هرچقدر اقتدار و قدرت نظامی بالا میریم بجاش اقتصادی و اجتماعی تنزل میکنیم.که به نظرمن این موضوع طبیعی نیست و گذشت کردن از این خیانت هم طبیعی نیست
  • NL ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 5
    ابروزیزی قیمت برنج روغنه خط فقره اینارو جمع کن........
    • ایرانی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 0
      الان دولت این خبر پهباد علام کرده که میگی جمع کن اگه الان یک پهباد ایرانی چیزش بشه تو میای میگی ما چقدر بدبختیم بعد مسائل رو باهم قاطی نکنیم
  • diego IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    باز هزار مرتبه از متحد دوست و برادر ایران روسیه بهتره ک قبل از اینکه چیزی بفروشه ب ایران اطلاعات اون وسیله جنگی و خودش رو در اختیار دشمنان ایران قرار میده تا باهاش بازی کنن بعد میده ایران! جنگنده فروختنشون هم ک در کارنامه نیروی هوایی هست ک چ اشغالایی رو انداختن ب ایران ،باز جنس امریکاییه ک پنجاه ساله داره از اسمون ایران دفاع میکنه ،اخه روسیه هم شد متحد!؟ خود هندی ها هم رفتن سراغ فرانسه از بس سوخو های روسی اشغال و بی کیفیت هستن
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 3
    شماها که نه سواد نظامی دارید نه اطلاعات علمی چرا الکی رجز خوانی می کنید آمریکا تمام کشورهای غربی بروند به جهنم اما روسیه و چین جز اشغال و تفاله چیزی به دیگران نمی‌دهند در ضمن کشوری مانند آلمان و کره آنقدر شعور و آگاهی دارند که چه بخرند که ارزش داشته باشد
  • DE ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 0
    این پهباد فقط افه و قیافه گرفتن امریکاست .خب چند تن وزن داره بجای کلی الکترونیک که حمل میکنه بجای خلبان 500 کیلو کم و زیاد برای خلبان هزینه میکردند .این هم یک نوع سرکیسه کردن ملتهاست. هواپیماهای جاسوسی امریکا کم نیستند که .اونها هم دارن کار همین روغن سوز را انجام میدهند.
  • Mahdi Sharafedin IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 1
    آلمانی که یه روزی قدرتمند ترین ارتش دنیا رو داشت امروز جلوی آمریکا زانو زد ولی ما نه به پایان یه ابر قدرت دیگه داریم نزدیک میشیم
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    درجنگ عراق ایران جنگندهای عراقی روسی بودنن چطور اسیر جنگندهای ایران میشدند کجایی بودند ،؟
  • چیا IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 4
    پهپاد رو از امریکا گرفت پراید رواز کجا گرفت
  • احمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 0
    متاسفانه نکته‌ای را که کسی به آن اشاره نکرده و از سرنگون کردن این پرنده ، مهم‌تر می باشد،دلیل فروش این پرنده ها توسط آمریکا می باشد . در زمان عملیات عین الاسد و موقعی که این پرنده در حال ارسال زنده حمله ایران به پایگاه آمریکایی به واشنگتن بود، ناگهان کنترل کامل آن از دست آنها خارج و ارسال سیگنال آن قطع شد و سردار حاجی زاده بصورت گذرا به این نکته و اهمیت آن برای آمریکاییها اشاره کرد ، لذا آنها فهمیدند که با هک سیستم الکترونیک این پرنده ، دیگر امکان استفاده از آن را در هیچ نقطه از جهان ندارند.
  • مجید IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 0
    کره و آلمان از متحدان آمریکا هستش داره این بلا را سرشون میاره وای به حال ماها اگه روزی بخاییم به آمریکا اعتماد کنیم،،،قابل توجه غربگرا ها
  • پیمان شهبازیان IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    8 0
    درد و بلای نیروهای نظامی ارتش و سپاه بخوره تو سر هرچی مسئول بیکفایت و نالایقمون .هرچقدر اقتدار و قدرت نظامی بالا میریم بجاش اقتصادی و اجتماعی تنزل میکنیم.که به نظرمن این موضوع طبیعی نیست و گذشت کردن از این خیانت هم طبیعی نیست
  • مهدی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 4
    چرا باید یک رسانه خبری اینقدر بی خبر باشه که گلوبال هاوک رو پدافند ارتش شکار کرد نه سپاه.واقعا ارتش چه هیزم تری فروخته که حتی عملکردش زو هم ازش دریغ میکنید و به نام دیگری ثبت میکنید.میدونم این پیام رو نشون نمیدید.۸۲
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      برو برانداز مفلوک
  • رمضانسرشت FR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    خوب ولی ولی اعداد وارقام همخوانی ندارد
  • اسماعیل جلایر IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 0
    الاهواکبرجانم فدای رهبران سپاه نبودانقلابم نبود
  • اکبر IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    بدین بمن واشرشو تعمیر کنم .
  • اکبر کاظمی US ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    فقط باید به دانشمندان ومبتکران ایرانی در سپاه پاسداران تبریک گفت وافتخارکرد آنها به آمریکایی ها وانگلیسی ها فهماندن که با ایرانی در نیفتند که کلکو پشمشان رابه باد خواهیم داد ایران اگر دلسوز داشت ابرقدرت جهان می‌شد درود فراوان بر غیور مردان بااستعداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
  • محمد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    هیچ کشوری نمیاد صلاح استراتژیک خودشو به این راحتی به کشور دیگه ای بده مسأله اینه که کشورهای قدرتمند نظامی جهان اگر صلاحی بخواند بفروشند نسخه اصلی به هیچ کشوری نمی فروشند مطمعن باشید در این تجهیزات فروخته شده نقص های می گذارند یا کدهای مخصوصی وجود دارد در پدافندهای فروخته شده به کشورهای دیگه که کنترل نهایی این سامانه‌ها به دست اپراتور اصلی سازنده قرار می گیرد پس به فکر گرفتن سلاح انبوه نباشیم تکی خرید کنیم
  • رهام حسامی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    ببینید ناوگان Block 40 Global Hawk دیگر در برابر پدافند هوایی مدرن قابل دوام نیست.لذا باید بازنگری شود.جانشین اون بلوک 40s خواهد بود.پیشران اون موتور توربوفن رولز ریس ای ایی 3007 اچ یا اف 137 و دارای توان 7050 پاوند می باشد.بیشتر تغیرات در اویونیک خواهد بود.بازم به عنوان کسی که دره سنگین و عنوان HALE یا ارتفاع بالا – ماندگاری طولانی (High Altitude Long Endurance) شتاخته می شود.صد البته مورد علاقه من ایکس 47 و پهپاد پرودِیتور سی اَونجر (PREDATOR C, AVENGER)و مدل ایرانی ان کمان 22 هست.برای من هر هواگرد پیشرفته مور تحسین هست.
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 1
    متاسفم اونایی که از خود تحقیری دست برنمیدارند. واز دشمنان کشور دفاع میکنند. این کشور باتوجه به اینکه 40 ساله همه جوره توسط دنیا تحریم شده ولی به کوری چشم دشمنان و وطن فروشها. کم نیاورده. وهمه جوره از زمان پهلوی بهتر است. زنده باد ایران
    • س.س IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      2 0
      یک‌جایی‌بایدچشم‌روحقیقت‌هم‌نبست،سوال‌اینجا پیش‌میاد،همین‌الان‌آیاازوضعیت‌کلی‌زندگی(اقتصادی،شغلی،بیمه،درآمد،خرج)راضی‌هستید.شماهم خودتحریمی رونعمت‌میدونی؟درنهایت‌ما ‌فکر و هدفمون زندگی معمولی هست فارغ ازهرگونه سیاسی‌بازی. این چه صیغه ای غربزدها والله ما بیکار وگرسنه ایم.
  • کمولچی IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    چرا چرت وپرت مینویسید؟ حداقل دوتا ایراد بگو باور کنن باشعورها؟ پهپاد سپاه بیست وعالی و.. و... مثل اخبارگوها هستش!! همه جای دنیا بدبختن و مشکل اقتصادی دارن و.. و. ایران خوب عالی بهترینه..!! این مضخرفات هم واسه بچه مدرسه ایها چاپ کن بخونن.
  • مهرداد IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    بنازم اقتدار و قدرت نظامی ایران را گلوبال هاوک آمریکایی را سرنگون کرد عین الاسد را هم ویران و ...
  • تابان IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    آبروریزی اینه که مردم کشورت تا کمر واسه پیدا کردن لقمه ای نان توی سطل زباله خم بشن.آبروریزی کشتن صدها انسان بیگناه توی هواپیمای مسافربری است.لعنت بر همه تان.
  • راستگو IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    گزارش سرویس شرق چیه؟کاش یه عکسی مدرکی چیزی بزارید که آدم عاقل بتونه اعتماد کنه
  • مجید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    اگر نیروی پهپادی ایران قوی است یک مدل مثل همین ویا پیشرفته تر تولید کند وبرای صادرات درمعرض فروش قراردهد موتوراین پهپاد موتور هواپیمای مسافربری امبراء ویا جتهای شخصی کوچک می باشد مصرف سوخت پایین وتوانایی 40ساعت پروازویا معروف است به جاروبرقی جمع آوری اطلاعات هنوزهیچ قدرتی نتوانسته نمونه آن راتولید کند -شکار مسئله نیست تولید خوب است
  • ایرانی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    پهبادگلوبال هاوک آمریکا را ارتش سرنگون کرد،چراهمه چیزمثبت رابه اسم سپاه تمام میکنند ،ارتش ماهیچی نداره!؟هواپیمای مسافربری حتما ارتش زد!!!حتی درکتابهای درسی هم بغیراز۲شهیدارتش( امیربابایی وصیادشیرازی)هیچ عکس شهیدی ارتش نیست،درصورتیکه ارتش شهدای شاخصی تقدیم وطن کرده ،!!!روح همه شهداشاد.
    • حیدر صالح IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 0
      ارتش و سپاه هر دو نیروی نظامی یک مملکت هستند
  • فریدون حیدری IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    تا بوده و هست گفتن هر جنسی آمریکایی فقط
  • مهدی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    نتیجه اعتماد به غرب همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس