کد خبر 1286932
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

مشاوره زوج درمانی یا همان مشاوره ازدواج، نوعی روان درمانی است که در آن یک مشاور روانشناس مجاز با تجربه بالینی که با زوج‌ ها کار می‌ کند و با استفاده از انواع مداخلات درمانی به افراد درگیر در یک رابطه عاشقانه کمک می کند تا بینش خود را درک کرده، تعارض را حل کرده و روابط را بهبود بخشند. دلیل اینکه خیلی از افراد از این خدمات استفاده نمی کنند این است که آنها نمی دانند زوج درمانی چیست و چه مزایایی برای آنها دارد! 

 مشاوره زوج درمانی چیست و چند جلسه است؟

مشاوره زوج درمانی چیست؟

اگرچه مشاوره زوج درمانی رفتاری ممکن است بسته به گرایش نظری درمانگر متفاوت باشد، اما همه جلسات زوج درمانی‌ ها عناصر کلی زیر را شامل می‌شوند:

  1. تمرکز بر یک مشکل خاص (یعنی مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، صمیمیت، حسادت)
  2. مشارکت فعال از طرف درمانگر در درمان خود در رابطه و نه هر فرد دیگری.
  3. مداخلات متمرکز بر راه حل و تغییر جهت در اوایل درمان.
  4. داشتن اهداف روشن اهداف درمان.

تحقیقات انجام شده توسط انجمن ازدواج و خانواده در آمریکا نشان داد که بیش از 97 درصد از زوج ها کمک مورد نیاز خود را دریافت کردند. به علاوه، ۹۳ درصد از زوج‌ها گفتند که درمان به آن‌ها ابزار موثرتر برای مقابله با مناقشه می‌دهد.

در زوج درمانی چه انتظاری می رود؟

 مشاوره زوج درمانی چیست و چند جلسه است؟

آیا نمیدانید در هر جلسه زوج درمانی چه انتظاری باید داشته باشد؟؟؟

به طور معمول، اولین جلسه درمان زوجین آنلاین یا حضوری با برخی از سوالات استاندارد مصاحبه در مورد سابقه رابطه و همچنین مشکلات عمیق در خانواده، ارزش ها و پیشینه فرهنگی هر یک از زوجین آغاز می شود. در صورت لزوم، درمانگر یا مشاور ازدواج ممکن است از جلسات اولیه برای مداخله در بحران استفاده کند.

سپس زوج درمانگر به زوج کمک می کند تا موضوعی که در درمان مورد توجه قرار می گیرد، شناسایی کنند، اهداف درمانی را تعیین کرده و ساختار درمانی را برای هر جلسه مشاوره برنامه ریزی کنند.

در طول درمان، مشاور زوج ها به آنها کمک می کند تا پویایی رابطه ایجاد کرده و مشکل ایجاد کنند و هر دو شریک را برای درک نقش خود در تعاملات ناکارآمد راهنمایی کند. این بینش بیشتر در مورد مسائل مربوط به رابطه و ناراحتی به آنها کمک می کند تا نحوه درک رابطه و یکدیگر را تغییر دهند.

اگرچه به دست آوردن بینش مهم است، اما یکی دیگر از جنبه های مهم درمان زوجین شامل تغییر رفتارها می شود. درمانگران زوج اغلب تکالیفی را به شرکا اختصاص می دهند تا مهارتهایی را که در درمان آموخته اند در تعاملات روزانه خود به کار گیرند.

اکثر زوج ها با آگاهی بیشتر از الگوهای رابطه خود و مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر و حل مشکلات با پارتنر خود، روند دروان خود را پایان می دهند.

چه کسانی باید زوج درمانی را در نظر بگیرند؟

به نظر شما مناسب ترین نوع رابطه برای شرکت زوج درمانی چیست؟ شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی برای هر نوع رابطه ای مفید است، از جمله:

  • روابط مستقیم
  • روابط بین نژادی
  • روابط نوجوانان یا دانشجویان
  • روابط با فاصله سنی زیاد
  • روابط در هر مرحله ای از جمله قرار ملاقات، نامزدی یا کسانی که متاهل هستند

به عنوان مثال، یک زوج که اخیرا نامزد کرده اند ممکن است مشاوره قبل از ازدواج فرصتی ارزشمند برای برآوردن انتظارات رابطه قبل از ازدواج را پیدا کنند. یا زوجی که 25 سال با هم زندگی کرده اند ممکن است مشاوره ازدواج را به عنوان روشی موثر برای بازیابی حس هیجان و عاشقانه در رابطه خود بدانند.

مشاوره روانشناسی درمان زوجین می تواند مشکل فعلی را حل کند، از تشدید مشکلات جلوگیری کند یا به دوره گذار یا افزایش استرس زوجین کمک کنند. موضوعات مشترک مورد توجه در درمان زوجین شامل مسائل مربوط به

  • پول
  • فرزندپروری
  • رابطه جنسی
  • خیانت همسر
  • مسائل مزمن سلامتی
  • ناباروری
  • قمار
  • مصرف مواد
  • فاصله احساسی
  • و درگیری مکرر

است.

آیا مشاوره زوجین به جلوگیری از طلاق کمک میکند؟

اگر رابطه فعلی شما متزلزل است، طلاق تنها گزینه نیست: مشاوره زوجین یا همان زوج درمانی تخصصی می تواند یک ازدواج سخت را نجات دهد. اگر تمایلی به ازدواج با همسرتان دارید، باید به مشاوره زوجین مراجعه کنید.

همچنین مشاوره زوجین، به عنوان مشاوره ازدواج نیز شناخته می شود، می تواند چیزی باشد که رابطه شما برای التیام زخم های قدیمی و شروع دوباره به آن نیاز دارد. مشاوره می تواند راهی معنادار برای بازگرداندن بنیان ازدواج و روشن ساختن این باشد که آیا طلاق تصمیم مناسبی است یا خیر.

چرا زوجین در دریافت درمان تأخیر می کنند؟

 مشاوره زوج درمانی چیست و چند جلسه است؟

متأسفانه، بسیاری از زوج ها زمانی درمان را امتحان می کنند که میزان قابل توجهی آسیب دیده‌اند. الگوهای رابطه ای ناسازگار قبلا تثبیت شده است، پیوند عاطفی بین شرکا به شدت تضعیف شده و به دلیل عدم حل و فصل اختلافات گذشته، میزان زیادی از کینه وجود دارد. بسیاری از مشکلات دیگر نیز وجود دارد.

مشاهدات به دست آمده از جلسات مشاوره زوج درمانی تخصصی نشان می دهد که یک زن و شوهر معمولی تا شش سال قبل از مشاوره زوجین از یکدیگر ناراضی هستند.

تفاوت زوج درمانی آنلاین (مشاوره ازدواج غیرحضوری) با زوج درمانی سنتی چگونه است؟

مشاوره زوج درمانی آنلاین دارای مزایای متعددی است که در زوج درمانی سنتی حضوری قابل استفاده نیست. اول اینکه، فرصت ارتباطات بیشتر با توجه به توانایی به اشتراک گذاشتن، بدون هیچگونه وقفه ای وجود دارد.

توانایی پردازش افکار خود قبل از ارسال پیام به آنها و به اشتراک گذاشتن آنها در اتاق درمان، باعث می شود که زوجین به طور مناسب و کارآمدتر ارتباط برقرار کنند. این فرمت همچنین به هر زن و مردی زمان و فضا می‌دهد تا واکنش پارتنر خود را پردازش کند و چیزی که شنیده‌اند، به جای تمرکز بر آنچه که می‌خواهند بگویند را منعکس کنند.

همچنین برخی از افراد متوجه می شوند که از طریق نوشتن می توانند بهتر توضیح دهند و احساساتشان بازتر و صادقانه تر بیان می‌شود. درمانگران زوج همچنین دریافته اند که این فرمت امکان گفتگوهای پر بارتر را فراهم می کند که منجر به پیشرفت سریعتر در درمان می شود.

مشاوره ازدواج آنلاین همچنین برای زوج هایی که یک یا هر دو زوجین مدام در سفر هستند یا برنامه های بسیار متفاوتی دارند و قادر به هماهنگی زمان حضور در جلسات درمانی زوجین نیستند، ایده آل است.

علاوه بر این، زوج هایی که دارای فرزندانی هستند و در یافتن مراقبت از کودک مشکل دارند، می توانند تا حد زیادی از مزایای مشاوره آنلاین زوج درمانی بهره مند شوند.

درمان حضوری نیز عموما تحت پوشش بسیاری از طرح های بیمه درمانی قرار نمی گیرد و تنها پس از چند جلسه می تواند برای بسیاری از خانواده ها بسیار پرهزینه باشد. درمان آنلاین می تواند جایگزین مقرون به صرفه تری باشد چون هزینه های رایج از دوشتان کسر میشود.

مشاوره زوج درمانی اینترنتی در ویکی روان

سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان؛ یکی از بسترهای ایجاد و شرکت در جلسات مشاوره غیرحضوری ازدواج برای تمام فارسی زبان ها از اقصی نقاط ایران می باشد که به شما امکان ارتباط با مشاور مورد نظرتان را فراهم می کند. ارتباط صوتی و تصویری در کنار امکان برگزار جلسات مشاوره تایپی اثربخشی مشاوره زوج درمانی تخصصی را دو چندان می کند.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه مشاوره آنلاین ویکی روان، از اطلاعات زیر استفاده کنید:

آدرس اینترنتیwww.wikiravan.com

شماره تماس پشتیبانی: 91099110-021


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس