کد خبر 1286806
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
قصه دلبری

اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم «جایزه سردار سرلشگر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» مهرماه امسال در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.

به گزارش مشرق،اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم «جایزه سردار سرلشگر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» با حضور دکتر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و فرماندهان لشکری و کشوری مهرماه امسال در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد. در این مراسم انتشارات روایت فتح با بیش از ۳۰عنوان کتاب در این حوزه به‌عنوان ناشر برتر و کتاب «جای من اینجاست» کاری از این انتشارات به قلم خانم فریبا انیسی نیز عنوان کتاب شایسته تقدیر در بخش زندگینامه انتخاب شد. بدین بهانه با «مهدی محمدخانی»، مدیر انتشارات روایت فتح به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او از پرفروش‌ترین‌های روایت فتح در این سال‌ها چنین می‌گوید:

«قصه دلبری»، پرفروش‌ترین کتاب روایت فتح

انتشارات «روایت فتح» به‌تازگی منتخب «جایزه سردار سرلشگر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» شده است. کمی بیشتر این جشنواره را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

 این جایزه، دوره دوسالانه آثار برتر جبهه مقاومت و مدافعان حرم با عنوان «سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی» است و امسال دومین سال برگزاری این جشنواره بود. این مسابقه به‌نوعی تنها همایش در رابطه با کتاب‌های مدافعان حرم است. دومین دوره این جشنواره زیر نظر مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد. این جشنواره ۶بخش مختلف دارد شامل خاطره، مستند و پژوهش، داستان و رمان، زندگینامه و خودنوشت، بین‌الملل و سیاست و گروه کودک، نوجوان و شعر. کتاب‌های انتشارات روایت فتح در دسته زندگینامه و خودنوشت این جشنواره قرار می‌گیرند. در این جشنواره بخشی به نام ناشرین برتر نیز وجود دارد که در آن ناشرانی که کیفیت آثارشان بهتر است انتخاب می‌شوند و در این دوره یکی از این انتشارات برتر، روایت فتح بود. از چند نویسنده برتر انتشارات روایت فتح نیز در این دوره تقدیر شد.

کمی بیشتر کتاب «جای من اینجاست»، نوشته خانم فریبا انیسی را که در این دوره به‌عنوان شایسته تقدیر شناخته شد معرفی کنید.

این کتاب یک مستند روایی است که در سال۹۸ چاپ شد و درباره شهید مدافع حرم «حاج سیدحمید تقوی‌فر» است. این شهید عزیز از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس بودند و جزء فرماندهان مدافعان حرم محسوب می‌شدند.

آیا انتشارات روایت فتح در آینده نیز تنها در حوزه زندگینامه فعالیت خواهد کرد یا به دیگر حوزه‌ها ازجمله رمان و داستان نیز ورود می‌کند؟

قصد داریم در چند حوزه جدید وارد شویم که یکی از آن‌ها حوزه کودک و نوجوان، دیگر رمان و در آخر بحث آموزش است. در حوزه‌های دیگر نیز قطعا می‌توانیم وارد شویم اما اول باید زیرساخت این حوزه‌ها را آماده و حاشیه‌ها را ارزشیابی کنیم. باید ابتدا فعالیت‌ها را سنجید و بعد حساب‌شده وارد زمین شد. از این نظر در حال آماده‌سازی برای ورود به این عرصه‌ها هستیم. این انتشارات نزدیک ۲۵سال است که فعالیت داشته و در این سال‌ها عزیزان مختلفی برای آن زحمت کشیده‌اند، ازجمله نویسندگان و همکارانی که سابقه‌ای را برای انتشارات مهیا کردند. ماحصل و مجموع این قدم‌ها رویکرد انتشارات و دسته‌بندی‌هایی را مشخص می‌کند که در آن محتوا تولید انجام می‌شود. از این منظر بیشتر کتاب‌های انتشارات در دسته‌های مستند داستانی، زندگینامه و تاریخ شفاهی قرار می‌گیرند. پس برای ورود به عرصه‌های دیگری سابقه‌ای نداریم و باید حساب‌شده رفتار کنیم.

«قصه دلبری»، پرفروش‌ترین کتاب روایت فتح

بیست‌وششم مهرماه، بیست‌وپنجمین سال تاسیس انتشارات روایت فتح است. اهداف مهم این انتشارات در سال‌های پیش‌رو چیست؟

یکی از هدف‌گذاری‌های مشخص‌شده برای انتشارات در سال‌های گذشته بحث آثار حوزه دفاع مقدس مخصوصا مدافعان حرم است. در این چند سال، انتشارات موفق شده حدود ۳۰اثر درباره مدافعان حرم را به چاپ برساند و ۲۰اثر نیز در مرحله تحقیق و پژوهش است.

 

کدام کتاب‌ها و مجموعه‌ها در میان مردم با استقبال بیشتری روبه‌رو شده‌اند؟

کتاب «قصه دلبری» درباره شهید مدافع حرم، محمدحسین محمدخانی است که به‌تازگی به چاپ پنجاهم رسیده. انتشارات روایت فتح بیشتر با مجموعه‌هایش شناخته‌شده می‌شود. یکی از این مجموعه‌ها، «اینک شوکران» درباره شهدای جانباز شهید شده بعد از جنگ است. کتاب شماره یک مجموعه درباره شهید «منوچهر مدق» است که این کتاب نیز به چاپ پنجاهم رسیده و از پرفروش‌های انتشارات محسوب می‌شود. مجموعه دیگر ما درباره مدافعین حرم است که ۳۰کتاب در این دسته‌بندی قرارمی‌گیرند. از این ۳۰کتاب، ۱۵کتاب در مجموعه‌ای به نام «مدافعین حرم» قرار گرفته‌اند. مجموعه «نیمه‌پنهان» روایت شهدا از زاویه دید همسر شهداست و ۳۵عنوان را شامل می‌شود. مجموعه «یادگاران» از مجموعه‌های قدیمی ما و شامل ۳۴عنوان از شهدای مختلف است که هر کتاب در قالب صد خاطره از یک شهید روایت شده است. دیگر مجموعه ما مجموعه مادران و دیگری مجموعه «دور درهای بسته»، روایت‌هایی درباره آزادگان است.

 
بله. این مجموعه نیز شامل ۶کتاب درباره شهدای خلبان شهید بابایی، شهید فکوری، شهید یاسینی، شهید دوران، شهید ستاری و شهید سهیلیان است.
 
 

«قصه دلبری»، پرفروش‌ترین کتاب روایت فتح

انتشارات روایت فتح چه کتاب‌هایی را در دست چاپ دارد؟

ما نزدیک به ۳۰۰عنوان کتاب در حال چاپ و نشر داریم؛ چه کتاب‌هایی که در طول سالیان گذشته آماده چاپ شده و هم‌اکنون در بازنشر و فروش قرار دارند و چه کتاب‌هایی که در مرحله تحقیق، پژوهش و آماده‌سازی برای چاپ هستند. ما در حوزه مدافعان حرم ۲۰کتاب در حال آماده‌سازی داریم. به غیر از آن در سال۱۴۰۰، ۱۴کتاب را به چاپ رساندیم که سه اثر در رابطه با زندگی علما بود که امسال به چاپ رسید و کتابی دیگر از این مجموعه اواخر سال گذشته چاپ شد. این کتاب‌ها در مجموعه هفت‌جلدی «علمای سادات» قرار می‌گیرند که آخرین جلد آن نیز تا پایان سال چاپ خواهد شد.

 آیا کتاب‌های انتشارات روایت فتح به زبان‌های دیگر نیز برگردان شده است؟

ما تجربه ترجمه کتاب به چهار زبان عربی، انگلیسی، اسپانیایی و روسی را داریم و تا امروز ۲۰کتاب به این چهار زبان برگردان شده است. درحال‌حاضر کتاب «عروس یمن» که امسال به چاپ رسید در مراحل آخر ترجمه به زبان عربی است.

مجموعه آسمان شامل ۶کتاب درباره شهدای خلبان شهید بابایی، شهید فکوری، شهید یاسینی، شهید دوران، شهید ستاری و شهید سهیلیان است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس