کد خبر 1286673
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
نقش سازگاری در زندگی مشترک

روانشناس بالینی گفت: زوج‌های دارای فرزند از نظر رضایت‌مندی زندگی مشترک در سطح بالاتری قرار دارند.

به گزارش مشرق، پارسا عزیزی استاد دانشگاه و روانشناس بالینی، درباره راهکارهای زندگی مشترک موفق و علل ناسازگاری برخی زوجین اظهارداشت: وقتی زندگی زوجین تبدیل به میدان جنگ می‌شود و ناسازگاری‌ها بروز می‌کند، اوقات هر دو طرف با تلخ‌کامی و ناراحتی سپری می‌شود.

عزیزی ادامه داد: ناسازگاری بین زوجین دلایل متعددی دارد، تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به بودجه، تجهیزات و وسایل مسکن و امور فرزندان در کنار شوهرانشان به صورت فعال مشارکت دارند، از زندگی خود راضی‌تر هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: براساس نظر صاحبنظران، زوجین ناراضی از زندگی مشترک اکثرا کسانی هستند که شوهران سنتی و زنان غیرسنتی دارند.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز بین خانواده‌های ایرانی بیشتر بروز می‌کند، فشار تورم و نیاز اقتصادی است که موجب می‌شود مردان و زنان، بیش از حد توان خود کار کنند و حضور در شیفت‌های اضافی کاری زوجین را از گذران اوقات فراغت در خانواده بازمی‌دارد.

عزیزی با اشاره به اینکه زوج‌های دارای فرزند از نظر میزان روابط و رضایت‌مندی در سطح بالاتری قرار دارند، گفت: رفتارهای ارتباطی زوج‌های سازگار بیشتر از زوج‌های ناسازگار بر مبنای گذشت و تکیه بر نکات مثبت طرف مقابل است، زوج‌های ناسازگار در برداشت خود از منظور و هدف طرف مقابل به صورت منفی عمل می‌کنند در حالی که در زوج‌های سازگار بین منظور فرستنده و برداشت گیرنده تفاوت کمی وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: زوج‌های موفق و سازگار از توانایی بیشتری برای پیش‌بینی رفتار طرف مقابل خود برخوردار هستند و به همین دلیل در روابط زناشویی نیز موفق‌ترند. مهارت‌های ارتباطی و حل مساله به تنهایی قادر است سازگاری یا نا سازگاری یک زوج را مشخص کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس