کد خبر 1286376
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
اهداف آمریکا از پیمان نظامی با یونان؛ فشار به ترکیه و تسلط بر غرب آسیا

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به نزدیکی نسبی یونان به خلیج فارس، آمریکا در توافق با یونان قصد دارد هم بر ترکیه فشار وارد کرده و هم بر غرب آسیا و مدیترانه تسلط داشته باشد.

به گزارش مشرق، تحلیلگران بر این باورند که پیمان دفاعی جدید آمریکا و یونان نشان می‌دهد که واشنگتن می‌خواهد ترکیه را تحت فشار قرار دهد و در عین حال از موقعیت راهبردی برای مقابله با تهدیدها در خاورمیانه و کنترل شرق مدیترانه برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» ایالات متحده و یونان روز پنجشنبه توافقنامه دفاعی امضا کردند که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد در نقاط مختلف یونان  فعالیت کنند. روابط ترکیه و یونان بر سر ادعاهای مربوط به حریم دریایی و هوایی در حال افزایش است در حالی که آنکارا از توافقنامه دفاعی جدید آتن با فرانسه گلایه کرده است.

روز جمعه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هنگام اظهارنظر در مورد تجدید توافق با یونان گفت که واشنگتن از تلاش‌ها برای کاهش تنش ها در شرق مدیترانه حمایت می‌کند. با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن امیال گسترده‌تری دارد.

«ایوان ایلند» تحلیلگر مرکز صلح و آزادی در مورد انگیزه آمریکا در توافق نظامی با یونان گفت: «ممکن است ایالات متحده بخواهد ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به پایگاه‌های بیشتری در این کشور دست یابد، اگرچه این می‌تواند نتیجه معکوس ایجاد کند و باعث افزایش همکاری ترکیه و روسیه شود.»

«ارل راسموسن» معاون «مرکز اوراسیا» نیز گفت  که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه اختلافات متعددی با یونان در منطقه در مورد اکتشاف منابع انرژی داشته است و همچنان ادامه خواهد داشت.

الند گفت، این توافق علاوه بر فشار بر ترکیه، به ایالات متحده این فرصت را می‌دهد تا اهداف راهبردی دیگری را دنبال کند.

الند گفت: «یونان نسبتاً به خلیج فارس و بخش‌هایی از خاورمیانه نزدیک است و نیروهای آمریکایی می‌توانند از آنجا عملیات تضمین از عرضه نفت را آغاز کنند.»

راسموسن گفت این توافقنامه حضور دائمی و متنوع تری را در اختیار ایالات متحده قرار داده و دسترسی به آفریقا و خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

راسموسن گفت این توافق همچنین باید به عنوان تلاشی از سوی دولت بایدن برای افزایش حضور و اعتبار خود در منطقه پس از تحقیر در افغانستان، کاهش نفوذ در عراق و سوریه و پیمان دفاعی اخیر فرانسه و یونان تلقی شود.

«دان لازار» مورخ و مفسر سیاسی هشدار داد که ایالات متحده با گسترش حضور نظامی خود در یونان، خود را بیشتر درگیر رقابت‌های منطقه‌ای فوق العاده پیچیده می‌کند.

لازار افزود فرانسه و آلمان با کشورهای دیگر عضو ناتو در شرق اروپا اختلاف دارند، در حالی که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای مشغول اتحاد با انگلیس علیه چین است.

یونان اخیرا نیز یک توافق دفاعی با فرانسه امضا کرده است که با اعتراض شدید ترکیه مواجه شد.    پیمان راهبردی همکاری نظامی و دفاعی بین یونان و فرانسه شامل سفارش سه ناو است. این ناوها باید از سال ۲۰۲۵ تحویل داده شوند و قرار است تا پایان امسال به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار نهایی شود. در ماه سپتامبر، نیروی هوایی یونان اعلام کرد که  می خواهد ۶ فروند جنگنده «رافال» دیگر از فرانسه خریداری و مجموع سفارش را به حدود ۳۰ فروند جنگنده برساند.

یک نشریه یونانی اخیرا در مطلبی به مسابقه تسلیحاتی بین یونان و ترکیه پرداخت و نوشت، حوادث روزهای گذشته نزدیک یونان نشان داد که هر لحظه ممکن است یک حادثه در دریای اژه رخ دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 3
    یونان و ترکیه هیچ وقت وارد جنگ نمی شن چون اگر بشن بد بخت میشن ، اینا نه نفت دارن نه گاز تنها امید شون صادرات شون هست و توریسم . همین یونان . از ۱۹۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ، ۲۰ میلیارد از توریست در میاد . ترکیه هم ۴۲ میلیارد دلار در آمد از توریست داره . یونان تو ۱۰ سال بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار از توریست در آمد داره و قصد این رو را افزایش زیادی بده . بازسازی اف ۱۶ ها و خرید رافائل و اف ۳۵ هم برای دفاع هست که مبادا صنعت توریست متوقف نشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس