کد خبر 1286310
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: با حمله خشونت‌بار به تجمع حامیان حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد قاضی پرونده انفجار بیروت، به نظر می‌رسد بار دیگر زنگ خطر جنگ داخلی در لبنان به صدا درآمده است. درباره انگیزه‌ها و پیامدهای این رویداد چند نکته قابل تأمل به نظر می‌رسد:

شواهد و قرائن حاکی از مسئولیت مستقیم حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع در بروز این حوادث است. این حزب که سوابق روشنی در خشونت سازمان‌یافته علیه مردم لبنان و مسلمانان دارد، از هیچ کوششی برای تشدید بحران در لبنان و کشاندن پای بازیگران خارجی به خیابان‌های این کشور دریغ نمی‌کند.

 یکی دیگر از انگیزه‌های این حزب برای بروز چنین رفتارهای رادیکال و تنش‌زا، ارسال پیامی مبنی بر داشتن اراده و توان مقابله با حزب‌الله برای بازیگرانی مانند عربستان و آمریکاست تا در دوران پساحریری، سرمایه‌گذاری خود برای کنترل مقاومت در لبنان را به سمت جعجع متمرکز کنند. چه‌اینکه رقابت جعجع با حریری در سال‌های اخیر فزاینده بوده است.

 در سوی مقابل، برخی مواضع میشل عون و جبران باسیل حاکی از وجود اختلافاتی میان حزب‌الله و متحدان مسیحی‌اش درباره پیگیری پرونده انفجار بندر بیروت است. با توجه به کنترل‌پذیری پایین هواداران جنبش امل و رفتارهای رادیکال جعجع، به نظر می‌رسد حزب‌الله هرچه سریع‌تر باید آرامش را به شرایط سیاسی لبنان بازگرداند. تداوم رایزنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در این زمینه ضرورت دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس