روسیه باز هم در ایستگاه فضایی بین‌المللی حادثه‌ آفرید

روشن ماندن خارج از برنامه‌ی موتورهای پیشران فضاپیمای روسی بار دیگر ایستگاه فضایی بین‌المللی را از مدار اصلی خارج کرد. این دومین باری است که طی سه ماه اخیر چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

به گزارش مشرق و به نقل از اسپیس، این حادثه در روز ۱۵ اکتبر(۲۳ مهر) رخ داد و فضاپیمایی که مسئول این حادثه بود "سایوز-ام اس۱۸" (MS-۱۸ Soyuz)  است، این فضاپیما قرار است فضانورد "اولگ نویتسکی"(Oleg Novitskiy)،  "کلیم شیپنکو"(Klim Shipenko)، کارگردان،  و "یولیا پرسیلد" (Yulia Peresild)، بازیگر، را در اوایل روز یکشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) به زمین بازگرداند. ناظرین پرواز روسیه در ساعت ۵:۰۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی( ۱۲:۳۲ تهران) موتورهای پیشران این فضاپیما را طی یک آزمایش برنامه‌ریزی شده روشن کردند.

به گفته‌ی مقامات ناسا، موتورها به طور غیرمنتظره‌ای پس از پایان آزمایش روشن ماندند و باعث از دست رفتن کنترل ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۵:۱۳ صبح شدند. ناظرین پرواز در عرض ۳۰ دقیقه کنترل این ایستگاه را به دست گرفتند و ایستگاه فضایی اکنون در شرایط پایدار قرار دارد.

ناسا افزود: خدمه در طول رخ دادن این حادثه بیدار بودند و خطری آنها را تهدید نمی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه که به گفتگوی "نوویتسکی" (Novitskiy)  و "ولادیمیر سولوویف" (Vladimir Solovyov) مدیر این پرواز اشاره دارد، این ایستگاه فضایی ۵۷ درجه از مدار اصلی خود خارج شد.

هنوز مشخص نیست که علت روشن ماندن طولانی مدت موتورها به صورت خودکار چه بوده است. ناسا و آژانس فضایی روسیه در حال بررسی این موضوع هستند.

علت خاموش شدن موتورها نیز هنوز مشخص نیست. با این حال به گفته‌ی نیویورک تایمز، "تیموتی کریمر"(Timothy Creamer) مدیر پرواز ناسا، می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که علت خاموش شدن پیشران‌ها رسیدن به حد مجاز سوخت باشد. اما هنوز تاییدیه وجود ندارد. مسکو در حال بررسی داده‌ها است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) نیز در پی روشن شدن ناگهانی موتورهای ماژول نائوکا از مدار اصلی خود خارج شده و در فضا چرخید. این حادثه بزرگ‌تر بود و باعث تغییر جهت ۵۴۰ درجه‌ای ایستگاه فضایی شد. مقامات روسیه علت بروز این حادثه را نقص فنی نرم‌افزارها اعلام کردند.

فارغ از حادثه روز گذشته، سایوز-‌ام‌اس۱۸ همچنان برای بازگشت به زمین آماده می‌شود. این فضاپیما در روز ۱۶ اکتبر ساعت ۹:۱۴ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۴:۴۴ صبح تهران)  از ایستگاه فضایی جدا می‌شود و حدود سه و نیم ساعت بعد به زمین می‌رسد و در قزاقستان فرود می‌آید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس