کد خبر 128601
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷

شاید بيشتر ما تصور کنیم مصرف روزانه آجیل باعث چاقی، افزایش چربی‌های خون و در نهایت بیماری می‌شود، ولی مطالعات انجام شده در این زمینه حاکیست که به دلایل عدیده، استفاده از «مغز»ها به سلامتی‌مان کمک شایانی می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، پنج دليلي كه اين نظر را تاييد مي‌كنند عبارتند از:

1. آجیل برای قلبتان مفید است. مغزها حاوی اسید آمینه آرژینین هستند که در فرآیند اتساع و گشادی عروق و در نتیجه جریان یافتن آسان‌تر خون در عروق ایفای نقش می‌کنند. مطالعات سال 2011 کالج امریکایی تغذیه نشان داد کسانی که به صورت مداوم از مغزها استفاده می‌کنند فاکتور خطر پایین‌تری برای فشار خون دارند و کاهش HDL (کلسترول خوب) و چاقی شکمی و افزایش قند خون ناشتا در آن‌ها شیوع کمتری دارد. حال کدام یک از مغزها مفیدترند؟ در سال 2003 ادعای سلامتی‌بخش بودن مغزها بر بیماران قلبی – عروقی توسط FDA (سازمان غذا و دارو) تأیید شد. اين مغزها عبارتند از بادام زمینی، مغزهای درختی مثل بادام، فندق، پسته، پیکن (گردوی امریکایی) و گردو.

2. انواع آجیل دارای چربی‌های سلامتی‌بخشی هستند. 80 درصد بيشتر مغزها چربی است اما این چربی‌ها بیشتر از نوع تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند. افزودن مغزها و کره آنها به ساندویچ یا زدن غذا به داخل کره آنها، یا استفاده از چند عدد از آنها به عنوان میان وعده راه‌های خوبی برای متعادل‌کردن چربی‌های سالم‌تر و ایجاد احساس رضایت بیشتر است. در مورد کره‌هایی که حاوی روغن‌های نیمه هیدروژنه هستند به دلیل داشتن اسید چرب ترانس احتیاط کنید.

3. مغزها دریافت مواد مغذی را ارتقا میدهند. مغزها نه تنها برای قلبتان مفید هستند، بلکه مواد مغذی کلیدی را به رژیم تان اضافه می‌کنند. در حالی که هر کدام از آنها خواص تغذیه‌ای منحصر به فرد خود را دارا هستند، بيشتر آنها حاوی ویتامین E ، منیزیم، سلنیوم، فولات، فیبر و مس هستند. بر اساس مطالعات سال 2012، در کودکان و بزرگ‌سالاني که روزانه حداقل 4 / 1 اونس از مغزها استفاده می‌کنند دریافت مواد مغذی نسبت به ديگران کامل‌تر است.

4. آجیل به ایجاد احساس سیری کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده درباره میزان مصرف مغزها و وزن افراد، دیده شده است هر چند انواع آجیل کالری بالایی دارند ولی تغییر وزنی با مصرف آجیل دیده نشده است. محققان معتقدند این خاصیت باید به دلیل ارزش سیرکنندگی (احساس پری) باشد که مغزها به موازات داشتن پروتئین، فیبر و چربی دارند. حتی برخی مطالعات حاکی از آنند که رژیم‌های کاهش وزنی که مغزها را در خود دارند نتیجه و دوام بیشتری نسبت به رژیم‌های عاری از این مواد مغذی دارند.

5.استفاده از انواع آجیل طعم و بافت غذا را بهبود می‌دهند. مغزها را چه به شکل کره‌ای که میوه یا ساندویچ خود را داخل آن می‌زنید و چه به شکل پودر که به غلات و ماست و شیرینی و شکلات خود اضافه می‌کنید طعم و بافت غذا را بهبود می‌دهند و مورد پسند بیشتری واقع می‌شوند.

حال چه مقدار مصرف انواع آجیل کافیست؟ بيشتر کارشناسان مصرف یک مشت پر انواع آجیل را روزانه توصیه می‌کنند (30 گرم) و معتقدند با مصرف این مقدار می‌توان از خواص عدیده آن بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس